Jump to content
Annons

Fan vad coolt.


Alex123

Recommended Posts

Tjena Hejsan!

Kolla vad jag hitta i nätet. Gripmaster

Passar perfekt för mig eftersom jag är nybörjare på gitarr..

vet någon här vart man kan köpa dom hära? helst i sverige.

Dom ända musik butikerna jag känner till är Jam och dom har inte, Musik Börsen har inte och Musik centralen har inte.

MERCI!

/MVH ALEX

Redigerat av Alex123
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kommer ihåg att endel jazz och metal-gitarrister satt med sådanadär under lektionerna när jag gick i plugget. Vet inte om det gjorde varken till eller från. Tror deras konstanta spelande under rasterna hade större inverkan isåfall.

Vad jag skulle behöva är nog något för att träna handleden istället. I endel låtar där jag plockar väldigt mycket så får jag så ont framåt slutet så jag knappt fixar spela. Lär ju få musarm (gitarrarm?) snart om jag inte gör något åt det.

En gyroboll kanske? Funkar de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan förstöra sig ordentligt med sådana grejer.

Att köra gripmaster tills man får mjölksyra och sedan spela slutar bara med muskelinflamationer. Vill ni träna styrka i fingrar/hanled för att tex förebygga skador så gå till en sjukgymnast först. Berätta om vad och varför.

Då får ni garanterat korrekt hjälp.

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sån. Köptes på Estrad på Folkungagatan alldeles nyligen. Lite rolig sak, men jag undrar om den fungerar. Jag har väldigt svaga händer och efter ett tag märkte jag att vissa av de där knapparna blev lättare att trycka ner. Men gitarrspelet förändrades inte ett skit för det! 😉

Edit: Just det, lite ont fick jag faktiskt också ibland, så frågan är om det är så himla nyttigt.

Redigerat av Ravioli
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gick på GIT så varnade dom för att använda sådana saker. Just för inflamationsrisken, det är en totalt onödig pryl. Om man vill träna upp musklerna man använder när man spelar gitarr - SPELA GITARR!

Jag lovar att det ger önskat resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan också lägga till att jag försökte hitta något liknande till min sambo som just brytit armen och behövde något redskap att bygga upp den med. Var inne på Estrad och frågade. De hade inte någon inne och säljaren la till att det kanske var en bra grej för att bygga upp avsomnade muskler med men en helt värdelös pryl för gitarrister eftersom greppet är helt fel. Om du däremot spelar trumpet kanske det kan vara något...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg att endel jazz och metal-gitarrister satt med sådanadär under lektionerna när jag gick i plugget. Vet inte om det gjorde varken till eller från. Tror deras konstanta spelande under rasterna hade större inverkan isåfall.

Vad jag skulle behöva är nog något för att träna handleden istället. I endel låtar där jag plockar väldigt mycket så får jag så ont framåt slutet så jag knappt fixar spela. Lär ju få musarm (gitarrarm?) snart om jag inte gör något åt det.

En gyroboll kanske? Funkar de?

Börja spela trummor 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du får ont i handen av att spela gitarr och inte spelar överdrivet många timmar om dagen, så beror det nog på att du håller guran fel. Försök då att kolla om du kan göra något med hur du håller den och få en mera avslapnande vinkell för din handled.

Jo jag har funderat på detdär. Alltså, vänsterhanden har jag inga problem med eftersom jag mestadels kompar. Men högerhanden får jag väldigt ont i när jag plockar snabbt en hel låt igenom. Men det känns inte som om jag kan hålla den handen på så många sätt egentligen. Det är klart jag kan slappna av mer i den och det gör att det känns betydligt bekvämare, men då spelar jag åas mer osäkert, slår an fel strängar ibland och riskerar att tappa plektrumet 😏

Kanske ska odla naglar och lära mig plocka med fingrarna istället? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak och tänka på när man skall öva eller spela är att händerna är uppvärmda så låt händerna vara i en skål med ljumet vatten, det brukar pianister göra och alltid börja mjukt, det fungerar i alla fall för min del 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick tipset att använda en sån där manick man tränar handen med, ej gripmaster utan den där man klämmer näven i. Låter sunt tycker jag eftersom en gripmaster är avsevärt mycket dyrare och känns inte som rätt grej att träna på.

Redigerat av MFC
Link to comment
Dela på andra sajter

Dra alltid en handtralla innan du ska spela gitarr.

Fingrar, underarm, handled och hand får träning, och sen blir man så där varm i kroppen... Och, sist men inte minst, det är väldigt nyttigt med en rejäl insmörjning av händerna då och då.... 😏

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Dra alltid en handtralla innan du ska spela gitarr.

Fingrar, underarm, handled och hand får träning, och sen blir man så där varm i kroppen... Och, sist men inte minst, det är väldigt nyttigt med en rejäl insmörjning av händerna då och då.... 😏

urk... du är sjuk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...