Jump to content
Annons

Knaster i Cubase


Mike_B

Recommended Posts

Jag har lite problem med cubase. Det knastrar och klipper med jämna mellanrum. Fast signalen absolut inte klipper. Det märks mest när jag spelar t.ex. stråkar via VST och liknande långa högupplösta ljud.

Har ett Delta 1010LT ljudkort som är inställt på 512 i samples nu, men jag har provat att ändra utan resultat.

Vad kan det vara?

//Micke

Redigerat av Mike_B
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har alltså provat olika latency-inställningar?

I så fall skulle jag nog misstänka att du har någon IRQ-konflikt.

Kolla i Enhetshanteraren om ljudkortet kanske delar IRQ med grafikkortet eller något annat som används intensivt...

Det kan också vara strul med HyperThreading, som inte fungerar så där lysande...

-eller så är det kanske så enkelt, att du använder ett VSTi och spelar fler toner med det, än det är inställt på att klara...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Blir knaster vilket instrument jag än spelar, men märks mest på ljud som "ligger kvar".

Inga konflikter, men kan tillägga att jag kör dubbla processorer och använder win 2000 om det kan vara någon hjälp? Kanske kan det vara något med hypertreading som måste göras eftersom jag kör 2 processorer?

Och jag som endast ville ha en snabb dator utan strul, suck =(

//Micke

Redigerat av Mike_B
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom att tänka på en sak till...

Är det så, att du har ett väldigt nytt moderkort, som själv ställer om CPU-hastigheten när det behövs mer kraft? Jag har hört från olika håll, att det kan ställa till problem i Cubase - så jag har ställt in mitt moderkort på att köra med fast hastighet för att vara på den säkra sidan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir knaster vilket instrument jag än spelar, men märks mest på ljud som "ligger kvar".

Inga konflikter, men kan tillägga att jag kör dubbla processorer och använder win 2000 om det kan vara någon hjälp? Kanske kan det vara något med hypertreading som måste göras eftersom jag kör 2 processorer?

Och jag som endast ville ha en snabb dator utan strul, suck =(

//Micke

www.apple.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket minne har du? Stoora ljud och mycket minne brukar få cubase att knastra trots hög latency. Blir det bättre när du kört ett tag i samma dokument?

behåll win2k.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, vart ändrar man det där om att moderkortet ställer hastigheten som du sade claes?

Jag har 2 GB internminne, ska inte det räcka så vet jag inte vad, haha.

Jag kör Win 2000 för jag har hört att det bättre klarar dubbla processorer?

//Micke

Redigerat av Mike_B
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, vart ändrar man det där om att moderkortet ställer hastigheten som du sade claes?

Jag har 2 GB internminne, ska inte det räcka så vet jag inte vad, haha.

Jag kör Win 2000 för jag har hört att det bättre klarar dubbla processorer?

//Micke

Det är inställningar i BIOS - om den funktionen finns på moderkortet. Vilket kort är det du har, så kan man ju kolla om du behöver leta... 😆

2GB RAM borde räcka till det mesta - så där ska du inte kunna ha problem... 🙂

Win2k och XP Pro hanterar dubbla CPU - men hastigheten blir inte dubbelt så hög, utan bara närmare runt 40% snabbare, om jag kommer ihåg rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag har ett ASUS kort. Har för mig det heter typ Asus PC-DL.

Allt jag vill är att få bort dessa irriterande knaster och klick-ljud. Det förstås inspirationen helt. 😆

//Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade samma problem tills jag bytte grafikkort. Grafikkortet störde ljudhanteringen i datorn och det blev knaster fast systemet inte kunde upplysa mig därom. I mitt fall hördes det även när jag spelade upp quicktime-videoklipp. Ett nytt, billigt grafikkort gjorde susen. Har du möjlighet att testa med ett annat grafikkort, gör det innan du byter operativsystem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag har ett ASUS kort. Har för mig det heter typ Asus PC-DL.

Allt jag vill är att få bort dessa irriterande knaster och klick-ljud. Det förstås inspirationen helt. 😉

//Micke

HÄR har vi moderkortet i alla fall.

Det har tydligen vad som kallas "AI overclocking" - och enligt vad jag har hört från olika håll, är det förkastligt i musiksammanhang. Jag har det på mitt moderkort också, men har för säkerhets skull stängt av funktionen genom att ställa om i BIOS, så att standardhastigheten alltid används.

Kolla också så att minnena finns med i listan över godkända minnen, längst ner på sidan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett standardsvar;

1. Har du de allra senaste drivrutinerna för ditt moderkortschipset?

2. Har du senaste versionen av bios för ditt moderkort?

3. Har du de allra senaste drivrutinerna för ditt ljudkort?

Min erfarenhet är att knaster och andra latencyproblem nästan alltid beror på något av dessa. Ganska enkla saker att kolla också.

//Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...