Jump to content
Annons

Ny hårddisk


Vinyl

Recommended Posts

Hej

Jag behöver köpa ny hårddisk till min,

P4 1.5, och 750 nått i minne om jag minns rätt.

Nu har jag 80Gb men det börjar att ta slut,

men vet ej vad som är bra,

Jag har ju sett att en del klagar på högt ljud och så

om det nu är ett problem ?, eller vad man nu ska titta efter..

Något över 1000:- får den kosta

/tack på för hand Peter

Edit: ingen extern hårddisk förresten

Redigerat av Peter12345
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör Seagate Barracuda för hela slanten. Hade först två 120 gb's som funkat utmärkt i drygt ett år. Tvärr blev de fulla när jag jobbade med mitt examensarbete så jag köpte en 160 gb också. Jag hör ingen skillnad i volym nu när jag har tre diskar i. Rekommenderar dem stark och jag vet att många andra gör det oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ok då vet jag inget snack om saken 😳 tack

Edit: köpte denna på komplett.se

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ

hoppas att blev rätt (lite osäker på vad SATA och ATA är för något)

och om man behöver nått till ??

eftersom min P4 1.5 är lite (gammal)

Redigerat av Peter12345
Link to comment
Dela på andra sajter

ok då vet jag inget snack om saken  😳  tack

Edit: köpte denna på komplett.se

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ

hoppas att blev rätt (lite osäker på vad SATA och ATA är för något)

och om man behöver nått till ??

eftersom min P4 1.5 är lite (gammal)

Du har förmodligen ingen SATA kontroller på moderkortet (kolla specen!), vilket du i så fall måste köpa till om du ska kunna koppla in den där hårddisken.

Med lite äldre moderkort hade jag köpt en vanlig ATA-disk. Alternativt får du som sagt köpa till ett SATA-kort. Finns för typ 300-1500 kr.

Sen finns det ju externa diskar oxå. Jag har en Lacie 250GB USB2 som jag är nöjd med.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

ok då vet jag inget snack om saken  😉  tack

Edit: köpte denna på komplett.se

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ

hoppas att blev rätt (lite osäker på vad SATA och ATA är för något)

och om man behöver nått till ??

eftersom min P4 1.5 är lite (gammal)

Du har förmodligen ingen SATA kontroller på moderkortet (kolla specen!), vilket du i så fall måste köpa till om du ska kunna koppla in den där hårddisken.

Med lite äldre moderkort hade jag köpt en vanlig ATA-disk. Alternativt får du som sagt köpa till ett SATA-kort. Finns för typ 300-1500 kr.

Sen finns det ju externa diskar oxå. Jag har en Lacie 250GB USB2 som jag är nöjd med.

ok 😉 det är lugnt jag misstänkte det.

om där inte finns på min p4 1.5

så tänkte jag sätta i den i min hyfsat nya p4 3.2

som jag har här hemma

och sätta en gammal 120gb i 1.5:an

Men jag undrar vadför jag hängde upp mig på att ha en intern HD istället för en extern?? jag pendlar ju ändå mellan replokalen och här hemma.

Jag hade för mig att dom var dyrare och ej var så snabba, och mer struliga med usb, men du verkar ju nöjd 😛 Där ser man.. man lär sig alltid nått nytt

/forum är underbart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har haft tre stycken Seagatediskar varav två dyra SCSI. De höll inte särskilt länge tycker jag förrän de var fullständigt sönder!! Tre-fyra år.

Jag tänker nu istället köpa en extern LaCie MobileDrive 60 GB eller en extern större men billigare Maxtor på 150/200/250 GB. Till dig rekommenderar jag

en extern Maxtor för USB/Firewire. Mycket för pengarna, bra buffertminne, snabb söktid. Välj 150, 200 eller 250 GB.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det ju externa diskar oxå. Jag har en Lacie 250GB USB2 som jag är nöjd med.

Hur är det i praktiken med USB2.0-diskar? Soggar dom ner datorn så det märks eller är det bara datornörds-tjafs?

Nädå, inte sackar datorn ihop för en extern disk. Det är nog bara "datornörds-tjafs" 😉

Det enda som är synd med externa diskar är att de låter litegrann. Lacie är mycket tystare än andra märken, men man kan ändå höra lite sus och knorrande från dem. 🙂

Däremot har jag märkt att extern disk på Firewire 400 (400 Mbps) i praktiken överför snabbare än om man använder USB 2.0 (480 Mbps). 😎

Därför har jag köpt ett hårddiskkabinett som har både USB2 & Firewire, och kan lätt koppla hårddisken på snabbast möjliga port som finns på datorn jag sätter mig vid.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...