Jump to content
Annons

Musikstudio för runt 10-/15000:-


solid studio

Recommended Posts

Hejsan!

Sökte innan jag postade det här, hittade altså inget vettigt svar.

Jag har just köpt en dator som heter duga och lät bli att köpa till ljudkort då jag inte var säker på vilket jag skulle satsa på.

Dom saker jag i första hand vet att jag vill få tips på:

Ljudkort (kollat på M-Audio)

Synt (3 eller 4oktav, färg svart helst)

Mjukvara (Reason verkar intressant)

Mixer (en sån med massa rattar och spakar som kan kopplas till dator, hehe =P)

Och sen nåt annat som ni rekommenderar mej att skaffa...

Har som sagt 10-15k att röra mej med.

Har en flerkanalig Receiver redan och högtalare så dom behövs inte räknas med. Utrustningen måste vara såpass bra att jag kan jobba proffessionellt. Dom har ju implementerat väldigt mycket i dom nya musikprogrammen så det behövs väl inte så mycket hårdvara? All hifi jag har nu är i svart färg så det är med i prioriteringen att synten och all eventuell hårdavara ni tipsar om helst också vore i den färgen, men jag är medveten om att man inte kan få allt.

Och ja, jag är nybörjare... kan dock göra musik... men är ny med allt det här tekniska.

Tacksam för hjälp och tips.

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja om du ska kunna jobba i proffsklass är det Reason 3 som gäller för dig är jag säker på. För Reason är mkt prisvärt! Du kan ju inte köpa Cubase tex för då har du bränt budgeten på det. Reason är både billigt, lättjobbat och bra. Ljudkort duger bra med Juli@ eller Wavetreminal 192; jag har testat båda faktiskt! De är billiga också.

Finns hos www.jam.se. tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror ju på helt och hållet hur du tänkt bygga upp din studio..

Om du vill ha en synth (med ljud i) så ska du använda ett annant program än Reason. Går tyvärr inte att spela in i det programet.

Annars så kan du kanske satsa på en MIDI synth, så styr du själva syntharna som finns i Reason.

Det skulle jag rekomendera till att börja med.

Men annars så finns det massa bra program/synthar där ute..

Ska själv köpa nya grejer snart, ligger på ungefär din budget, drygt 10.000 mer. Men med 15000:- kommer man rätt så långt ändå..

Satsa på ett bra ljud kort! M-Audio är mkt prisvärda kort.

Ska själv köpa mig ett M-Audio Delta 1010LT inom snart 2 veckor, går på cirka 1900:-

Sen en synth jag kan rekomendera inom elektroniska musiken så är väl det antingen en Virus eller Nova II

Vardera ligger på drygt 6-8000:- begagnade just nu.

Men se för guds skulle till att inte vara lika dum som jag och betala i förskott,, jag vart blåst på mina pengar jag skulle köpa en begagnad virus för.

Titta runt lite på nätet, finns massa bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vore dej skulle jag införskaffa:

Reason 3 / FL Studio 5

Midi-klaviatur

AKG K271 / Pioneer HDJ-1000

Tapco S8 / Phonic P8

Audiophile 2496

De bör väl hamna på runt 10-15k

hade ja haft stålar över hade ja köpt samplediscs

Link to comment
Dela på andra sajter

När man ska köpa så är det alltid viktigt att testa sig fram en hel del själv. Är du inte hemma på hårdvarusyntar kanske du trivs bättre i datormiljö helt och hållet. Kostar mindre, men är inte lika roliga att skruva på (tycker jag 🙁 ). Till det köper du en midiklaviatur från CME. UF5 eller så, kostar inte många lappar, och är svarta med röda kanter. CME_UF5.jpg

Vill du å andra sidan köra hårdvarusyntar finns lika många tips som det finns syntar känns det som ibland. Andriod kommer säkert in här och Snackar om Waldorf Q när som helst. Men en viktig sak att börja tänka på är vad du vill göra för typ av musik. Syntar är bra på olika saker, så ge oss lite mer info på den fronten. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Oj, trevliga svar/tips... Tackar! =)

Svårt att hitta nät-/butiker... Finns det några bra nätbutiker resp. fysiska butiker i Sthlm där jag kan testa saker innan jag köper? Om ni kan tipsa om några, så vore det bra?

Midi-synt hade jag väl närmast i tanke.

Förut så kollade jag på en sån här Novation X-Station, tyckte att den såg smidig ut. Alternativt en X48 som syns på den här sidan, även om dessa nu är silvriga, men designen är väldigt fin och verkar praktisk. Finns det nåt man bör akta sej för när det kommer till midi-syntar, typ att dom inte har några in/utgångar etc, eller är det bara fritt fram?

Har tittat på Delta 1010LT flera ggr, men inte vågat köpa.

Att jag glömde nämna att jag även söker ett par bra hörlurar, fler tips är välkomna.

Behöver som sagt inga högtalare.

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu vet jag ju inte exakt hur pass höga dina krav är, men Delta 1010 LT är ett bra kort. Dock ska man vara medveten om att det har sämre AD/DA omvandlare än storebror 1010 (som duger gott i semi-pro sammanhang). Visserligen inte mycket sämre, men så pass att det har avhållit MEJ från att köpa det kortet, trots skral kassa och behov av många in/ut.

Redigerat av Lennie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Finns det nåt man bör akta sej för när det kommer till midi-syntar, typ att dom inte har några in/utgångar etc, eller är det bara fritt fram?

Har tittat på Delta 1010LT flera ggr, men inte vågat köpa.

I princip alla synthar har MIDI in/out/thru och Stereo ut. Däremot bör du tänka dig för när det gäller ljudkortet. Om du kör hårdvarusynthar (eller andra instrument) måste ljudkortet ha ingångar till dessa. Och ska du spela in sång måste det även finnas mik-ingångar med förförstärkare (pre-amps), alternativt att du använder en extern förförstärkare.

M-Audio Delta 1010LT har 8 st analoga ingångar (4 st synthar i stereo) samt 2 st mik preamps (eller kanske dessa 2 st är inräknade i de 8 st?). Har ingen erfarenhet av kortet själv, men har bara hört gott om det. Finns många här på forumet som har det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...