Jump to content
Annons

Synpunkter på Pod 2.0


Larsson

Recommended Posts

hejsan...

jo det är så att jag i många år har haft zoom 9002 som gitarr-effekt..

och jag har vart mtcket nöjd med ljudet..men dock inte med kvaliten

jag har haft 4st..var av alla pajjat på olika sätt..

så vid en oväntad inkomst förra året tänkte jag att jag slår på stort & köper en pod 2.0..som jag hört ska vara bäst..eller var då ivikkefall..

men ärligt talat jag tycker den låter skit..åtmonstone när det gäller dist ljuden

på zoomen kunde man få en riktig hifi metal dist

men på poden blir det mest någon slags grumlig replokals dist..

så jag undrar är det någon här som använder pod..och har något trix för att få en drivande vass & skarp dist..

ge mig inte rådet att köpa någon annan box..för det finns inga pengar till det..

men mjukvara kanske är räddningen..

saknar verkligen en tung dist..och har abstinens!! 😕

EDIT: Tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Jag tror helt enkelt din smak skiljer sig från vad andra tycker är bra dist. Den disten som du beskriver vill 90% inte ha.

äh..det var inget...jag råkade visst misstolka dig...trodde du skrev att 90% ville ha sunkig dist...så (edit),(edit) & (edit) 😛

gursom helst..tycker den har ett 70-tals sabbath sound att erbjuda..men faller platt om man vill ha ett 80-tals metallica sound..vilket borde vara standard ingrediens i alla multieffekter..sen tycker jag den låter lika oavsett vilken gitarr man pluggar in!!

hmmm...nja jag är sleptisk!! 😆

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

på zoomen kunde man få en riktig hifi metal dist

men på poden blir det mest någon slags grumlig replokals dist..

What? Tycker precis tvärtom. Spelar i och för sig inte metal, men får du inte en fet dist med Rectifier-modellen eller vad den nu heter?

Link to comment
Dela på andra sajter

på zoomen kunde man få en riktig hifi metal dist

men på poden blir det mest någon slags grumlig replokals dist..

What? Tycker precis tvärtom. Spelar i och för sig inte metal, men får du inte en fet dist med Rectifier-modellen eller vad den nu heter?

nä..jag spelar inte heller metal i stort sett..men ibland är jag ute efter feting disten..

vet inte om jag har Rectifier-modellen ..

detta är vad jag har:

http://www.line6.com/products/detail/4/

och om du har samma & får en fet dist..får du gärna tala om hur!?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett läge på ratten Amp Models som heter Rectified eller Rectifier. Det läget upplever i alla fall jag som ganska fet men kontrollerad dist, eller som du säger hifi-metal-dist. Nån som är inne på metal kanske kan bekräfta eller slå hål på det påståendet... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett läge på ratten Amp Models som heter Rectified eller Rectifier. Det läget upplever i alla fall jag som ganska fet men kontrollerad dist, eller som du säger hifi-metal-dist. Nån som är inne på metal kanske kan bekräfta eller slå hål på det påståendet... 😛

nä du kanske har rätt..kan inte säga att jag disikerat poden direkt..och min stärkar kunskap är inte den bästa..så jag ska testa den stärkar modellen precis just nu...och kanske jag får äta upp den galla jag spytt över opd!!...

återkommer!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

njae..kanske lite bättre en line6 clean..som jag har använt oftast tidiagare..men fortfarande inte tillfredsställande!! 😆

mitt ord står nog kvar..poden håller inte måttet!!

för skitigt & grumligt ljud,passar som komp gitarr men inte lead dock!!

Link to comment
Dela på andra sajter

njae..kanske lite bättre en line6 clean..som jag har använt oftast tidiagare..men fortfarande inte tillfredsställande!! 🙂

mitt ord står nog kvar..poden håller inte måttet!!

för skitigt & grumligt ljud,passar som komp gitarr men inte lead dock!!

Vill inte låta pruttig, men jag tror faktiskt inte att du provat/skruvat tillräckligt. Bästa lead- o distljuden får du - enligt mig - med "Brit Hi Gain" och "Modern HiGain" simuleringarna. Eventuellt också "Rectified" som någon nämnde.

Orkar du inte skruva, så finns det ju åtminstone NÅGON av fabriks-presetsen som åtminstone låter nära det du vill ha? Själv har jag laddat hem en del user-presets från Line6 hemsida, som jag sedan eventuellt putsat lite på (alla jävlar drar ju på för mycket reverb 😛 )

Kör hårt

Bengan

Och som EGJ sa, döm inte disten efter CLEAN...

**

Åsså är jag lite pruttig i allafall; Den här tråden borde ligga under "hårdvara" va...

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, det låter lite skumt det här Larsson 🙂

Kör du genom en riktig förstärkare eller direkt? Om du kör direkt in i datorn ska du ha omkopplaren amp/direct på direct för att få förstärkarsimuleringen.

POD Clean och Rectified är väl två ytterligheter hos PODen kan man säga. Om Rectified, Brit Hi-Gain, Modern Hi-Gain etc inte låter ofantligt mycket mer distade än POD Clean så måste din POD vara trasig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ja..jag har inte utforskat den till fullo det kan jag inte säga..men att den hammnar på clean oftast beror på att den oftast låter renast..för jag tycker dom andra stärkarna har geggiga ljud..men jag tror säkert att ni har rätt!!

det är nog på tiden att jag sätter mig ner & läser på om poden..och vad man kan göra med den..och den är pluggade genom en mixer direkt ill datorn..så ingen stärkare används..och av dom fabriks inställda ljuden hittar jag inget som håller måttet..

tror inte det är fel på den..verkar underligt om allt var bra utom att disten är sunkig..

för om ni är nöjda med den..så tror jag åxo att jag ska vara det..får läsa på helt enkelt!!

tack för att ni tog er tid!! 😉

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte podens fel att du är ute efter tramsig pajasdist? Skojar bara, ja e full. Du borde kunna ratta till dig ett ljud som du gillar. Testa rectifier och dra ner disten ordentligt dra upp diskant och presence och dra ner mid och bas, då borde du va hemma. Om inte detta funkar, pröva samma sak med brit-higain. Du kanske är lite för van vid din tramsdistlåda?

Link to comment
Dela på andra sajter

kasman (oregistrerad)

Jag har haft pod 2.0 och XT men tyckte dom lät lite tråkigt. Det var något med rumsklangen dock var det bättre på XT men det var samma döda distljud ????

Kör med Guitar rig nu och det har allt som pod saknar och lite till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft pod 2.0 och XT men tyckte dom lät lite tråkigt. Det var något med rumsklangen dock var det bättre på XT men det var samma döda distljud ????

Kör med Guitar rig nu och det har allt som pod saknar och lite till.

ja..dött distljud,det var den bästa sammanfattningen av poden jag hört!!

jag vill ha en dist som träffar en rakt i bröstkorgen..inte en som ligger & bubblar runt fötterna så att säga..kanske man ska börja drömma lite smått om en ny gitarr effekt..kanske köper en ny zoom 9002 ändå..synd bara att dom har en livslängd på 6 månader..fast å andra sidan dom kostar inte många hundringar heller..ska testa guitar rig..men jag har nog inte råd som det ser ut i dags läget!!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en Pod 2.0 och var oxå missnöjd med den! I mitt fall berodde det nog mest på okunnskap att ratta till riktigt bra ljud!? Det finns ju dock, som redan har nämnts, folk som är rejält duktiga på det och du kan enkelt ta del av dom ljuden här:http://www.customtone.com/library.html?product_id=6&type=user&restrict=compatible&rpp=10&search=+&app_id=12&text=&searched=yes

Jag köpte senare en Pod XT, som jag är helnöjd med (har även köpt till Modelpacks)!

Jag har ägt rätt många olika pedaler genom åren: Boss GT3, Zoom GFX-8 +en massa mindre pedaler oxå, men Pod XT krossar (i mitt tycke) allt motstånd! Har dock behållt ett par mindre pedaler, pga deras feta (unika) sound (går ju att koppla ihop dom med XT:n)!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Du fick inte med nån programvara till din pod då?

Det finns en massa mer ljud gömda i PODen som du kommer åt genom programmet, eller genom att

ladda ner patcher från line 6 hemsida.

HJar själv en POD 2 o var inte så impad av ljuden o känslan i början. Numer tycker jag ljuden

sittter rätt bra i mixarna ävern om den är lite oföljsam att spela på.

Distljud borde du få att låta som du vill. Har du prövat att byta kabinett? Håll ned Tap (HOLD) knappen - och vrid samtidigt på effects (cab) ratten. Det blir rätt stor skillnad på ljuden.

Däremot tycker jag reveben är under all kritik..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Du fick inte med nån programvara till din pod då?

Det finns en massa mer ljud gömda i PODen som du kommer åt genom programmet, eller genom att

ladda ner patcher från line 6 hemsida.

HJar själv en POD 2 o var inte så impad av ljuden o känslan i början. Numer tycker jag ljuden

sittter rätt bra i mixarna ävern om den är lite oföljsam att spela på.

Distljud borde du få att låta som du vill. Har du prövat att byta kabinett? Håll ned Tap (HOLD) knappen - och vrid samtidigt på effects (cab) ratten. Det blir rätt stor skillnad på ljuden.

Däremot tycker jag reveben är under all kritik..

När man ska ha "riktig" metaldist a´la 5150 Mk2, ENGL Savage 120 etc närmickad med SM57 eller/och MD421 så faller POD platt på urusla högtalaremuleringar. Funkar kanon till allt annat dock. V-AMP är något bättre (faktiskt), men når inte heller hela vägen fram. POD XT har jag inte testat, men kan tänka mig att den är bättre; särskilt om man köper till det där metal-packet.

Erfarenhet säger mig dock att om man inte använder en riktig stärkare så kommer det att höras att man inte använder en riktigt stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill ha en dist som träffar en rakt i bröstkorgen..inte en som ligger & bubblar runt fötterna så att säga..

Tror du att de banden som spelar med "fet dist" som du kallar det, inte mixar sina gitarrspår?

Hitta ett så bra grundljud som möjligt och EQ:a och komprimera sen tills du blir nöjd. Tror man att man bara kommer undan med att "spela in allt och sen låter det som på skiva" så har man lite väääl höga krav 😄🙂

Vad har du för gitarr förresten? Det avgör ju sjuuukt mycket hur disten låter.

Lirade först in en grej med en polares Epiphone LP genom min Pod XT och sen med en annan polares Gibson SG och shiiiit vilken skillnad. Poden förvandlar ju inte direkt din gitarr till det bättre.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Erfarenhet säger mig dock att om man inte använder en riktig stärkare så kommer det att höras att man inte använder en riktigt stärkare.

Så du tycker att Messuggah och The Edge (till viss del) inte låter riktigt som det ska?

Båda dessa kör ju med Line6 effekter.

Dock tror jag inte att U2 använder Pod XT i studion men iaf live.

Men Messuggah kör ju endast med Pod XT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erfarenhet säger mig dock att om man inte använder en riktig stärkare så kommer det att höras att man inte använder en riktigt stärkare.

Så du tycker att Messuggah och The Edge (till viss del) inte låter riktigt som det ska?

Båda dessa kör ju med Line6 effekter.

Dock tror jag inte att U2 använder Pod XT i studion men iaf live.

Men Messuggah kör ju endast med Pod XT.

"Som det ska" är väl inte riktigt synonymt med det jag skrev. Det låter ju bra, men det hörs ju att det inte är en riktig stärkare. På samma sätt som att det hörs att det är DFHS över hela nya plattan. Men nog fan låter det bra för det. 🙂

Redigerat av Fredrikgroth
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

oj..här var det många åsikter!! 😱

ja..kanske det finns dolda ljud i poden & en del att lära om den..

eller att man kan vrida till ljudet efter inspelning..det är det ingen tvekan om..

och det är säkert en uppsjö av musiker som använder pod xt på sina plattor..

men jag vet inget om den..jag har pod 2.0!!

och det stör mig bara att den har så dålig dist för metal...jag är dock ingen fullfjädrad metal musiker...men ibland drar jag åt det hållet

det som är surt då är att ljudet är så grumligt..tillskillnad från zoomen (som är mycket sämmre på många vis)..men ändå!!

när man hade full dist på den...och tog ett alågt ckord & dämpade med höger handen...som kom det en efterstuds av bas..som gjorde att man ville mangla på av bara ren glädje...

poden kan endast erbjuda något liknande om spelar samma gitarr 2gr på varandra med olika ljud..det vill säga jag tycker disten är platt..och det tar udden av spel glädjen..

man må tycka jag är kräsen...men det är som att spela utan medhörning & hela tiden behöva påminna sig om att det blir bra sedan när man lagt en gitarr till eller vridit till ljudet...njae jag vill ha råpower irl...

men jag har ännu inte fördjupat mig i poden..och i rimlighetens namn borde den ju dansa på zoomens grav på alla sätt..

så jag ska nog inte dömma ut den utan att ha testat den rill fullo..

utöver metal disten tycker jag den är toppen..

fast som nämnts reverbet suger!!

och jag har en aria pro2 som alltid vart mig tillfreds..det var när poden kom in i bilden..jag vart missnöjd!!

tack för all respons!! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en billg fuzzpedal på hobbex och koppla in före poden. 😱

Näe.. men allvarligt.. Snackar du dist eller overdrive egentligen??? Se till att ha fräscha strängar på guran och justera upp micen närmare stängarna eller byt till diMarzio mic.. Det är viktigt att din gitarr har rätt grundljud också.

Sen naturligtvis skadar det inte att ha nån bra effektepedal mellan din gura och POD heller.

ps. jag är inte gitarrist.. Bara tekniker.. Men det brukar vara jag som får fixa till guraljudet lik förbaskat innan inspelning 😱

ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att trycka in "TAP hold"knappen och vrid "AMP models ratten till Line6 layer och se..."Line6 Insane" gjorde entré och kom för guds skull ihåg att ställa kabinettet till Line6 egna 4x12! Tryck även i stompen och ratta efter eget tycke..

Har både en 2.0 och en XT och håller med om att att XT sparkar bra mycke mer röv än 2.0 men det går om man bara vill 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Erfarenhet säger mig dock att om man inte använder en riktig stärkare så kommer det att höras att man inte använder en riktigt stärkare.

Så du tycker att Messuggah och The Edge (till viss del) inte låter riktigt som det ska?

Båda dessa kör ju med Line6 effekter.

Dock tror jag inte att U2 använder Pod XT i studion men iaf live.

Men Messuggah kör ju endast med Pod XT.

"Som det ska" är väl inte riktigt synonymt med det jag skrev. Det låter ju bra, men det hörs ju att det inte är en riktig stärkare. På samma sätt som att det hörs att det är DFHS över hela nya plattan. Men nog fan låter det bra för det. 🙂

Amen!

"Äkta"="det enda som duger" är äntligen på väg utför även i metalsvängen! 😱

Men om man tar Astral Doors första platta som exempel så hade jag aldrig tänkt på att trummorna var programmerade förrän jag hörde det från en bekant till grabbarna.

Nu när jag vet att det är DFH1 så hör jag det däremot tydligt. 😱

Och som Masterfabio, Lavrell och co. skriver så är det ganska stor skillnad på en 2.0 och en XT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att trycka in "TAP hold"knappen och vrid "AMP models ratten till Line6 layer och se..."Line6 Insane" gjorde entré och kom för guds skull ihåg att ställa kabinettet till Line6 egna 4x12! Tryck även i stompen och ratta efter eget tycke..

Har både en 2.0 och en XT och håller med om att att XT sparkar bra mycke mer röv än 2.0 men det går om man bara vill 😮

provade...men nej..det är för grötigt ljud....jag tror jag skiter i den här jävla poden...och införskaffar mig en gammal zoom 9002 för distens skull!!

vilket är jävligt synd..för dom har en hållbarhetstid på 6 månader..

men dom är billiga...och jag har knappast råd att investera i ännu en dyrare effekt!! 🙂

jag är bara så förvånad att denna högt prisade effekt inte klarar av att leverera!!

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

lägger upp en test snutt..så får ni höra själv hur det låter!!

HÄR

båttre en så här får jag inte eländet att låta!!

😕

Nu skriver jag verkligen inte detta för att vara elak, men om det låter så där så är det antingen fel på den POD du har... eller så har du inte lärt dig ratta ljud på den ordentligt.

Det finns ingen klarhet i ljudet, och disten låter som en gammal 99 kronorspedal.

Kolla manualen på poden och utnyttja lite av de funktioner som du kommer åt med "tap" knappen.

Eller ladda hem mjukvaran från line6 hemsida och redigera ljuden från datorn. (blir mycket enklare och mer överskådligt då.)

Har själv ägt en pod 2.0 och även om jag tycker podxt låter bättre så vet jag att det går att få mycket bättre ljud än det här ur 2.0:an.

Inget illa menat, ta med din POD till en musikhandlare och jämför ljudet ur din mot en annan enhet, och ratta mer. (ljudet lät ganska instängt, har du letat reda på "presence" kontrollen?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...