Jump to content
Annons

Dedacia - Feel feel real v3.0


bra eller inte  

8 röster

  1. 1. bra eller inte

    • 5
      2
    • 4
      4
    • 3
      1
    • 2
      0
    • 1
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Feel feel real

ARTIST Dedacia

GENRE: filter-disco

LÅTLÄNGD: 5:57

KOMPOSITÖR: Peter Sonnert

PRODUCENT: Peter Sonnert

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 8.3 mb

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Dedacia - Feel feel real

vad tycker ni om denna?

jag vet inte om den är för grötig. det går nämligen inte att få bort med "gröt" i refrängen pga sångsamplingen, men efter några timmars loopande tycker jag att det är charmigt. 😉

kom gärna med idéer och synpunkter.

Redigerat av dedacia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja herre gud Jesus Jones. Underskattat band faktiskt. Gjorde några riktigt bra låtar och försvann som en fjäril i en tornado efter ett par MTV hittar och en misslycad skiva.

real real real do you feel real. (min favorit var nog magazine)

Det här så snyggt annars. Lite grötigt som du säger. Lite kompressorvarning, är det sidechainat eller bara pumpigt?

Nej men det är tillräckligt intressant för att man skall höra färdigt och nodda lite med huvudet. Snyggt mixat i övrigt.

Det enda jag inte riktigt gillar är den lite fjompiga melodisynten som spelar "ta ta tada dat" Jag gillar dig bättre när du är mer köttig om du fattar vad jag menar:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja herre gud Jesus Jones. Underskattat band faktiskt. Gjorde några riktigt bra låtar och försvann som en fjäril i en tornado efter ett par MTV hittar och en misslycad skiva.

real real real do you feel real. (min favorit var nog magazine)

köpte en 7a på second hand och hörde direkt att den behövde fixas 😕

är det sidechainat eller bara pumpigt?

sidechinat

Det enda jag inte riktigt gillar är den lite fjompiga melodisynten

ja den har det varit lite turer fram och tillbaka med, men jag beslöt mig ändå för att behålla den.

Utan den hade det varit ännu mer händelselöst. 😉

Låten är huvudsakligen gjord så att en kompis ska kunna spela den på dansgolvet, den är altså mixvänlig 🙂

EDIT: la till dom gula gubbarna

Redigerat av dedacia
Link to comment
Dela på andra sajter

ja, ja.. i'm liking this.

satt och funderade på just grötigheten, och det är kanske lite grötigt, bitvis.. men jag tycker nog det som grötar till det mest är att sången komprimeras ihop med allt annat.. så när det driver på med flås i bastrumman och sång och bas och pad:en och hela skiten så pumpar det för mycket..

om du kanske kunde låta sången ligga "ovanför" kompressorn... dvs komprimera hela kompet, men inte sången.. Vet inte riktigt hur man skulle göra det i reason (som du använder va?), men det går säkert routa på nåt bra sätt 😎

fast nu har jag vant mig, och det låter coolt.

aja.

du kan ju testa iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om du kanske kunde låta sången ligga "ovanför" kompressorn... dvs komprimera hela kompet, men inte sången.. Vet inte riktigt hur man skulle göra det i reason (som du använder va?), men det går säkert routa på nåt bra sätt

jag ska testa detta. jag har sången på 2 kanaler.

en som pumpar och en som är helt ren.. jag ska testa att höjja den rena kanalen en aning

Link to comment
Dela på andra sajter

Svänger på fint : )

jävligt snyggt arrangemang oxå!

gillar låten som fan.

men dock fortfarande lite för mycket pump för att det ska gå att avnjuta i hörlurar ordentligt.. blir lite jobbigt i refrängen när det pumpar så mycket, blir mest påtagligt när ackorden kommer in i andra vändan av refrängen. ganska diskantigt ljud, med rätt hög volym på.. pumpar som fan.

fast det låter shysst när jag sänker volymen lite bara.. Så jag tror du ska låta det vara som det är :rolleyes:

denna kommer jag nog ta med i nån mix i framtiden : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fan vad det pumpar! Riktigt obehagligt. Och det får hela låten att låta illa! Och fan vad sången pumpar, extremt irriterande! Synd på en snygg låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja ni.

jag har förstått att det finns två lag när det gäller sidechain-pump.

själv tillhör jag laget som gillar det (nähä?!) 😉

om jag har förstått saken rätt är det o-ortodoxt med pump och något som får gamla studio-råttor att må riktigt dåligt.

Jag tror att om man tog bort pumpet skulle låten (och all annan liknande musik) skulle den bli otroligt opersonlig och platt.

nåja... jag tror inte att detta leder någon egentlig stans, men det verkar som om version nr 2 är den som gillas mest av er.

jag visste att du skulle gilla detta dennis 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att om man tog bort pumpet skulle låten (och all annan liknande musik) skulle den bli otroligt opersonlig och platt.

Klart du ska ha kvar pumpet! Det bidrar ju till svänget som fasiken, men jag tycker det går lite till överdrift ibland.. Det går från att ge ett skönt gung till att bli ett jobbigt gung. Krävs bara liiite mindre ratio för att det ska gå att njuta av i hörlurar med.. Din låt "gefunk störung" har precis perfekt pump, tex 😮

jag efterlyser bara liiite reservation, så kan jag skruva upp volymen i lurarna på jobbet oxå, hehe : )

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Helt enkelt skitsnyggt. Det svängigaste på forumet på länge. Kan bara hålla med olke, du borde göra mer sånt här.

Som alltid grym produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att om man tog bort pumpet skulle låten (och all annan liknande musik) skulle den bli otroligt opersonlig och platt.

Öhh ... om en låt hänger enbart på att det pumpar så är det nog ingen bra låt? 😄

Men nu har jag lyssnat på version 3 och den är mycket bättre! Fast det är ändå en del grejer som kunde putsas upp lite:

1) Cymbalerna låter lite platta. Kanske att du skulle vrida upp diskanten lite och lägga på lite reverb. Överhuvudtaget kunde mixen vara lite mer luftig.

2) Det låter distat på en del ställen, speciellt i "refrängen" där det känns som allt är en enda stor överstyrd blaffa. Fast det kanske är meningen?

Annars är det en svängig bit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oooh, det här är ju skitbra! Nästan lite väl tranciga syntharpeggion i början bara.

De två psytrancekaggarna som dyker upp i tid och otid - framförallt i slutet av varje takt i refrängen - borde du plocka bort tycker jag. De får låten att dyka på ett sätt som inte är så snyggt.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Skön mix. Version 3 har drivet från kompressorpumpet kvar, och låter bättre balanserad än 2an. Det funkar fortfarande, men jag gillade ju faktiskt det hårda pumpet i 2an, även om det blev störande. (Skumt... jag gillar det fast jag tycker det var jobbigt 😄)

Har inget emot leadljudet, bryter av på ett bra sätt mot resten.

Varierat, sitter som en smäck i högtalarna, bra pump... den här kan gå på repeat hur länge som helst. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

*sitter och diggar med huvud och stampar tass*

fan detta är bra!

Riktigt skön låt. Tycker att det låter bra riktigt disco/house låt.

Tjejen kommer älska denna, typiskt hennes stil av musik 😉

Jag tycker om den extra tunga kicken som kommer in i bland "bang bang"

det är skönt..

Det ända jag kan tycka är jobbigt med låten är att många delar "filtreras" ner rätt så ofta, känns som det blir ett stopp eller nånting, men det är bara min personliga åsikt 😉

Men annars så låter det j-vligt bra!

Man bli glad/på G av låten 😛

btw slutet var klockrent 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

PERFETK!

Som neko sa.. det är bättre balans nu. Pumpar på fint, men det låter bra oxå, hehe 😉

gått och nynnat på hela kvällen igår, och typ; "dunk, dunk" grejen i refrängen är så jävla lysande.. det gjorde att jag kom ihåg den bättre tror jag.

måste bara berömma arrangemanget igen.. det lyfter låten som fan.

Som vocoder-grejen som kommer in innan det drar igång tex.. en detalj, men det gör hela låten fem gånger bättre.. gav den en fyra innan, men nu tycker jag det är en femma. : )

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för all positiv och kostruktiv feedback.

jag lyssnade just på den i bilen och tyckte att basen nog va lite i överkant.

Den ska jag finputsa lite sedan känns det klart...

fast jag lägger nog inte upp den här 🙂

Det ända jag kan tycka är jobbigt med låten är att många delar "filtreras" ner rätt så ofta, känns som det blir ett stopp eller nånting, men det är bara min personliga åsikt

jag vet... det är ett billigt sätt att få dom olika elementen att avslutas och flyta ihop 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Feta grejer detta. Men vad är det som händer ibland, t.ex. på 02.28? Det lixom stannar upp. Jag vet inte om jag gillar det genom att det skapar en speciell lite originell känsla över hela låten eller om jag inte alls gillar det.

Det är det enda jag kan klaga på. 4/5 i betyg

Riktigt bra jobbat!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

menar du bas-dunkarna?

isåfall har du helt rätt. "det skapar en speciell lite originell känsla över hela låten". vilket är meningen... du ska uppleva det på ett dansgolv. 😱

Redigerat av dedacia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tralalalalaaa! Bilmusik/dansa-på-ett-disco-place-sketfull!!! Soft som fän! Bra skit det här! Allt du behöver nu är ett par lättkläda damer som är villiga att jucka framför kameran. Då har du en danshit mannen! Lycka till att hitta damerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt du behöver nu är ett par lättkläda damer som är villiga att jucka framför kameran. Då har du en danshit mannen! Lycka till att hitta damerna!

framför allt ska dom dansa-med-händerna-i-håret. 🙂

jag hade hoppats på att jarlo skulle stå för juckandet framför kameran 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...