korven (oregistrerad) Postat 17 juni 2005 Postat 17 juni 2005 har hoppat från atari till nuendo. har fått grepp om det mesta men... finns det något bra sätt att göra om inspelade midifiler till audiofiler, så att jag kan mixa ner dom och bränna dom på en cd? hur gör jag? panik.
Zando Postat 18 juni 2005 Postat 18 juni 2005 Vänster och Höger locaters över låten,Export->Audio mixdown 😆
korven (oregistrerad) Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 🙂 kanske är jag så fullständigt urusel på det här. det måste finnas något väldigt grundläggande jag missat. är det vansinnigt att tro att färdiga midifiler kan göras om till audio, alltså även om dom inte är gjorda med vst-instrument? det står i hjälpsidorna att det ska gå och måste göras, att midifiler inte kommer med i en mixdow i nuendo.. men hur? hur kopplar jag en midifils utgång till en audiofils ingång inom programmet? det måste väl göras på själva spåret.. eller... (jag vill ju att audispåret ska ta upp det ljud som är på väg till högtalaren!) 😎
Fredrika Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 Jamen du...om du har fått grepp om det mesta i Nuendo kan du detta! Jag har Cubase och man gör likadant där men var ska man börja förklara om inte Zandos beskrivning hjälper dig? Markera det spår som skall mixas ned till ljudfil. Markera S för solo, annars mixar du ner andra spår också som är aktiverade! Vänster och höger locators som Zandos sa. Det ska vara en blå linje i linjalen överst och den ska vara blå bara över den del som skall mixas ner. Tryck Ctrl och musklicka på vänster position och alt vänsterklicka på höger position. Gå till menyn och välj Export. Välj där audio mixdown. Kolla att Real Time Export är ikryssat annars kan du få problem med timingen om du har flera spår tex. Välj exportfilformat. Glöm inte att kolla att ljudet ska gå ut till stereo eller multikanal ut och att volymen inte får vara nere på noll när du exporterar. Du kan i exportfönstret också välja om du ska ha återimport till projektet meddetsamma. Då kommer midifilen tillbaka som en audiofil istället. Observera att du måste ha ett instrument kopplat till ditt färdiga midispår när du mixar ner annars spelar ju inge musik! Det kvittar vilket instrument du använder men det kommer att låta som det instrumentet. Ta alltså inte Saxlab om du vill att det skall låta som en minimoog.
nurfen Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 Observera att du måste ha ett instrument kopplat till ditt färdiga midispår när du mixar ner annars spelar ju inge musik! ..fast det var ju precis det han inte ville göra.
Fredrika Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 Observera att du måste ha ett instrument kopplat till ditt färdiga midispår när du mixar ner annars spelar ju inge musik! ..fast det var ju precis det han inte ville göra. ...ja då är det väl jag som är korkad då...men hur skulle DET gå till? Har någon någonsin hört talas om en midifil som LÅTER något? Inte är det väl så att ens Atarimidifiler låter nåt. De måste väl också skickas till till en ljudskapande enhet inne i Atarin? Annars tror jag på Nobelpris åt Atari. Jag kan inte mycket om sån här datorbaserad musikgörande som jag sysslar med men nog är åtminstone DET självklart...eller? Upplys mig någon, jag bara BER alltså 🤪
Claes Holmerup Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 Ett midispår innehåller inget annat än kontrollsignaler - varken på Atari, PC eller Mac. För att du ska kunna få ljud så måste denna mididata skickas till en extern synt eller till ett VSTi. Så enkelt är det... Du kan alltså inte få ut något ljud om du inte kopplar midispåret till någon form av ljudalstrare.
korven (oregistrerad) Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 😲 hur ska ja lyckas. ni är nog snälla men... det står tydligt i hjälpen till nuendot att midifiler inte tas med i en mixdown.. och det verkar stämma. det stämmer också att vst-instrument automatiskt tas med (dom och audiofiler är det inga problem med). men sen står det att (andra?!) midifiler först måste göras om till audio (jag har använt en midisynt SB-live, som nog finns på mitt ljudkort.. och antagligen inte är ett vst-instrument..?) men hur görs detta? inget hjälper! jag kan ju inte spela in dom som audio med midi! jag måste väl convertera dom, men hur... resultatet jag får är bara ett tomt audiospår när det hela återvänder, vilket i och för sej är en framgång (tack fredrika!) 🤪
fudgesson Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 Du får spela in ljudkällan som audio - dvs koppla ut ljudet till ingång på ditt ljudkort och ha solo på spåret så endast det kommer att bli inspelat. Men lite märkligt att du kör med Nuendo och ett billigt SB kort. 🤪
Claes Holmerup Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 (redigerat) SB Live och Nuendo? Du skojar?!?! Inte den hetaste kombinationen precis. Ett ljudkort för ett par hundra och ett program för ca 20000:-. Köp det program du har nytta av i stället, så blir det kanske lättare - och byt helst ljudkort om du ska hålla på med musik, så slipper du en massa konstigheter... Redigerat 20 juni 2005 av Claes
Fredrika Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 (redigerat) r sej är en framgång (tack fredrika!) 😉 Du har väl läst detta (det står likadant i Cubase): "The following apply: (tredje punkten) MIDI tracks are not included in the mixdown!" Detta betyder bara att MIDI-spåren blir audiospår och att midiinformationen inte kommer med , alltså de midikoder som Cleas beskriver fast Cubasarna förklarar det krångligt. Det som står sedan betyder bara samma sak som Claes och Zando redan sagt. De två föregående punkterna är de viktiga + att koppla en VSTi till midispåret. Sorry. Nuendo är nog bra men inte bättre på trollkonster än vad något annat sånt här program är. 😱 Som sagt. Kasta ditt ljudkort...det KAN inte duga, det är omöjligt, inte till Nuendo. Skaffa åtmisntpne ett sådant där litet Juli@ - ljudkort. Redigerat 20 juni 2005 av Fredrika
korven (oregistrerad) Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 😱 mr fudgesson! du kan va min räddning. det är alltså mitt ljudkort som är korkat. och detta gäller alltså alla externa midistyrda ljudkällor jag vill använda genom detta kort.. eller gäller det kanske bara just den synten som finns där? å sen... skulle du vilja ta det där en gång till, lite steg för steg.. jag menar.. koppla ljudkortets synt till ingången på samma kort.. låter det sej göras? jag har inget mixerbord eller så.. hur? 😉 vore tacksam! apropå SB-kortet: med min atari styrde jag oftast egna samplingar, och så använder jag audiospåren.. men det är möjligt att jag kanske måste att byta upp mej.. är i startgropen.
Fredrika Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 (redigerat) öjligt att jag kanske måste att byta upp mej.. är i startgropen. Nejnej...Du måste ha ett ASIO2 ljudkort annars funkar inte fördröjningskompensationen i Nuendo. Ett juli@, åtminstone alltså. Du är för rik! Om du köpt Nuendo...jag menar...dataspelsljudkort... 😮😉😱😮😱 Ring ljudkortsjouren med en gång... Redigerat 20 juni 2005 av Fredrika
korven (oregistrerad) Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 tja.. men fördröjningen var på hum en så där 54 millisekunder.. å det gick ju att bara flytta en nyinspelad fil lika mycke bakåt, så passade dom ihop. å en liten hembyggd, alldeles utmärkt fungerande, förförstärkare kostar några kronor att löda ihop (problem om man måste lyssna på sej själv i mixen när man spelar förstås, tex elgitarr. men..). vad göra nu.. ingen hjälp.. eller... 😱😉😱 vad för andra fördelar har ett bättre ljud kort.. blir mina samplingar verkligen sämre i mitt dåliga?
korven (oregistrerad) Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 tack för all välvilja! särskilt fredrikas förklaring, att ljudet från midispåren trots allt ska komma med i en mixdown 😄 .. lite svårt att förstå när dom lyser med sin frånvaro å det står att det ska vara så i hjälpen.. samt mr fudge`s korta om än möjligt rika handledning. hälsar korven som nu kryper bland sladdammet för att koppla... undrar om ja får se den igen. korvens sambo. 😱 ps. ska det verkligen vara så här, kan det verkligen vara ljudkortets fel, undrar den.. ds
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.