Jump to content
Annons

Hjälp mig ratta baskaggen, låter piss.


Mantel

Recommended Posts

Spelade in för ett tag sedan hoss en kompis.

Allt låter ganska okej men vi har inget bra baskagge sound.

Själv gillar jag när man kan ana sjävla klicket och när det är mycket botten.

Miken vi spelade in med var en PRO - 1900. Som ni hör kanske inte det är världens bästa mik, Dynamisk sångmik ungefär. Vi slängde in den i kaggen och spelade.

Nu skulle jag vilja ha hjälp att få till ett fett ljud (fetare åtminstonde).

Ni får gärna ta denna wavfil och mixa, sen nämna hur ni har gått till väga.

http://s25.yousendit.com/d.aspx?id=11EW9A7...MA1J9BVBYUAVFLC

Tackar / Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det är hopplöst att mixa ett spår med baskagge om jag inte har en aning om det musikaliska sammanhanget. Men här är några kommentarer om inspelningen:

Bra separation, dvs lite läckage från övriga trummor. Det gör det lättare att ratta fram ett önskat/passande ljud med EQ utan att det får bieffekter på övriga trummor.

Jag tycker det finns ett tydligt klick i attacken som du borde kunna EQ fram. Sedan är det (som du redan skrivit) inte speciellt mycket botten. Men det behöver inte vara något problem. Beror väldigt mycket på sammanhanget. En tung/djup bas kan t ex ta plats under bastrumman för att få ett fylligare ljud.

Anslaget är ganska middigt som det låter nu. Prova att skära kring 250 - 400 Hz. Och sedan så hör jag att klubban studsar mot skinnet på flera ställen (vanligt biljud om man låter klubban ligga mot skinnet efter anslaget). Kan bli ett problem ifall man vill förstärka klicket. Kan bli en ganska plastig effekt. Om det är möjligt, be trummisen att snärta klubban mot skinnet istället för att trampa.

Edit: Visst är spåret redan behandlat? Kompressor, EQ?

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

TJo!

har du nån bra sampling på baskagge går det ju alltid använda

ett triggningsprogram som t ex drumagog eller soundreplacer..

Jag har också en hopplöst dålig baskaggemick, så jag började

köra på detta istället.. mkt bättre!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! uppskattas mycket! 😛

Jag ska nämligen bygga om mitt hus till en studio när famlijen åker bort 2 veckor framöver. Skulle vara schyst att veta att man får ganska bra ljud med dom prylarna man har.

Rewind, tack! Jag har funderat över det. Men jag suger med midi, vorre schyst att få ett bra ljud från Tha real thing 😳

Om det blir helt hopplöst så ska jag fundera över det.

Ingen som har gjort en egen version?

Kan man hyra en baskagge mik? Hur mycket hade det gjort skillnad på detta spåret? kanske lite svårt att svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...