Jump to content
Annons

Täta hörlurar


Bone

Recommended Posts

Hej

Skulle behöva tips på täta lurar. Jag sjunger tydligen så högt på vissa passager att jag själv får asont i öronen.

Det behöver inte vara någon speciellt bra ljudkvalla. Har kollat in ett Par Vic Firth lurar som ligger runt tusingen och ett par Beyerdynamic täta tror att det var dt 250.

någon som har koll på andra täta lurar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ultrasone HFI-650 är mycket trevliga lurar. De dämpar 30dB och ligger alltså väldigt bra till.

Sennheiser HD280 Pro är snäppet under när det gäller ljudet, men de dämpar 32dB, så de är bland de bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är alltså inte via lyssningen som jag får ont. Utan när min röst kommer in utifrån i mina bajsiga hörlurar och liksom ekar runt.

Förstod nån det där 😕 .

Tack för tipsen iallafall ska kolla upp ultrasone och sennheiser.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är alltså inte via lyssningen som jag får ont. Utan när min röst kommer in utifrån i mina bajsiga hörlurar och liksom ekar runt.

Mmm... En anledning varför jag inte gillar Beyer DT250 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ultrasonehörlurarna har en annan bra egenhet för dig som har känslig hörsel. Eftersom dom är konstruerade på sitt speciella sätt upplever du ljudet ungefär 3dB högre än vad det egentligen är. Kortfattat så behöver du inte brassa på så högt i hörlurarna för att höra det du vill. Detta har hjälpt mig länge nu både när jag trummar i bandet Phrank eller när jag spelar skivor ute på fester.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, jag glömde tillägga... Ultrasone hörlurarna reducerar 28dB ej 30dB. Proline hörlurarna reducerar 25dB.

28dB räcker hur bra som helst. Mitt band Phrank låter extremt högt på grund av vårt slagverk som består av bilmaskiner, slag med metallrör på tomma brandsläckare (det är en örondödare), borrmaskiner mm. Ljudet i replokalen är säkert över 140dB. Med Ultrasonehörlurarna på, reduceras utljudet lagom och jag kan koncentrera mig på ljudet som kommer ut från hörlurarna, dvs bakgrundsmusiken.

Jag får passa på att göra reklam för Phrank då. Vi ska spela på Pridefestivalen och DBS festivalen i år. Kom och kolla!!

http://www.phrank.nu

http://www.htmd.nu/htmdramar/dbs-zone.htm

Redigerat av Jan Spanedal
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, jag glömde tillägga... Ultrasone hörlurarna reducerar 28dB ej 30dB. Proline hörlurarna reducerar 25dB.

28dB räcker hur bra som helst. Mitt band Phrank låter extremt högt på grund av vårt slagverk som består av bilmaskiner, slag med metallrör på tomma brandsläckare (det är en örondödare), borrmaskiner mm. Ljudet i replokalen är säkert över 140dB. Med Ultrasonehörlurarna på, reduceras utljudet lagom och jag kan koncentrera mig på ljudet som kommer ut från hörlurarna, dvs bakgrundsmusiken.

Jag får passa på att göra reklam för Phrank då. Vi ska spela på Pridefestivalen och DBS festivalen i år. Kom och kolla!! www.phrank.nu http://www.htmd.nu/htmdramar/dbs-zone.htm

Jag har fått besked tidigare att det var 30dB dämpning med Ultrasone-lurarna - sorry för desinformationen. 😉 28dB är också bra dämpning, som räcker i de flesta lägen... 🙂

HFI-650 är förhållandvis ärliga också. Ljudmässigt blev de snabbt nya favoriter framför Sennheiser HD280 Pro, som var mina tidigare favoriter för sånginspelning. Ultrasone-lurarna har en fastare och djupare bas än HD280 Pro, men utan att ha den påträngande och överdrivna bas som är vanlig hos så många andra lurar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar. Ska dra på stan imorgon och kolla vilka modeller av de ni tipsat om som finns inne hos min lokale musikhandlare och ta hem och prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt band Phrank låter extremt högt på grund av vårt slagverk som består av bilmaskiner, slag med metallrör på tomma brandsläckare...

Då gissar jag att ni inte spelar storbandsmusik? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...