Jump to content
Annons

AMD 64 <---> Pentium 4


Pusa

Recommended Posts

Låt oss ge ett uttömmande svar på denna fråga som så ofta kommit på tal....

Jag försökte läsa mig till detta på sökfunktionen... men hittade inga vettiga svar... vet att det vart uppe i tidningen vid något tillfälle... någon som vet vilket nr??

Hur som helst så pajjade jag min AMD 2200+ (med a-socket) igår... den har vart på gränsen länge.. men igår tror jag att jag kortslöt den av misstag.. :S

Så nu har jag tänkt investera i ny.. och då kommer frågan upp.. skall man satsa på en AMD 64 eller en P4?? Jag kommer inte till något vettugt svar genom att läsa på internet... de tester som finns på hemsidor ger sååå olika svar för olika typer av uppgifter.. dvs AMD är bättre på vissa saker medan P4 är det på andra... Dock finns det inga sidor som behandlar ljudproduktion... Så.. någon som har egna personliga erfarenheter.. (eller kommeri ihåg vad studios egna tester sa om detta?)

Jag är intresserad av AMD 64 3000+ eller P4 3,0 GHz...

Någon?

Förresten.. Nforce4... funkar det oxå eller? Nforce3 är ju rekommenderat.. men nu finns det ju en 4.. funkar den bättre eller iaf minst lika bra?

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en AMD 64 och den funkar klockrent för mig med musikproduktion, Jag övervägde mig innan om jag skulle köpa en P4 men prisskillnaden var så enormt stor och snubben i butiken påpekade att det är typ nästan samma prestanda. Han påstog inte att AMD var bättre men sa att det är mycket pengar för så lite mer.

Men andra ord, jag är helt nöjd med AMD processorn och den räcker gott och väl till mina produktioner. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade satsat på en amd på grund av pris/prestanda. Genom åren har det med jämna mellanrum dykt upp påståenden om att intel skulle vara bättre för musikproduktion än amd. Jag har dock aldrig sett några tester som jämför typ hur många pluggar man kan köra samtidigt på en viss konfiguration eller liknande.

Mestadels är det folk som för argument i stil med "jag körde intel innan och då var systemet mycket snabbare/stabilare/bättre än nu då jag gått över till amd" (och vice versa), vilket egentligen inte säger något överhuvud taget eftersom prestanda/stabilitet beror på så mycket mer än bara processorn.

//Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Pentium 4 är bättre på fyrtalsräkningar vilket är en fördel vid ljud- och bildhantering. Men ska man börja jämföra sånt så är det bara att nämna Mac som är hästvägar i förväg när det gäller sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pentium 4 är bättre på fyrtalsräkningar vilket är en fördel vid ljud- och bildhantering. Men ska man börja jämföra sånt så är det bara att nämna Mac som är hästvägar i förväg när det gäller sånt.

En gammal sanning som inte längre är aktuell. Amd är numera bättre än intel på flyttalsberäkningar.

//Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

men ingen som vet vad testet i tidningen sa?

eller var det i sound on sound jag läste det??

Får kolla igenom tidningarna... hittade inte det när jag checkade mina gamla studio..

jaja.. så, ni säger satsa på amd då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom och tänka på Village People nu

A M D )))) 6 6 6 6 6 fyyy ra )))

A M D ))))

Ja de är datorn för dej , den som älskar sej själv

tills den blir som en het - sex-bomb)))) 😳

A M D )))) 6 6 6 6 6 fyy ra )))

A M D ))))

ja de är datorn för dej , den som älskar sej själv

tills den blir som en het - sex bomb)))) 😲

one more time))))) 🙂

A M D )))) 6 6 6 6 6 fyyy ra )))

A M D ))))

Ja de är datorn för dej , den som älskar sej själv

tills den blir som en het - sex-bomb)))) 😛

A M D )))) 6 6 6 6 6 fyy ra )))

A M D ))))

ja de är datorn för dej , den som älskar sej själv

tills den blir som en het - sex bomb)))) 🙂

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik moderkort som har stöd för SLI. Sådana är inte kompatibla med musikapplikationer... 😲

AMD eller Intel spelar nog mindre roll nu för tiden - men jag chansar sällan, så jag skulle välja Intel... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att sådana som varit med i branschen ett tag har någon slags inbyggd skepcis mot AMD, eftersom dom har haft någon serie mindre lyckade processor. Kommer själv ihåg hur brorsans kompis byggde en dator med AMD-processor, vilken inte funkade så bra. Men det var på den tiden processorhastigheten var under 200 Mhz i a f... 🙂 Nuförtiden spelar det nog ingen som helst roll. Att folk har problem med det ena eller andra beror med största sannolikhet på "skit bakom knapparna", alternativt någon annan hårdvara. Digidesign rekommenderar i övrigt AMD-processorer för deras produkter.

http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...&fpart=1#360675

För min del så blev det dock Pentium när jag köpte dator förra hösten. Har ingen bra förklaring till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

liqwid (oregistrerad)

personligen anser jag att en Athlon 64 lämpar sig bättre i en musikdator då den går mycket kallare än en P4 och därmed inte kräver en monsterkylning. Presatandamässigt är det ganska lika även om AMD har ett litet övertag i de flesta fall.

Slänger man sedan in priset i bilden finns det väl inget att tveka om.

Sen att en AMD skulle vara mindre stabil än en Intel var sant för ganska så många år sedan. Men i dagsläget är det dött lopp på den sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan, om du väljer moderkort med 939-socket istället för 754, behövs bara en bios-uppgradering för att du skall

kunna köra AMDs dual-core processorer när priserna på dem blivit mer humana.

Om det skulle vara intressant..

Vet inte hur det ser ut på Intel-sidan i det fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

liqwid (oregistrerad)
Musikdator=Asus moderkort+P4=sant 😳

jag håller med claes jag chansar heller inte 🙂

förklara gärna vad ni menar med chansa?

Sedan, om du väljer moderkort med 939-socket istället för 754, behövs bara en bios-uppgradering för att du skall

kunna köra AMDs dual-core processorer när priserna på dem blivit mer humana.

Om det skulle vara intressant..

Vet inte hur det ser ut på Intel-sidan i det fallet.

Intels dual core verkar vara något av ett hastverk & har ganska så dålig prestanda om man jämför med x2. dessutom behövs ett nytt moderkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Har också varit på gång att köpa ny dator och AMD´s Opteron med dubbel processorkärna... gånger två verkar ju vara extrema,

lite för dyra än så länge men sammantaget i stil med det tredubbla av vad INTEL kan prestera och för oss Cubasare framstår

Nuendo/SX ligga i täten både vad gäller 64-bit och dubbla processorer!(?) så Opteron (x4) kan ju kanske bli hur bra somhelst?

Nu när min bärbara plötsligt fått glädjefnatt och typ dubblat sin processor-kraft (kliar mig oförstående i huvudet) sitter jag nog

nu både glad och nöjd med den sålänge och sparar stationär-upggradering tills man vet lite mer (och det kostar lite mindre).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hum...en tanke slog mig, hur är det med dualcore/hyperthreading för den som kör en drös VST-instrument? Man kan ju tänka sig att två CPU-intensiva VST-instrument skulle klara av att köra parallellt, i vissa program, kanske...?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört Intel innan men gick på en AMD sist efter ha läst en hel del på Nuendo forumet där många rekommenderade just AMD. Måste säga att jag är impad över vad den pallar dra.

Gjorde både ljudläggning och musiken till en novellfilm jag gjort där jag typ hade en miljard spår och den tuggade på fint. Körde även tunga orkester samplingar i mängder.

Inga problem alls. Sen börjar jag iofs bli trött på Windows XP då jag skaffat en pb och bekantat mig med OSX. Gillade XP när det kom men det känns att sen SP2 kom så fukkar det upp och händer märkliga saker. Buskis! Men det är en annan historia. Och det gäller inte när jag kör Nuendo för där fungerar det felfritt (knock on wood).

Epilog: jag rekommenderar AMD för musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju också på vad man kör för program. Ta tex CubaseSX3 som är optimerat för mac's G5:or och intels P4 Prescott, men jag hittar inget om AMD. Nu vet jag inte vad skillnaden är, men det låter ju som bättre utnyttjande av CPU'ns kapacitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Jag sitter och väntar på Asus Premium SLI och så fick jag nyss syn på ditt inlägg!?? 😲😆😛🙁

Det finns ingen hittills som har fått ordning på SLI-kort tillsammans med musikapplikationer, så jag hoppas att du har öppet köp och kan returnera det...

Det är helt enkelt inte ens lönt att försöka. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det moderkortet finns inte på marknaden än, så som tur är har jag inte beställt det! Jag menade att jag har läst om det och väntat på att det ska släppas (tror det blir den 18:e!?), men då får jag börja leta efter ett annat istället då!

Tack för infon iaf! Vilken tur att jag läste det här, innan beställningen (knepigt dock att det ska strula med SLI!??)!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det moderkortet finns inte på marknaden än, så som tur är har jag inte beställt det! Jag menade att jag har läst om det och väntat på att det ska släppas (tror det blir den 18:e!?), men då får jag börja leta efter ett annat istället då!

Tack för infon iaf! Vilken tur att jag läste det här, innan beställningen (knepigt dock att det ska strula med SLI!??)!!!

SLI-tekniken är helt fokuserad på spel och prioriterar alltså grafiken högst av allt. Det är många (även bland de som bygger dedikerade musikmaskiner professionellt) som har testat att köra med sådana chipset - och alla har fått ge upp. :rolleyes:

Själv kör jag med ett ASUS P5AD2-E Premium, som fungerar ypperligt bra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller oxå på att kika på ny dator. Lutar åt en AMD 64 3200+. Mycket prestanda för pengarna verkar det som.

Utdrag från en läsvärd test:

""

In fact, Athlon 64 3200+ can easily compete with Intel Pentium 4 3.2GHz: the tests prove it hundred percent. Of course, in some applications NetBurst architecture appears more suitable, but there definitely is a number of tasks where Athlon 64 3200+ is an indisputable performance leader.

""

Hela testen kan du läsa på:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...lon64-3200.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skall köra PTLE vill jag varmt rekomendera AMD 64, när man kollar tester på digis duc. Jag har själv en AMD 64 dator och tycker den funkar enormt bra.

Backar ovanst. inlägg och postar denna länk för säkert 10:e gången på dessa forum:

Tråd om maskinvara och PTLE i windowsmiljö på DUC

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej allihopa.

Följer med intresse diskussionen om Nforce4/SLI/AMD64-plattformen. Jag satt på jobbet på midsommarafton (hemskt, jag vet) och var precis på väg att bokstavligen klicka på "beställ"-knappen för ett Asus A8N SLI Premium, med trevlig tyst heatpipe på nordbryggan och allt, men så kom jag på att det är ju faktiskt helg, så min order skulle ändå inte expedieras förrän på måndagen. Så jag väntade, slank förbi pressbyrån och plockade upp senaste studio. Ve och fasa! SLI funkar inte med audioapps! I alla fall inte så bra, vad jag förstod. Så nu då?

Efter att ha läst tråden här, framför allt Claes inlägg, samt snokat runt lite så har jag kommit fram till att följande länkar ger åtminstone lite kött på benen/dåliga nyheter:

http://www.rme-audio.de/english/techinfo/nforce4_tests.htm <--Anders Fahléns techinfohörna på RME:s sidor.

samt:

http://www.theinquirer.net/?article=19313 <--- länk som finns i Anders artikel, till en artikel på The Inquirer, om problem med hT i tidiga versioner av Nforce4, som tydligen förbättrats avsevärt i senare tillverkade chip, samt en hint om relaterade problem med PCIe-bussen, som också skulle åtgärdas.

Med lite tur är det kanske så att senare tillverkade modeller av NF4-chipset, med eller utan SLI, kan komma förbi dessa problem, och uppnå samma stabilitet som NF3 har (såvitt jag har förstått, kör inte AMD själv, än.)? Jag är inte tekniskt kunnig nog att reda ut varför SLI-stödet i chipet stör audiohanteringen från ett kort på t ex PCI-buss, speciellt inte när SLI är avaktiverat i BIOS, men problem med bandbredden i HyperTransport låter ju faktiskt rimligt. Kanske kan någon annan fylla på med fler teorier/tester/erfarenheter.

Och för att avsluta med en fråga: Vad tusan ska man köra då?? Nforce4 verkade som himla lovande på pappret, framför allt för mig som "semiproffsig" ljudpulare, som bara har råd att ha en dator, och råkar gilla spel med trevlig grafik... 😛 Vill dessutom ha sockel 939 samt PCIe-grafik.

Har nog berstämt mig för AMD, efter att ha läst in mig på problematiken kring NetBurst och intels värmeproblem... Man ska inte behöva 550 W nätagg och en kylfläns på 5 kilo (typ) till en persondator!... tycker jag i alla fall.

Glad midsommar, hoppas någon inttresserar sig för frågan fortfarande!

/emil

________________________

www.johndear.tk

www.lancasterorchestra.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...