Jump to content
Annons

robertus

Recommended Posts

Undrar om ngn känner till om det finns ngn möjlighet att skapa cue points i Cubase? (Cue points är helt markeringar som i text visar var man är som exempelvis "vers1", "riff1") Jag skulle önska att det fanns en funktion i den rad i fönstret som visar takt odyl. Eller det kanske finns ngn annan möjlighet? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju ändra namnet på varje enskild Part om du vill det - och annars kan du lägga till ett extra midispår som inte innehåller någonting, där du namnger Parts som är lika långa som de olika delarna. Du kan också peta dit lite färger på dina Parts för att göra det tydligt om du vill...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte skapa ett "marker"-track? Det har jag för mig jag har gjort.

// David

Hur gjorde du då? Vill ju göra det så enkelt som möjligt. Är lite gnällig och tycker inte att det räcker med de olika färgerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nästan enklare att du provar dig fram, än att förstå min beskrivning, men iaf - så här gör man i Cubase SL 1.06:

Högerklicka i listen till vänster och välj "add marker track". Placera sedan locatorn där du vill ha en ny "marker" och välj "add marker" (om du vill ha en position) eller "add cycle marker" (om du vill ha start och slut). Vill du sedan ge din marker ett namn, som t ex "refräng", så kan du editera "description" på din marker (förutsätter att du har "show inspector" på).

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag provat mig fram och gjorde nästan som du sa 😠 Har fått det att fungera. Underbart 😏 Kan man nu hoppa mellan dessa "markers" (för att snabba upp sitt arbete)

Tack David (alla ni andra kan också få ett tack 😐 )

Kan bara tillägga att för att kunna byta namn var jag tvungen att gå in på "Project - Markers" och sedan ändra "Description"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag provat mig fram och gjorde nästan som du sa 😉 Har fått det att fungera. Underbart :rolleyes: Kan man nu hoppa mellan dessa "markers" (för att snabba upp sitt arbete)

Tack David (alla ni andra kan också få ett tack 🙁 )

Kan bara tillägga att för att kunna byta namn var jag tvungen att gå in på "Project - Markers" och sedan ändra "Description"

*bugar och bockar*

I menyn "transport" så finns det lite kommandon för att hoppa mellan markers, och därtill hörande kortkommandon.

Själv hittar jag description när jag scrollar det jättekorta inspector-fönstret åt höger, för man ser inte description där per default.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Demoniqus: version 1.02

Diwic: Grattis till ett snyggt förnamn. Man kan ju inte hjälpa att man själv har ett lika vackert. Noterade för övrigt samma sak som dig där med det "jättekorta inspectorfönstret".

Har nu börjat använda mig av denna utmärkta funktion. Underbart med ordning på torpet 🙂

Redigerat av robertus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

annars så kan du ju öppna transport-delen, och där hittar du längst till höger en massa olika nummer. Detta är Markers, du använder dem så här; placera markören vart du vill att det ska skapas en markering, sen håller du in ctrl-knappen samt att du klickar på det numret du vill ska va där, senare när du vänster klickar på det numret kommer du att hamna där...

hoppas du förstog...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...