Jump to content
Annons

Monitorer


Baltazar

Recommended Posts

Från: http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=24&page=1

- Frequency Response: 33Hz - 22kHz <- Lite väl optimistiskt för ett 5 1/4" (med tillhörande skrika)element?

- LF Amplifier Power: 42W

- HF Amplifier Power: 33W

Är slutstegens kraft lika optimistiska siffror? 😆

På ett amerikanskt studio-forum ang. ESI n5, skrivet av "StarBase9" med tillstånd att publicera.

I had some Near 05s. I sent mine back.

I was getting some weird noise in the back of one the speakers.

I'm also selling my Alesis M1 Active MK2s. I'm soo darn tired of how bass heavy these damb monitors are. If I wanted extra bass, I'd turn it up!

Anyhoooo, If we all still on the topic of the The Near 05s, I think they have a very clear sound and I'd go for it, and cross your fingers it dont mess up.

NOW I'm gonna either get myself a pair of YAMAHA MSP5 or Truth B2031

Personally, if I were you (which I'm not), I'd save a little more an get one of those, buutt, if your on a tight budget I'd go for the Near 05..

PS: I still dont know which one is better Yamaha or Truth, but I'll save that for another topic maybe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hittade en Mikael Jackson -skiva där och trillade nästan av stolen när jag hörde den i riktiga monitorer. (Jag har aldrig gillat honom tidigare, men det kanske är så dags nu). Nå i jämförelse är vilket fall allt som jag hållit på med rena katastrofen. (Jag talar mix nu...)

Trombonisten

Michael Jacksons plattor är ruggigt bra mixade och producerade - så de är en självklar referens för mig när jag lyssnar på monitorer.

Liberian Girl är en av mina favoritreferenser, bl a för att sången är i fokus - och sångens frekvensområde är det ju väldigt viktigt att man hör välupplöst i sina monitorer, eftersom det ofta finns många instrument som slåss om utrymmet i samma område...

Mina egna monitorer ligger i fel prisklass jämfört med vad som diskuteras här, så det känns fel att rekommendera dem i denna tråden - men jag upprepar vad jag har sagt tidigare, att monitorerna tyvärr är ett kapitel som glöms bort av många (aktiv glömska...? 😏 ) eftersom det är en tung post om man vill upp i kvalitet - och samtidigt tillhör monitorerna studions viktigaste utrustning. Lägg gärna extra pengar på monitorerna i stället för att köpa en ny synt... 🙂

Med ett par sämre monitorer (det finns sådana även i högre prisklasser...), måste man vänja sig vid hur de låter och referenslyssna mycket oftare i andra anläggningar under resans gång, än om man har ett par bättre monitorer. Det tar helt enkelt ganska lång tid innan man gör riktigt bra mixar. Med ett par riktigt bra monitorer blir det en väldigt kort eller rentav ingen inkörningsperiod alls, utan man börjar göra riktigt bra mixar direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde nämna en sak...

Det är väldigt vanligt när det gäller sub-basar i billigare system, att det låter som en sub med satelliter - och inte som en helhet, som det borde - och då kan det rentav vara smartare att satsa på ett par närfältare som går längre ner i basen - och skippa planerna på en sub...

Tänk också på hur rummet ser ut innan du skaffar en sub. Har du ett litet rum, så ställer suben till med mer problem än den gör nytta, eftersom basfrekvenser behöver utrymme för att det ska låta riktigt rätt. Ska du ner på 41Hz (lägsta tonen på elbasen), så är våglängden ca 8m - och ska du då få en bra återgivning, så bör du ha ett rum som är minst 4m långt och brett (halva våglängden...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du kommer märka enorm skillnad till det bättre vilka monitorer du än väljer.

Jag köpte Alesis aktiva efter att kört med vanliga hi-fi, och skillnaden var minst sagt stor..

En vän som jobbar som ljudtekniker sa till mig att man börjar märka större skillnader först när man kommer upp i prisklasser runt 15.000 och uppåt.

Kan ju säga att jag är kanonnöjd med mina Alesis, har dock ingen erfarenhet av några andra än så länge.

Hoppas du hittar nåt som du blir nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du kommer märka enorm skillnad till det bättre vilka monitorer du än väljer.

Jag köpte Alesis aktiva efter att kört med vanliga hi-fi, och skillnaden var minst sagt stor..

En vän som jobbar som ljudtekniker sa till mig att man börjar märka större skillnader först när man kommer upp i prisklasser runt 15.000 och uppåt.

Kan ju säga att jag är kanonnöjd med mina Alesis, har dock ingen erfarenhet av några andra än så länge.

Hoppas du hittar nåt som du blir nöjd med.

Låter helt rimligt - och stämmer väl överens med mina erfarenheter hitills...

Själv har jag under många år använt ett par RCF SCD6021 - och senare också Alesis Monitor One - och de mixar jag har gjort efter att ha skaffat lång vana vid dessa, har låtit bra överallt - så det är fullt möjligt at göra tillräckligt bra mixar med ett par billiga monitorer.

Om man senare byter upp sig till ett par bättre monitorer, så märker man dock att det finns massor av detaljer som man har missat, eftersom de dyrare monitorerna har en bättre upplösning... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

    jag fick chansen att lyssna igenom ett gäng monitorer i källaren hos Estradmusik i Stockholm. Hyfsat urval, mycket intressant. Några föll bort direkt på ljudet (minnet är lite glest så jag nämner ingen). Jag hade som extra krav att elementen skall vara någorlunda skyddade, eftersom jag packar ner dom i en väska och tar dom med mig då och då.

Kvar efter en stund var Genelec 1029 och Yamaha MSP5. Jag fastnade för Yamaha MSP5 och har köpt dem. Känner mig nöjd. I mina öron var de bland de som gav allra mest detaljer i lyssningen, och det har jag för mig är ett bra mått på monitorhögtalare. De gick definitivt inte lika långt ner i basen som de "stora" lådorna, men det är inget problem för mig, jag håller mest på med akustisk musik och då kan man lika väl skära bort allt under 40 hertz ändå (och nu var jag lite svepande generaliserande, vilket jag vet man skall akta sig för).

MSP5  har i min öron den (o)trevliga egenskapen att det hörs när det är dåligt mixat. En bra mix sticker liksom ut, en dålig mix blir mest trist och luddig. Frugan hade fest för ett tag sedan och hade köpt ihop lite gammal pop till den. Hittade en Mikael Jackson -skiva där och trillade nästan av stolen när jag hörde den i riktiga monitorer. (Jag har aldrig gillat honom tidigare, men det kanske är så dags nu). Nå i jämförelse är vilket fall allt som jag hållit på med rena katastrofen. (Jag talar mix nu...)

Hittade dem några dagar senare på vendolin för 3500:-, jag betalade 2.000 mer så lite "lurad" känner jag mig. Men det visar väl bara på att det lönar sig att leta efter begagnat.

Sammanfattningsvis så tror jag man köpa "köpa upp sig en klass" genom att köpa begagnat. Det har visserligen en del problem, men värdet är också stort.

Trombonisten

De nya NS-10:orna fast lite bättre? 🙂

Själv letar jag efter ett kompleterande mindre par monitorer som ska kompletera min Event 20/20 Bas. Jag letar efter ett par monitorer som lite mer ger en klassisk bild utav svenssons ljudbild.

Mina Event 20/20 Bas mixar tenderar ibland att bli för breda frekvensmässigt med lite för mycket djup bas och hög topp (eftersom 20/20 Bas fixar en lägre tajt bas och mjuk top till skillnad från gemene mans hemma anläggning).

Läst lite om Yamaha MSP5 nu och de verkar lite lovande när man tänker på att de samtidigt som de låter likt NS-10:orna har en mer plan ljudbild. De är lite hypade i lågbasen och toppen vilket de flesta hemma stereos är men skär ganska brant mellan 50-60 Hz vilket också håller ihop frekvensbredden något.

Ett annat tips jag fått har varit Tannoy Reveal Active vilka inte ska låta särskilt kul men som tydligen ska funka skit bra som referens vid mixning.

Vad säger ni? Tips? 😄

Redigerat av BackHand
Link to comment
Dela på andra sajter

"De nya NS-10:orna fast lite bättre? "

Nå, nu skall vi inte ta i. NS10-orna ligger nog i en annan klass. Dessutom har världen flyttat på sig rätt mycket sen de blev standarden. Men som sagt jag är nöjd med mina MSP5-or. Det behöver ju inte innebära att en enda annan person blir nöjd. Som alltid, träna öronen och använd dem. (Träningen fortsätter).

Som komplement till Event 20/20 skulle jag kunna tänka mig att ha ett par element i en öppen låda. Mera typ en bilstereo. Dvs, då är MSP-5 "för bra". Det vore rätt intressant att köpa något bredbandselement för några hundralappar hos Hifi-Kit och slänga i en låda öppen bakåt. Lägg till ett slutsteg från närmaste "fyndmarknad". Det borde kunna bli både billigt och rätt avslöjande.

se www.hifikit.se

titta under Produkter / Bilstereo / Högtalarelement / Bredband

där finns TS1040 för 168:-.

De har också en "spännande" mini högtalare som heter Acoustic Mini 1 som jag skulle kunna tänka mig att prova. 190:- st inklusive låda.

Någon dag skall jag ta mig tid att experimentera med sånt här.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

    jag fick chansen att lyssna igenom ett gäng monitorer i källaren hos Estradmusik i Stockholm. Hyfsat urval, mycket intressant. Några föll bort direkt på ljudet (minnet är lite glest så jag nämner ingen). Jag hade som extra krav att elementen skall vara någorlunda skyddade, eftersom jag packar ner dom i en väska och tar dom med mig då och då.

Kvar efter en stund var Genelec 1029 och Yamaha MSP5. Jag fastnade för Yamaha MSP5 och har köpt dem. Känner mig nöjd. I mina öron var de bland de som gav allra mest detaljer i lyssningen, och det har jag för mig är ett bra mått på monitorhögtalare. De gick definitivt inte lika långt ner i basen som de "stora" lådorna, men det är inget problem för mig, jag håller mest på med akustisk musik och då kan man lika väl skära bort allt under 40 hertz ändå (och nu var jag lite svepande generaliserande, vilket jag vet man skall akta sig för).

MSP5  har i min öron den (o)trevliga egenskapen att det hörs när det är dåligt mixat. En bra mix sticker liksom ut, en dålig mix blir mest trist och luddig. Frugan hade fest för ett tag sedan och hade köpt ihop lite gammal pop till den. Hittade en Mikael Jackson -skiva där och trillade nästan av stolen när jag hörde den i riktiga monitorer. (Jag har aldrig gillat honom tidigare, men det kanske är så dags nu). Nå i jämförelse är vilket fall allt som jag hållit på med rena katastrofen. (Jag talar mix nu...)

Hittade dem några dagar senare på vendolin för 3500:-, jag betalade 2.000 mer så lite "lurad" känner jag mig. Men det visar väl bara på att det lönar sig att leta efter begagnat.

Sammanfattningsvis så tror jag man köpa "köpa upp sig en klass" genom att köpa begagnat. Det har visserligen en del problem, men värdet är också stort.

Trombonisten

De nya NS-10:orna fast lite bättre? 😄

Själv letar jag efter ett kompleterande mindre par monitorer som ska kompletera min Event 20/20 Bas. Jag letar efter ett par monitorer som lite mer ger en klassisk bild utav svenssons ljudbild.

Mina Event 20/20 Bas mixar tenderar ibland att bli för breda frekvensmässigt med lite för mycket djup bas och hög topp (eftersom 20/20 Bas fixar en lägre tajt bas och mjuk top till skillnad från gemene mans hemma anläggning).

Läst lite om Yamaha MSP5 nu och de verkar lite lovande när man tänker på att de samtidigt som de låter likt NS-10:orna har en mer plan ljudbild. De är lite hypade i lågbasen och toppen vilket de flesta hemma stereos är men skär ganska brant mellan 50-60 Hz vilket också håller ihop frekvensbredden något.

Ett annat tips jag fått har varit Tannoy Reveal Active vilka inte ska låta särskilt kul men som tydligen ska funka skit bra som referens vid mixning.

Vad säger ni? Tips? 😆

Några fler förslag på kompleterande monitorer till mina Event 20/20 Bas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...