Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest OhnoMan
Posted (edited)

Råkade skriva detta original på fel del av forumet, så jag lägger det här istället.

Jag har nyss skaffat ett Audiphile 192 kort,Info om kortet , och jag har även köpt ett ex av Cubase SX2. Jag har blivit lite familjär med Cubase midifunktioner, men där stannar de också.

Jag köpte mitt nya Audiophile eftersom jag ville koppla in min gitarr till datorn så att jag skulle kunna spela in lite. Jag har en FX pedal som fungerar som signalförstärkare, som jag då koppla in till ljudkortets Input, för att sedan koppla via ljudkortets output till min Marshall förstärkares Input, så att jag kan höra ljudet via min förstärkare också.

När man sedan går in i cubase och väljer new project så kommer där en hel del frågor, vilket projekt ska man starta? Sen efter det så har jag _ingen_ aning om hur man ska gå tillväga för att "aktivera" så att gitarren låter och kan spelas in. Positivt dock, är att Cubase mixer registrerar en signal när jag spear på gitarren, men det kommer inget ljud.

Jag förstår att jag borde läsa manualen, men som med mycket annat så hittar jag inte var och förstår tyvärr inte heller hela ideologin bakom all engelska🙂

Om någon orkat staka sig igenom denna post och känner en viss ork att försöka guida mig genom detta så skulle jag verkligen bli tacksam.

Mvh

Edited by OhnoMan
Annons
Posted

Klicka på den lilla monitorsymbolen ( framför REC-knappen) på respektive audiospår för att höra signalen som kommer in på ingångarna. (den växlar till gul när du klickar på den.)

Har du ställt in allting rätt i VSTConnections? för att höra signal+effekter måste du avmarkera 'Direct monitor' i VSTsetup.

Guest OhnoMan
Posted (edited)

Nej, det har jag inte. 🙂

Men det jag undrar är hur man, från att man väljer projekt, går tillväga för att få det det och fungera.

Hoppas det inte tar för lång tid att skriva, då antar jag att det kanske blir lite för krångligt att förklara.

Mvh

Edited by OhnoMan
Posted

Mitt ödmjuka svar på din fråga måste ändå vara: Läs manualen!

För att komma igång med Cubase enklaste funktioner så är manualen ett mkt bra verktyg. Sedan är du mer än välkommen att fråga om det skulle vara så att du inte vet vad saker betyder i manualen.

Men kom igen...ge manualen en chans!

/Joey

Guest G.Audemard
Posted

Jag köpte SL3 igår och sträckläste "geting started" boken. Viste väl det mästa redan, men ett och annat nytt lär man ju sig. Kommer nog att plugga pdf-materialet också. Menar, köper man gräjjer för dyra pengar vill man ju också få ut så mycket som möjligt av dem.

Det krävs nog inte lång stunds läsning förrän ditt problem är ur världen.

Guest OhnoMan
Posted

Hejsan!

Jo jag vet att manualerna tillgodoser det mesta, men problemet är väl att jag inte är så duktig på engelska.

Har hittat en del sidor med svenska guider, men ingen av dem täcker hur man går från att hålla gitarren i handen till att man kan spela in 😆

Guest OhnoMan
Posted

Perfekt!

Cubase SX täcker även 2an antar jag? Såg att det skulle vara vissa skillnader, men det är väl fortfarande intressant för en antar jag.

Tack så hemskt mycket