Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

jag skulle vilja att några audiospår gick igenom en och samma effekt, t.ex. en EQ (i cubase). Så jag skapar en effekt send och klickar lite, och effekten hörs tydligt, alla kanaler som jag vill ska ha effekten får den, MEN grundljudet från instrumnetet e åxå kvar:

dvs, ifall jag skapar en EQ och sen sänker volymen på denna HELT till noll och sedan väljer en kanal som får ta del av denna dödande effekt, så hörs fortfarande ljudet från kanalen, fast jag har sagt att allt ljud som går igenom EQ effekten ska dö, för det var d jag ställde in på eq-effekten. SÅ ifall jag gör någon ball effekt så ligger hela tiden grundljudet kvar, det e inte allt ljud som går igenom effekten och "omvandlas" utan grunden ligger kvar och skräpar. Ja kan ju välja själv hur mycket volym ja ska låta gå igenom..

Men jag vill ha allt allt igenom, inget grundljud ska finnas kvar. För då skulle jag kunna klumpa ihop flera audiospår med ett EQ + att dessa har egna individuella EQn. SKulle va bra i mixar.

HUR FIXAR JAG DETTA.. antagligen skitlätt.. 🙁 eller så går det inte??

HEEEEEEEEEEELP

Annons
Posted

har du SX eller SX2?

i SX2 så lägger du till ett group-track och skickar spåren dit.

tror inte att det går att göra i SX(1)

Posted (edited)

En send-effekt fungerar så att utsignalen från kanalen i fråga förblir oförändad samtidigt som en "kopia" av signalen (vars nivå styrs med "send-ratten") skickas till effekten. Effekten ligger alltså på en signal "parallellt" med direktsignalen (som alltså inte påverkas av effekten). Detta är användbart till exempelvis reverb-effekter.

Vill du att hela din signal ska påverkas (som vid EQ eller kompressor) så ska du köra effekten som insert.

Vill du köra samma insert-effekt på flera kanaler så kan du adressera dessa kanaler till en gruppkanal och lägga insert-effekten på denna gruppkanal.

Hur man gör detta i Cubase/Nuendo får någon Cubase/Nuendo-användare svara på... 😆

Edit: Itzhak hann visst före... 🙁

Edited by Henke
Posted
En send-effekt fungerar så att utsignalen från kanalen i fråga förblir oförändad samtidigt som en "kopia" av signalen (vars nivå styrs med "send-ratten") skickas till effekten. Effekten ligger alltså på en signal "parallellt" med direktsignalen (som alltså inte påverkas av effekten). Detta är användbart till exempelvis reverb-effekter.

ojoj, tack för grymt snabba svar!!!! 😆 har sx1, men d går att labba me groupchannels där och det e så jag gör.

Men signalen går alltså parallelt ja, synd att det inte går att ändra på.

Jag skulle nämligen vilja groupa ihop flera groupchannels.. Ex:

jag har 5 kanaler med sång som har samma effektinställningar via en groupchannel. Sen så har jag några kanaler med gitarrer som har samma effekter via groupchannel. Det jag skulle vilja göra är att ta alla dessa under en ny group med effekter, skulle va skitbra i mixning. Då skulle man kunna skapa som olika filter, kanske låter rätt onödigt, men jag skulle verkligen behöva det nu.

Tänkte att det gick å fixa med effectssend, men då ligger alltså signalen alltid kvar, synd synd, får väl komma på nåt annat om inte nån har nå tips som råkat ut för liknande problem (skulle vilja dela in mixen i stora tre delar som ska komprimeras olika och med liite olika eqn, hade ja tänkt)

Posted

Vadå, går det alltså inte att adressera gruppkanaler till gruppkanaler i Cubase? 🙂

Posted
Vadå, går det alltså inte att adressera gruppkanaler till gruppkanaler i Cubase?  😏

Jo, men fuck, efter mycket pillande så hittade jag faktiskt skiten ,DET GICK!!!!

att man ska va så dålig 😆😆 HURRA

använder du sånt här mycket i dina mixar??

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.