Jump to content
Annons

Audiophile 2496 skall bytas ut.


monaco (oregistrerad)

Recommended Posts

monaco (oregistrerad)

Hej på er alla!

Har ägnat eftermiddagen åt att läsa igenom detta forum och är imponerad. Mycket kompetens spridd på många områden och genomgående hög seriositet.

Har suttit med ett Audiophile 2496 ett par år nu och har varit väldigt nöjd men nu är jag sugen på att sköta AD/DA-processen externt i en apparat som är bättre lämpad för detta.

Fråga 1:

Hur pass mycket skillnad skulle ett sådant byte göra (beror ju såklart på vad jag byter till :-)).

Fråga 2:

Lutar åt ett Hammerfall DIGI9636 (har fått detta rekommenderat).

Finns det någon motsvarande produkt. Andra ljudkort med motsvarande specifikationer. Antal kanaler har inte hög prioritet i dagsläget. Vill hellre satsa slantarna på en bra channelstrip (spelar mestadels in sång).

Karl Oskar

EDIT: förstod försent att tråden hamnat "fel", sorry

Redigerat av monaco
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lösning 1. Du köper ett Hammerfall-kort.

Lösning 2. Du köper en preamp/channel strip med AD/DA och kopplar den via SPDIF till ditt nuvarande kort.

Edit: Svårt att komma på fler tillverkare med AD/DA i samma klass som RME. 😄

...och så hör frågan hemma i avdelningen Ljudkort istället för Studiobygge...

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så får man ju inte stirra sig blind på tekniska spec. (även om jag tror hammerfall skulle göra stor skillnad) akustik och bra s/n-förhållande är ju också jätteviktigt, men det kan du ju läsa mer om här på forumet :rolleyes:

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle föreslå HDSP 9632. Den har mera funktioner du kommer att ha nytta av. Om din budget är begränsad så är dock 9636 ett otroligt bra ljudkort.

Fördelar med HDSP9632 jämfört med Digi9636

- Steady Clock - stabil husklocka, din studios husklocka och jittermakulerare

- TotalMix - Denna mixer är som en drog, använd den inte för då är du fast (512 kanalig mixer med 40 bitars upplösning)

- Analoga in/ut + hörlursutgång med extra hög output(balanserat som tillval)

- MIDI

- 24bit/192kHz >110 dB SNR (megabra för ett PCI kort)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här kommer det tråkiga alternativet. 😱 Eftersom du frågar efter vad skillnaden skulle bli så skulle jag vilja påstå att den är i princip obetydlig jämfört med (om du inte redan har det) att ordna en vettig lyssnings- respektive inspelningsmiljö. Ett dåligt eller obehandlat rum ger så stora berg och dalar i frekvensgång och utsmetat stereoperspektiv att skillnaden i AD-omvandling är ungefär en alvedon mot en hjärntumör. Sedan, om det inte är något problem med ditt Audiophile, och du absolut vill köpa något (lukten av nyuppackad elektronik!), skulle jag satsa på bra preamp och mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

arka (oregistrerad)

måste hålla med ovanstående... allt är ju relativt, men om du inte redan har bra monitorer och framförallt bra akustik i rummet/rummen du spelar in och mixar i så kommer nog inte skillnaden i ljudkvalitet bli drastisk.

Ett rme 9632 skulle ge dig analoga stereo in och ut av klart bättre klass än audiophilen. Nästa steg är nog ett Lynx II, och ska man upp på högre nivå så är det riktigt dyra externa omvandlare som gäller (antagligen typ 20.000 för stereo in/ut). EMU 1820M har ju grymma omvandlare, men deras drivers verkar så buggiga att jag aldrig skulle våga satsa på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha riktigt bra AD/DA omvandlare "creme de la creme" så finns det 2 som är helt fantastiska som jag kan rekommendera:

Universal Audio 2192: denna omvandlare färgar ljudet som Universal Audios analoga apparater. Mycket smakfullt och användbart.

http://www.uaudio.com/products/digital/2192/index.html

RME ADI2: denna omvandlare lägger inte till eller tar inte bort något. Ljudet bara omvandlas utan några färgningar. Detta är sannolikt marknadens mest transparenta AD/DA omvandlare. RME har även implementerat SteadyClock i den som kan fungera som musikstudions husklocka.

http://www.rme-audio.com/english/adi/adi2.htm

Sen finns det andra märken men dessa utmärker sig från dom andra som jag beskrev ovan. Bättre AD/DA än såhär går inte att få tag på idag. Detta är taget från absoluta toppskiktet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...