Jump to content
Annons

Byta tempo på MIDI-fil och spara


Recommended Posts

Har gjort en låt och om jag inte minns fel så har jag spelat in dessa MIDI-filer i 120bpm. Saken är den att det ska gå i 155bpm. Funkar inte att ändra och spara det! När jag valt 155 i tempo och exporterat midifilen så spelar den fortfarande upp i 120 när jag spelar upp den i tex winamp! Blir lite smått frusterad. Har använt min av både Cubase vst32 och 5.1

Hur ska jag göra för att byta tempo?

Detta var en lättare uppgift vi hade i skolan och jag har aldrig sysslat med midi så jag har lite svårt för detta. Ska lämna in detta imorgon.

Så jag ska bränna ut det på en skiva tillsammans med en mp3version som då är riktigt inspelad 😆

Kan någon ta över min fil och fixa det om jag inte lyckas klara av det själv?

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fixar Cubase det? Jag har aldrig fått till mer än 120Bpm, och när jag velat ha snabbare (t.ex 150) så har jag halverat det tänkta bpm-talet (till t.ex 75) och dubblat slagen från t.ex 4/4 till 8/8.. Funkar för mig.. 😆

/David

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jaha.. okej det kanske förklarar saken då!

hur ändrar man slagen då? Kan man göra det då man redan har spelat in allt?

Edit: jag tror jag fattar.. ska testa det nere i källaren!

funkar tydligen inte här på denna cubasevarianten.. 😆

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu testat att ändra på slagen. Detta funkar inte!

Först bytte jag tempo till 75bpm. Sedan gick lite till höger på transportern och försökte ändra 04/04 till 08/08. Detta tycks inte fungera! Vad är felet?

Den skriver in det och när jag dubbelklickar på den så står det 08/08 men sen när låten börjar igen så är det 04/04 igen... Och skiten spelas fortfarande upp i 120bpm!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.

Där du ändrar tempot, där står det "TRACK" bredvid. Klicka där, då ändras det till "FIXED". Sätt sedan tempot.

Så fungerar det när man har ett fixerat tempo för hela låten. Att sätta tempot i BPM-rutan fungerar inte när man har på "tempo track", som används när man behöver byta tempo eller taktart mitt i låten. Då får man gå in på "Tempo Track..." i någon meny (Edit? View? Kan inte kolla just nu) och dra i kurvan, men som sagt; har hela låten samma tempo, ändra till fixed.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min dryga närvaro men jag tycks inte hitta något om någon "TRACK" eller "FIXED". Där jag ändrar bpm (på transporten) finns det inga sådana knappar

TEMPO TRACK hittar jag heller inte.

De menyerna jag har är File, edit, structure, functions, panels, options, modules, windows och help. Har jag råkat få tag på 5.1 Light-versionen?

Här finns annars min låt.. Ifall någon bara kan ändra tempot eller såå..

Låten

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, jag kör iofs Cubase SX, så då vetefan, men det lät precis som samma symptom som jag hade innan jag fattade att man var tvungen att byta till fixed.

Men är det inte att du har nåt MIDI-kontrollmeddelande i början av låten som byter tempo då? Nu kan jag inte MIDI värst bra, men det låter väl kanske.. rimligt? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

nej det är ingen som säger något.. inget medelande. bara att den spelar de första sekunderna i 8/8 takt men sedan när spåren börjar så ändrar den tillbaks till 4/4

jag måste få detta fixat ikväll.. Är det verkligen ingen som vet hur jag ska göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som kan ändra bpm hastigheten lite snabbt till 150bpm?

Midifilen ligger uppe i något inlägg här.. Ingen verkar kunna förkalra hur jag ska göra.. sen verkar det inte som om det går..

måste ha den inbrännd på cdrskiva idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot kan jag spara det som en ".mid". En annan lustig sak är att när jag importerade filen så stod det 155bpm, men när jag slog igång metronomen så gick den inte i takt med musiken.. inte heller när jag ändrade till 150bpm, men det är mindre konstigt eftersom midi-spåren "anpassar" sig efter tempot.. en midi-fil kan du få i alla fall..

Just gimme your e-mail..

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Förbannat! Jag ändrade från 150 till 180 eftersom jag resonerade som följande: 150 = 120bpm, 180 = 120 + 30..den kanske ändrade tempot till det korrekta när jag ändrade format? Tappade bort mig i alla matten, haha! 🙁

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...