Jump to content
Annons

Min första låt här.


Recommended Posts

LÅTNAMN: Utan namn än så länge

ARTIST/GRUPP: Utan namn än så länge

GENRE: Något elektroniskt med akustiska inslag kanske...?

LÅTLÄNGD: 4:29

KOMPOSITÖR: Carl Johan Erlandsson och Magdalena Krantz

PRODUCENT: Carl Johan Erlandsson

EV. MEDVERKANDE:

-Carl Johan Erlandsson: Skrivit musiken, spelat in, mixat och "masterat"

-Magdalena Krantz: Text och sångmelodi, inspelning av sång.

-Kristina Löftstedt: Cello

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 6,42 mb

STATUS: Färdig

LÅTLÄNK:

Den här låten kan sammanfattas ganska bra med två ord: Första gången! Jag har aldrig tidigare jobbat med Kristina eller Magdalena. Reason har inte använts seriöst tidigare. Mixerbordet har jag bara suttit vid. Cello har jag aldrig spelat in.

Musiken, utom cellon, är gjord hemma hos mig i Cubase och Reason. Tredje gången jag gör ngt i Cubase.

Cellon fick äran att vara premiärinspelnig i min och en kompis nya studio.

När musiken var färdig körde jag alla instrument genom en TL Audio M3:a för att komma åt "riktiga" EQ's.

Låten är mixad på ett Audient ASP 8024, några få hårdvarukompressorer. Bl a. TL Audio's C-1. Reverbet är ett TC Electronic M6000.

Skriv några rader! Sätt gärna ett betyg i ert inlägg oxå. Man kunde ju inte starta gallup med låt eller vad det nu var... 😄

Carl_Johan.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snyggt..! Jag gillar låten, det är sjysst stämning i den. Tycker dock att sången kunde "smältit in" lite mer i musiken och kanske lite skumma effekter och ljud som saknades (men det är ju bara en personlig fetisch.. 🙂 ). Men snygg produktion och bra låt! En 4:a blir det av mig också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen jättebra! både låt och arrangemang. Gillar sången. Skulle gärna ha mixat om den lite. Sången ligger lite för mycket framför allt annat men den är inte för stark tror jag. Kanske skulle rösten behandlas lite med eq eller efterklang eller något annat som ger ambiens åt den. Sedan är det jättefint med cellon. Tyvärr låter den i motsats till rösten lite för långt borta mer som om den spelar i ett annat rum så där är det för mycket rumklang eller för lite presence eller något tror jag. Men oj vad ni är duktiga. Superbra avslutning på låten!

/Fredrika

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

HonsaJons (oregistrerad)

Snyggt! Klar och fin mix!

Magdalena har jättefin röst!

Låten i sig tycker jag iofs känns lite "filler track". Känns inte som om den riktigt riktigt lyfter, men det är nog mer en smakfråga.

Dock fortfarande en bra låt! Det blir en svag 4:a, eller en VÄLDIGT stark 3:a (av 5 då) från mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ah... Kul med possitiv kritik! Tack!

Ang. mixningen. Jag hade gärna gjort en ommix men eftersom det är en del av mitt examensarbete och vi bara har fått ett visst antal timmar tilldelade så blir det svårt. (Har inga timmar kvar... 🙁 )

Cellon är medvetet lagd "långt bak" eftersom jag ville ha den känslan.

En vers två gånger... Ja, det föll sig så. Jag var lite skeptisk i början men tyckte sen att det blev bra!

Filler track? Ja den är ju inte skriven som en hit iaf... 😛

Vi håller på att jobba på nästa låt nu. Måste vara färdig på torsdag. 😲 Lägger nog upp den oxå då...

EDIT: stavvar ju sm en krata. Finns säkert fler i texten...

Redigerat av ketri
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra! 😲

Jag skulle själv kunna tänka mig något mindre ekoande och boijande i vissa av ljuden, även om jag självklart lämnar det upp till dig och ditt skapande.

Sången är bra, om än lite väl naken. Jag saknar nog lite fyllighet. Å andra sidan är det inget som är dåligt med ljudet (via datorhögtalare - får köra det hemma sen). Dock bra omfång på rösten. Så bra låter jag bara när jag inte hör mig själv sjunga! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången håller inte imo.

Den låter platt och trist - antingen på grund av pitchkorrigering eller för att hon helt enkelt inte låter som hon tänker på vad hon sjunger.

Till den här enkla och ganska statiska bakgrunden hade det suttit snyggt med en personlig och mer "levande" sång.

Låten i sig är inte dum, någonstans låter det faktiskt Mike Oldfield, Crises-eran.

Tummen upp för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter snyggt!

Jag håller dock med om att sången låter platt även om det är en fin röst. Om jag hade fått önska så hade AT:n rykt, det låter rätt mycket om den nu. Och så hade jag önskat mer dynamik och luft i sången.

I övrigt, kanonbra jobbat! Hur mycket tid har ni lagt? Och på vad? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket tid har ni lagt? Och på vad? 😆

Svårt att säga men det har gått åt en del tid. Ibland har man jobbat mycket med den men några gånger har inte en tanke ägnats åt den på en vecka...

Mycket tid har lagts på att få ljuden rätt. Jag har hela tiden skruvat på småsaker och när något nytt har lagts till så har det varit dags att justera det andra som lät bra innan. Tack vare detta så var det inga svårigheter att mixa låten på analogbordet. I mina öron låter den, ljudmässigt, nästan exakt som jag ville ha den från början. Men det som jag känner är att jag inte fått in sången tillräckligt bra i mixen. Trots detta är jag väldigt nöjd med den och med tankte på att många av sakerna var helt nya för mig så känns det väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt snygg stämning i denna. Det är väl en smaksak men den känns lite överproducerad. T ex stråkmattan och cellon, när ni nu har en äkta cello varför en massa reverb på denna? Träkänslan går helt förlorad och den låter faktiskt samplad. Synd! Sången är klar och fin men mer inlevelse och nyans hade lyft ytterligare. Ger en trea men helt klart har ni potential till mer! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra!

Första halvan är grymt bra, sen kanske det fallaer lite, blir lite upprepat. Testa lite mer variationer i arret ju längre låten går. Försök kanske att mjuka till sången lite? Och som någon sa, ta fram Cellon. Lägg den närmare i ljudbilden så är du hemma!

Klar 4a.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar atmosfären i låten. Bra låt.

Men håller med Debree. Sången är ju asbra och snygg men den sticker som ut ur ljudbilden. Annars hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var jättebra! Det bästa jag hört här på forumet hittills.

Jag vill höra mer.

Åh jävlar!!! (Ursäkta språket...) Tack!

Sånt är riktigt kul att höra! Mer låtar kommer... Den vi håller på med nu är mycket bättre! (Tycker jag iaf... Magdalena?)

Detta är absolut det roligaste jag har hållt på med muskialiskt och när man får en sådan kommentar blir man ännu mer peppad.

Link to comment
Dela på andra sajter

I det stora hela låter det bra så jag koncentrerar mig på att ge kritik. Hoppas att den ger er något.

Jag tycker att låten är fin. Arrangemanget är helt okej. Trummorna låter väl kanske inte sådär superinspirerade, men jag tycker att "tänket" för padsen är väldigt bra. Sångmelodin är fin, om än lite väl anonym, det blir för kliniskt och försiktigt på något sätt. ATn drar ner betyget en hel del, jag tänker på den hela tiden. Rösten låter syntetisk.

Alltså: lite variation på trummorna, lite mer vågad sångmelodi, kanske ett stick i slutet? Och dumpa Auto Tunern.. det blir alldeles för syntetiskt och platt.

Redigerat av nev
Link to comment
Dela på andra sajter

I det stora hela låter det bra så jag koncentrerar mig på att ge kritik. Hoppas att den ger er något.

Jag tycker att låten är fin. Arrangemanget är helt okej. Trummorna låter väl kanske inte sådär superinspirerade, men jag tycker att "tänket" för padsen är väldigt bra. Sångmelodin är fin, om än lite väl anonym, det blir för kliniskt och försiktigt på något sätt. ATn drar ner betyget en hel del, jag tänker på den hela tiden. Rösten låter syntetisk.

Alltså: lite variation på trummorna, lite mer vågad sångmelodi, kanske ett stick i slutet? Och dumpa Auto Tunern.. det blir alldeles för syntetiskt och platt.

Tack! 😱

Håller med dig där med autotunern. Den ska nog bort... Har aldrig det på mina egna låtar. Det låter inte riktigt som på riktigt. Gillar mer när sången är lite halvbra. Är säkert det som gör att sången känns lite fel och långt ifrån låten. (inget illa menat mot dig Calle) :rolleyes:

Kul att du gillade den iaf.

/magda

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunkenship (oregistrerad)

Det här är riktigt bra! Gillar verkligen atmosfären i låten. Håller med om att den känns lite naken speciellt under andra versen, hade mått bra av nåt litet syntpålägg en bit bak. Måste säga att sångrösten är otroligt bra och smälter in jävligt bra och behöver inte sänkas ner. Riktigt bra gjort!

En stark 4 från mig

Vad har ni använt för trummor och synt förresten?

Peace /Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är riktigt bra! Gillar verkligen atmosfären i låten. Håller med om att den känns lite naken speciellt under andra versen, hade mått bra av nåt litet syntpålägg en bit bak. Måste säga att sångrösten är otroligt bra och smälter in jävligt bra och behöver inte sänkas ner. Riktigt bra gjort!

En stark 4 från mig

Vad har ni använt för trummor och synt förresten?

Peace /Jocke

Kul!

Jag är riktigt dålig på att komma ihåg namn på instrumenten jag har använt och eftersom jag precis håller på att installera om allt så kan jag inte kolla upp det.

Men trummorna är ngt av seten som finns i Reason som jag har pillat en del med. (Dist, delay och reverb bla.) Stråkmattorna är nog EWQL silver och Atmosphere som har blandats. Elpianot är ngn gratispryl till Reason med lite daly bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt! Jag är svag för den här genren! 😱

Dock är det grymt störigt att man hör autotune:en på sången. Alla snabba svängningar. Jag blir väldigt lätt irriterad på det. Men du kanske vill ha det så? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...