Jump to content
Annons

Skjutdörrar


Ambjörn

Recommended Posts

Hej!

Har på sistone läst och gjort några inlägg på John Sayers utmärkta forum för studiobygge. Ett ständigt återkommande fenomen i de ritningar som dyker upp där, är skjutdörrar. Det verkar vara någonslags helglasade altanskjutdörrar man rekommenderar att ha mellan kontroll- och liverum eller mellan olika liverum i studion. Själv har jag aldrig sett några sådana dörrar i verkligheten. Vet någon här om något i den stilen går att få tag på i Sverige och om de är funktionella? Vad har ni andra för dörrlösningar i era byggen?

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons

jag bygger min lilla 3,30 x 3,15 (plus ronkbås) också rakt av från john's sida

jag håller på och bygger en kombinerad skjutdörr/monitorfönster in till sångbåset

Jag har köpt en 3-glaskasett 70x 45 cm(ett 3-glasfönster utan ram) 290kr (tyringe) förövrigt blir det rullskena från bauhause (299-599 beroende på modell)

2"x2" reglar samt 50 cm stenulls-skivor...

det blir alltså en trädörr med ett fönster i...inte riktigt samma sak...men så gör jag

Jag försöker dokumentera alla steg för att underlätta för andra men mitt bygge går långsamt....måste fixa resten av huset med 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många varianter av skjutdörrar hos tex

Bauhaus , K-rauta , Beijer m.m

Dessa är oftast till för att bygga garderober eller liknande.

Dock brukar dessa vara rätt dyra så jag skulle nog

köpa en begagnad säkerhetsdörr eller liknande och placera den på skenor.

Personligen tycker jacg dock att en skjutdörr inte är speciellt estetisk om den inte

går in i väggen vilket i sin tur medför att man inte kan isolera där.

Och då förlorar ju dörrern hela sin poäng.

Så för bästa Ljusisolerande resultat skulle jag montera

en brandskyddsdörr traditionellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Kolla på skjutdörrar för inglasade altaner på Skånska Byggvaror www.skbv.se lr nått liknande företag, finns massor med olika modeller å storlekar av sånt....😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har oxå varit inne på vikdörrar, för att kunna skärma av studio- och kontorsdelen från resten av vardagsrummet (stort sådant). Jag skulle isf helst vilja ha såna vikdörrar man sett i Extreme Home Makeover, men hittar f-n inte dem på nätet.

Däremot hittade jag precis att http://www.aluland.se/ har gjort dörr-partier för Fame Factory, vilket kanske innebär att kan vikdörrar med bra ljudisolering... kanske... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...