Jump to content
Annons

Portastudios vs. Cubase SX


egj

Recommended Posts

För dem som håller på med musik med "riktiga instrument"... Är det bara jag, eller är det rätt jädra befriande att, när man får låtideer, ha en vanlig gammsur 4-kanals kassettporta eller liknande att spela in på?

Känns som att när man nu har flashiga mikrofoner, 4000 VST-pluggar (typ) och realistiska förstärkarsimulatorer och fan vet vad, så sitter man bara och pillar och skruvar med dem hela tiden och börjar småmixa och oroa sig över ljudet så fort man har spelat in ett spår, tills man blir missnöjd och less och tappar all inspiration?

Är det någon som jobbar som så att man spelar in skisser på enklast möjliga sätt för att koncentrera sig på det viktiga - LÅTEN - och sedan först när den är i stort sett FÄRDIG börja spela in den på "riktigt" i Cubase eller nåt? Känns rätt vettigt tycker jag, så jävla lätt att skruva bort sig när man har så många rattar och blinkande lampor... 😉

...för övrigt så vill jag köpa en 4-kanals kassettporta ifall nån har en att sälja 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag håller med dig. Ju mer prylar jag har, desto mindre (bra) musik skapar jag. Jag har liksom du funderat på att sumpa datorn och skaffa en enkel digitalporta att ha som hjälpmedel i själva skapandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, hörni.. Nu finns det ju nåt som heter den friiia viljan va =) Tycker ni det är begränsande att ha 4000 VST-pluggar så bestäm er för att tamejfaaan inte använda dem förrän ni gjort klart melodier och sång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, hörni.. Nu finns det ju nåt som heter den friiia viljan va =) Tycker ni det är begränsande att ha 4000 VST-pluggar så bestäm er för att tamejfaaan inte använda dem förrän ni gjort klart melodier och sång!

Men min viljestyrka är kass 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)