Jump to content
Annons

Portastudios vs. Cubase SX


egj

Recommended Posts

För dem som håller på med musik med "riktiga instrument"... Är det bara jag, eller är det rätt jädra befriande att, när man får låtideer, ha en vanlig gammsur 4-kanals kassettporta eller liknande att spela in på?

Känns som att när man nu har flashiga mikrofoner, 4000 VST-pluggar (typ) och realistiska förstärkarsimulatorer och fan vet vad, så sitter man bara och pillar och skruvar med dem hela tiden och börjar småmixa och oroa sig över ljudet så fort man har spelat in ett spår, tills man blir missnöjd och less och tappar all inspiration?

Är det någon som jobbar som så att man spelar in skisser på enklast möjliga sätt för att koncentrera sig på det viktiga - LÅTEN - och sedan först när den är i stort sett FÄRDIG börja spela in den på "riktigt" i Cubase eller nåt? Känns rätt vettigt tycker jag, så jävla lätt att skruva bort sig när man har så många rattar och blinkande lampor... 😉

...för övrigt så vill jag köpa en 4-kanals kassettporta ifall nån har en att sälja 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag håller med dig. Ju mer prylar jag har, desto mindre (bra) musik skapar jag. Jag har liksom du funderat på att sumpa datorn och skaffa en enkel digitalporta att ha som hjälpmedel i själva skapandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, hörni.. Nu finns det ju nåt som heter den friiia viljan va =) Tycker ni det är begränsande att ha 4000 VST-pluggar så bestäm er för att tamejfaaan inte använda dem förrän ni gjort klart melodier och sång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, hörni.. Nu finns det ju nåt som heter den friiia viljan va =) Tycker ni det är begränsande att ha 4000 VST-pluggar så bestäm er för att tamejfaaan inte använda dem förrän ni gjort klart melodier och sång!

Men min viljestyrka är kass 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Eller använd ett mindre program typ Kristal som ju dessutom kostar gratis, till att bara slänga upp skisser och låt idéer på gitarr och röst tex. Låt pluggmappen var minimal, ett reverb en eq, en dist, en kompressor tex. För sedan över "slasken" till ditt större program om du vill utveckla din låtsnutt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett program i den stilen som är jäkligt klämmigt är GoatStudio, som har i stort sett inga funktioner alls. Volym, panning, punch-ins, upp till 12 spår, och inte så mycket mer. Klockrent för att leka portastudio med datorn. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du skrev riktiga instrument med inom citattecken; annars hade jag blivit sur och frågvis 😛 ..

Jag menar typ att det inte är så jäkla stor poäng att göra låtar i Reason och sedan dra över dem till en fyrkanalsbandare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med fullständigt att datorn dämpar kreativteten ibland när man nästan blir dränkt av menyval, inställningar och pluggar. Att man sen måste vänta på att datorn och sequencerprogrammet ska laddas in gör att man ibland nästan glömmer bort vad man skulle spela in.

På en portastudio är det ju bara att koppla in sladdarna, lägga in ett band och spela in. Och standarden för portastudio är enhetlig (om det är en kassettporta), till skillnad från datorer (där kvaliten och funktionaliteten både på hårdvara och mjukvara och inställningar kan variera enormt).

Däremot så är jobbigare att vänta på att bandet ska spolas tillbaka (om man vill snabblyssna) , vilket man knappt behöver göra på en dator. Och det svårare att spela in midinoter på en kassettporta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så handlar det nog mest om vad man är van att arbeta med. För mig så kan jag t.ex. få mer kreativitet genom att starta upp en Amiga med programmet Protracker 🙂..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker jag hittar inspirationen bäst när jag sitter med Cubase öppet och sen spelar in det jag har i skallen.. när jag kör fast tar jag en paus och lyssnar igenom det.. är jag fortfarande fast så prövar jag att improvisera lite leads t.ex medan jag loopar ett intressant parti i låten.. sen brukar oftast kreativiteten lossna igen.. Om allt verkligen gått åt helvete så stänger jag datorn och struntar helt in inspelning, slänger igång stärkaren och lirar lite.. Men jag är gitarrist, vi kanske är speciella?? 🙂 ..Dessutom är det viktigt att jag skiter i allt vad kompressorer heter och bara spelar in en slaskgitarr från början.. pulande dödar kreativiteten, till en början i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat så handlar det nog mest om vad man är van att arbeta med. För mig så kan jag t.ex. få mer kreativitet genom att starta upp en Amiga med programmet Protracker 🙂..

Jag är med dig på Protracker.

En annan (tidig) setup jag använde var SB Live! tillsammans med Cakewalk pro audio 9 och ett ickeanslagkänsligt midikeyboard.

Det handlar för mig också absolut vad jag är van vid. (Efter lite eftertanke tror jag att detta inlägg inte tillför någonting i diskussionen... men ändå =))

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med illvaesen. Slask först sen, för att komma ihåg riffet/låten. Sen tok programera trummor, sen allt annat finlir, eq och effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...