Jump to content
Annons

Fat 16 Vs. Fat 32 till WAW

Recommended Posts

Jag vill få ner WAW filer dels från Wavelab till Fostex VF160 men även från Cubase SL, min Fostex tar bara imot WAW gjorda med Fat 16 DOS Format.

Och jag tror att det är problemet varför den inte vill ta emot mina filer från ex, Wave lab, Så hur spara jag WAW i FAR 16? i en vanlig PC med windows xp?

Edited by audiospotstudio

Annons

För det första:

Själva wav-filerna är identiska. Det är bara Fostex-hårddiskens filssystem som är FAT16.

För det andra:

Hur kopierar du över filerna? SCSI-länk till datorn? Flyttar du Fostex-hårddisken till datorn och kopierar i Windows? Du använder väl max 8 tecken som filnamn?

Sen vill jag ladda in dom igen på Fostexen, Men då säger den: ingen Disc eller rättar sagt insert Disc?

Så du bränner Wavelabs wav-filer på en CD-R, matar in i din Fostex, och ska importera wav-filerna från din CD-R?

Exakt. Jag har gjort så ofta för backup men då har jag inte bearbetat dom i en annan dator utan då bara laddat in dom igen vid behov, och då utan problem.

men nu som sgt vill jag jobba med dom olika kanalerna i Wavelab och sen bränna ner dom på CDr för att ta in dom igen i fostexen för Mix.

Tack för välkomnadet! Jag har inte riktigt fått kläm på hur forumet funkar inu så därav långsamt svar,

Måste hålla lite Lunch åtekommer senar idag, Hoppas vi kan knäcka nöten för det hade varit perfekt för mig, Jag sitter med två Fostex som jag har i serie och till dom Focusrite octapre med adat optisk så att kag kan kör 32 kanaler samtidigt.

Men ibland vill jag jobba i Wavelab och sen ta tillbaka det på sin rätta plats i fostexen för mixen, ex trummset så lytfter jag ut bastrumman för lite justeringar man bara kan gör i en data, men sen så vill jag sitta och ha mina 32 kanaler framför mig för att hitta de rätta soundet. 😱

Nej. Vad e pcm?

Jag menar okomprimerad wav. PCM = Pulse Code Modulation, men det behöver vi inte förklara närmare här 😉

Har du testat att öppna filer som du sparat med andra redigeringsprogram?

Tänker ifall Wavelab lägger till sina egna prylar i wav-headern...

Ok.. Det här med Fat16. VF160 kan bara hantera filer strikt efter FAT16 specifikationen 8.3 Alltså.. Filnamnet får ha max 8 boktäver i förnamn och måste heta .WAV i efternamn. Som default ska filerna het nåt liknande ABCDEF01.WAV, ABCDEF02.WAV, ABCDEF03.WAV etc. det 2 sista siffrorna i filnamnet indikerar vilket spår varje fil ska till i VF160 sen.

Jag citerar lite ur manualen:

WAV files which can be saved/loaded by this recorder must have file names written as “******##.WAV.”

Other file names cannot be acknowledged by this recorder.

Unknown file names will not be acknowledged and could cause malfunction. Extreme care should be taken when

changing file names and making folders on a computer.

* The first six letters will be the title shown in the SETUP mode “Title Edit” display.

* The last two letters “##” represent each track number (1-24) of the WAV file which are to be saved/loaded.

* The last “WAV” is the extension which indicate that this is a WAV file.

* File name of the WAV file which is to be saved in the backup disk of this recorder will all be recorded in capital

letters. However, in certain computers, this WAV file name will be displayed in small letters.

Sen så antar jag du fattar att det är bara wave(PCM) 16 bitar 44.100 Khz filer den kan hantera. Och att spåren är MONO inte stereo.

Sen rekomenderar jag att du använder en CD-RW skiva som du formaterar i VF160 snarare än en CD-R som du bränt på datorn.

Själv tycker jag att Vf 160 är en trevlig bekantskap.. Jag brukar ha en sån fastmonterad i liveriggen då jag är med ute och mixar på livespelningar.. Brukar koppla in den i insert på mixbordet så får jag en multikanalsinspelning med mig hem sen. 😉

Lycka till

Jag har även försökt få in Waw filer från mitt Cubase och det är samma visa att Fostexen bara spottar ut skivan igen och säger insert Disc, Jag skall försöka mig på det någon sa att använda RW skivor som jag först bränner från Fostexen och sen använder samma skiva när jag skall bränna ner från min dator,

Där e en sak som kanske hjälper nån där ute att lösa mitt problem, När jag försökte spara min Waw fil som kom från Fostexen så sa den att den var skrivskyddad och att jag var tvungen att byta namn på filen om jag skulle spara den på Hårdisken i datorn.

jag har prövat att skriva namnet så som manualen säger men icke sa nicke hjälpte det.