Jump to content
Annons

Billigast o bäst?!


PreacherX

Recommended Posts

Jo det är så att jag börjar se nöjet i att ha en bra mastrad/mixad låt även om den är inspelad i en liten liten hemmastudio. Visst jag har ett par sköna hörlurar som funkar fint o så, men som jag förstått det så är det ändå stor skillnad mellan monitorer och annat.

Ett litet dilemma jag har dock är att jag är fattig och det kommer inte bli speciellt mycket bättre på ett tag. Och sen känner jag inte att jag behöver lägga ut 100.000:- kronor på en liten hemmastudio som ingen annan förutom jag ändå kommer använda, om jag kan få till synes samma kvalitet för 10.000:- ungefär (dator ej inräknad) så väljer jag absolut det.

Så det jag söker är ett par så bra monitorer som möjligt för ett så billigt pris som möjligt, självklart ska det vara bra kvalitet. Men allt över 3500:- är alldelles för mycket för mig tyvär.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Behringer Truth 2030A kostar strax över 3 tusen nya

http://www.behringer.com/B2030A/index.cfm?lang=ENG

Har du råd med nåra hundra till så får du nya Behringer Truth 2031A för 3800:-

Jag tycker dom är helt OK monitorer.

EDIT: Falstevat

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns vääääldigt många trådar om billiga monitorer här på forumet...

Sök så hittar du garanterat tips på flera olika modeller.

Jo jag såg att det fanns massor inne på studiobygge, men nu är det väl tyvär försent..

Jo jag har hört mycket bra om Behringer monitorerna där, i dagsläget känns dom ändå lite för dyra....Men det är helt enkelt några jag ska lägga på minnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ett par ESI nEar 05, tycker att dom är helt okey att mixa i, enda problemet är bara att basen i dom knappt finns, så lite svårt att inte mixa upp basen för mycket.. men man lär sig väl.. men jag köpte dom för ett halvår sen, å nu är jag ute efter nått nytt. så jag tycker att du ska köpa dig något bättre.. men saken e som baken =P

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ett par ESI nEar 05, tycker att dom är helt okey att mixa i, enda problemet är bara att basen i dom knappt finns, så lite svårt att inte mixa upp basen för mycket.. men man lär sig väl.. men jag köpte dom för ett halvår sen, å nu är jag ute efter nått nytt. så jag tycker att du ska köpa dig något bättre.. men saken e som baken =P

Jo jag vill ju ha några som har hela paketet annars blir det ju inte rätt...Så då går dom där bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vill ju ha några som har hela paketet annars blir det ju inte rätt...Så då går dom där bort.

Jag tror inte det finns några som har "hela paketet" i den prisklassen som du letar efter. Man får nog höja någon tusenlapp till.

Tänk dig för innan du köper. Det kanske är värt att spara i någon månad till för att köpa något som du är nöjd med i några år, istället för att du köper något blilligt budget som du bara är nöjd med i några månader. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara en lösning att köpa lite billigare monitorer först och sen köpa till en anpassad subwoofer för det låga registret. Men tänk i så fall på att köpa monitorer som det redan tagits fram en matchande sub till.. Behringer har sånna.

Själv är jag dunderförtjust i Mackies monitorer men dom kostar tyvärr lite mer än Behringers. Men jag har lyssnat på Behringer Truth.. Dom är kanonfina för priset faktiskt.. Sen har dom ett rekordeligare bas/mellan element också.. Många billigare monitorer har bara ett pjuttigt 5" element och det klara oftast inte att spela så högt.. Kan ju funka som närmonitor då men knappast som huvudmixmonitorer. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk dig för innan du köper. Det kanske är värt att spara i någon månad till för att köpa något som du är nöjd med i några år, istället för att du köper något blilligt budget som du bara är nöjd med i några månader. 😆

Så sant!

Jag gjorde ju det felet att jag snålade när jag skulle köpa monitorer och köpte ett par ESI nEar 05. Och jag tycker inte att dom är något att ha överhuvudtaget. Det finns ingen bas alls, och så låter dom väldigt burkiga och nasala.

Så dom ska säljas och så ska jag införskaffa ett par riktiga monitorer i stället.

Så mitt råd är att skynda långsamt, spara i ett par månader till så att du kan köpa ett par bättre monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut viktigast är ju är att du är nöjd själv. Men nu har du fått bra tips på monitorer du kan lyssna på. Ta med dig lite referensmaterial som du själv vet hur det skall låta, eget och andras, och be dem i butiken assistera dig med kopplandet. Det är trots allt du som skall sitta med monitorerna, så vad vi tycker och tänker är mest intressant som referens till vad du själv hör när du lyssnar på dem. Köp inte grisen i säcken.

Link to comment
Dela på andra sajter

För omkring 3000kr skulle jag titta på Yamaha MSP-3 om jag var du. Lägger du på en tusenlapp skulle jag kolla på KRK Rokit RP5 eller alternativt Samson Resolv 65.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Med behrigerna kan det bli lätt att man mixar basen för högt om man inte

har ett riktigt rum att sitta i.

Som sagt är ju det viktigaste att du tycker om dom, vilka den än blir.

Sedan tar det ett par månader innan högtalarelementen är inspelade samt att du har kärt dig hur dom låter.

Men om du inte har ett bra rum där du sitter och Mixar/Spelar in så kommer högtalare för 6000 kr och uppåt inte låte bättre än högtalare för 3000 - 4500 kr.

Är personligen helnöjd med Behringerna men dom används enbart till kotrolllyssning , Mixningen i sig gör vi med Genelec högtralare.

Men som sagt , Lite Basiga är dom ju ..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt , Lite Basiga är dom ju ..

Vilka är basiga? Behringer-monitorerna?

i sånt fall mixar man väl för lite bas ifall den är överdriven? 😛

EDIT: Jag har själv Behringer-monitorerna och dom är väldigt känsliga för rummets akustisk (precis som alla andra) och det rum jag sitter i nu är ingen höjdare tyvärr ... men ska byta till en riktigt lokal snart 🙂

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

alternativt Samson Resolv 65.

Dem låter helt klart bäst i den prisklassen.

För nästan ett år sedan testade jag monitorer från Fostex, Alesis, Tannoy, Samson, Behringer och Phonic.

Min top tre-lista lyder:

1. Samson Resolv 80A

2. Samson Resolv 65a

3. Phonic P8A

Resten var inte direkt att hurra för, jämnfört med dessa. Behringern (alla deras modeller i den prisklassen) låt riktigt illa och grötigt.

Dock är detta min egen uppfattning. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vill ju ha några som har hela paketet annars blir det ju inte rätt...Så då går dom där bort.

Jag tror inte det finns några som har "hela paketet" i den prisklassen som du letar efter. Man får nog höja någon tusenlapp till.

Tänk dig för innan du köper. Det kanske är värt att spara i någon månad till för att köpa något som du är nöjd med i några år, istället för att du köper något blilligt budget som du bara är nöjd med i några månader. 😉

Som sagt va så tänker jag inte lägga ner flera hundra tusen på min hemmastudio eftersom jag är den enda som kommer använda den, så så länge det låter semi-pro aktigt iallafall så är jag mer än nöjd. Men självklart tänker jag ju inte köpa saker jag inte är nöjd med bara för att dom är billiga. Behringer högtalarna låter ju onekerligen bra eftersom dom går på runt 3000-3500:- och vad jag fått höra rankades som bättre än ett par monitorer i 20.000 kronors klassen bland annat. Så dom är ju inte överdrivet dyra, och dom verkar ju mer än värda sitt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer högtalarna låter ju onekerligen bra eftersom dom går på runt 3000-3500:- och vad jag fått höra rankades som bättre än ett par monitorer i 20.000 kronors klassen bland annat.

Det beror i väldigt hög grad på vem man frågar... 😉

Jag har hört Behringermonitorerna och skulle definitivt inte göra den bedömningen - men de är i alla fall lika ok som andra i samma prisklass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än gör så köp INTE m-audio's StudioPro4. Har själv ett par, eftersom jag fick dem, men skulle aldrig ge en spänn för dem. Testprotokollet (över frekvensspektrat) som följer med ser ungefär ut som ett taskigt EKG. Inte nog med att de låter illa, de funkar illa med... efter ett strömavbrott hemma funkar inte matningen till högra högtalare (det är ju bara den vänstra som är aktiv) som den ska. Jag är nu tvungen att ställa nivåerna själv i ljudkortet (fw410), men man är ju aldrig riktigt hundra på att det är perfekt stereoseparering om ni förstår hur jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer högtalarna låter ju onekerligen bra eftersom dom går på runt 3000-3500:- och vad jag fått höra rankades som bättre än ett par monitorer i 20.000 kronors klassen bland annat

Det har jag mycket svårt att tro.

Dom är inte ens i närheten av samma definition och Neutralitet som tex Genelec , Yamaha NS10 och andra i den prisklassen.

Om nån kille har prövat ett par Behringer vs Genelec 8050 i sitt vardagsrum så kan han inte få en tydlig bild av någon av högtalarna.

Vad alla tycker här är subjektivt och såtillvida inte en och samma person har prövat ett Antal olika tillverkare i olika prisklasser i ett och Samma rum så kan man inte säga om det låter bra eller om det låter dåligt.

Rummet har lika stor om inte större betydelse för lyssningen än vad själva högtalaren har.

Så det jag skulle lita på mest är Tidningars recensioner och tester av högtalare.

Då dom i flesta fall prövar högtalare i ett och samma rum.

Men som sagt det är inget dåligt köp och vill du inte gå upp till det dubbla så tror jag att dom kommer att passa dig utmärkt.

Efter ett tag kommer du veta hur DINA högtalare låter och lär dig att mixa i dom rätt.

Kompensera för det dom saknar och skära i det dom förstärker...

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...