Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

någon som kan rekommendera en tillverkare som överlag håller hög kvalité på sina kablar? tänkte mig nånstans runt 100-140 för en 6 meters xlr. vore schyssta bananer med lite tips.

Annons
Postat
någon som kan rekommendera en tillverkare som överlag håller hög kvalité på sina kablar? tänkte mig nånstans runt 100-140 för en 6 meters xlr. vore schyssta bananer med lite tips.

Tyvärr kommer du troligen inte få några svar som nämner väldigt bra kablar för det priset. Köp färdiga Cordial sladdar som använder sig utav deras sladd CMTOP 222 vilket är en bra sladd. Dessa kan du nog få för runt 200kr ifrån Tyskland.

Postat

Tja.. kablar som kablar. Det viktigaste är nog i så fall at kablarna har garanti, helst livstids. Det utesluter tex Hosa som bara har garanti om man råkar bo i USA. Köp den billigaste kabeln med garanti.

Postat
Tja.. kablar som kablar. Det viktigaste är nog i så fall at kablarna har garanti, helst livstids. Det utesluter tex Hosa som bara har garanti om man råkar bo i USA. Köp den billigaste kabeln med garanti.

Jag kan inte de tekniska specifikationerna som gör kablar bättre ljudande än andra, men jag rekommenderar verkligen inte att du köper de billigaste kablarna du kan hitta. Här är en kabel som är bra och inte allt för dyr:

Cordial CSM 5

Postat (redigerat)

Tja om man nu ska vara petig.. helst så ska man om man vill ha bästa kvalitet och pris inte köpa färdiga ljudkablar alls, utan köpa dom bästa signalkablarna för datorbruk som man kan hitta, med så höga specifikationer för överföringshastigheter och kabellängd som möjligt och sätta på kontaktdon själv. Om en kabel får det att låta annorlunda än andra kablar så är det en dålig kabel. Bra kablar har absolut ingen inverkan på ljudet och bevarar den ursprungliga signalen. Bra kablar i det här fallet är dessutom förmodligen de flesta kablar som säljs.

Däremot så kan det hända att vissa kablar är mer stryktåliga än andra, och det kan ibland vara värt att betala lite extra för en kabel som tål lite slitage. Om ett företag har garanti på kablarna så är det ofta bevis nog för att tillverkarna själva är tillräckligt säkra på sina egna kablars kvalitet.

Redigerat av polardark
Postat (redigerat)

Polardark: Hm.. "helst så ska man om man vill ha bästa kvalitet och pris inte köpa färdiga ljudkablar alls, utan köpa dom bästa signalkablarna för datorbruk som man kan hitta, med så höga specifikationer för överföringshastigheter och kabellängd som möjligt och sätta på kontaktdon själv.".

Det finns mig veterligt ingen signalkabel för datorer som är lämplig som audiokabel. :rolleyes:

Jag har sedan 70-talet alltid lött och byggt mina egna ljudkablar och med åren har jag lärt mig några saker

För högtalarkablar: Använd så mångtrådiga och grova kablar som möjligt.. Försök använd en kabel gärna med syrefri koppar (om inte annat så är dom minde oxidationsbenägna) och hålla dom dessutom så korta som möjligt (nära mellan slutsteg och högtalare)

För mikronfonkablar och audio som behöver balanserad anslutning.

Jag brukar välja kabel som så att.

1. den ska vara mjuk med ordentligt hölje.

2. Kontrollera att skrämen är regebundet spunnen/flätad runt ledarna.. Billigare kablar brukar ha en virad skärm.. Dom unviker jag.

3. den ska vara mångtrådig och väldigt regelbunden

4. Det är viktigt att ledarparen är egebundet och tätt vridna mot varandra annars så funkar inte balanseringen så bra.

Om det är en lång kabel (mer än 12 meter) så brukar jag välja en dubbelskärmad kabel där skärmana ska vara galvaniskt skilda från varandra (isolation mellan dom.. Måste oftast mätas för att man ska kunna se).

Vid långa signalsträckor så brukar jag ta ut en anslutning från den yttre skrämen och jorda den.. Men bara i ena ändan av kabeln (annars upptår krypströmmar).

Kontakter. Jag brukar använda kontakter från Neutrik. Här ska man också tänka på vad det är för kontaktmaterial... Guld mot guld, silver mot silver etc.. Då det är låga signalstyrkor kan man annars få galvaniska spänningskillnader om man använder olika kontaktmaterial mot varandra. (samma effekt man får om man tuggar på aluminiumfolie och har en amalgamplomb i nån tand)

Jo en sak till.. Som instrument sladd har jag framgångsrikt använt mig av RG-58 kabel under många år. Det är egentligen en antennkabel avsedd för RF men för mig har det funkat fint.

I övrigt är det som Punkrockdude säger.. Cordial gör prisvärda kablar 😄

Redigerat av hegobald
Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

En bra grundregel är att ifall kablarna kostar mer än 1/10 av apparater de ska sammankoppla är det helt absurt om man betänker

hur mycket kablar och komponenter som redan finns innuti apparaterna och som påverkar lika mycket eller betydligt mer! Kontakterna,

hur dessa är monterade, skärmning & Co påverkar kablaget mycket, mycket mer än själva kabeln! Ju dyrare apparater desto lägre ratio =

kabelkostnad / audio-apparatkostnad! Inte - om jag har en gitarr för 20,000 kr bör jag nog kosta på mig 4000 kr´s kablar! Fel fel fel! Rätt

är, om jag har en gitarr för 20,000 kr bör jag nog kosta på mig 500 kr´s kablar, om kablarna är väldigt snygga :rolleyes:!

Ngn av dessa måhända? Lågkapacitiv data- och audiokabel Alpha- Kapacitans ledare–ledare: 28,5 pF/m. Kapacitans ledare–skärm: 52,2 pF/m

Eller en med riktig skärm: Lågkapacitiv datakabel, RS-485 och CAN

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej frances_the_mute!

Nej, nej menade inte dig! Jag pratade nog mest med mig själv i denna tråd!

(AudiokabelKonsumentupplysningsman med basala kunskaper leker Gud 😉?)

Postat (redigerat)

All koppar du hittar i kablar är syrefri.

En bra kabel är en kabel med:

Kontakter av bra kvalité (läs Neutrik) som inte glappar.

Tät skärm.

Ordentligt lödda punker (alternativt skruvar)

Rätt dimensionerad kopparledning (Gäller speciellt kabeln mellan en förstärkare och högtalare)

Redigerat av ChrioN
Postat
Hej!

En bra grundregel är att ifall kablarna kostar mer än 1/10 av apparater de ska sammankoppla är det helt absurt om man betänker

hur mycket kablar och komponenter som redan finns innuti apparaterna och som påverkar lika mycket eller betydligt mer! Kontakterna,

hur dessa är monterade, skärmning & Co påverkar kablaget mycket, mycket mer än själva kabeln! Ju dyrare apparater desto lägre ratio =

kabelkostnad / audio-apparatkostnad! Inte - om jag har en gitarr för 20,000 kr bör jag nog kosta på mig 4000 kr´s kablar! Fel fel fel! Rätt

är, om jag har en gitarr för 20,000 kr bör jag nog kosta på mig 500 kr´s kablar, om kablarna är väldigt snygga 😉!

Ngn av dessa måhända? Lågkapacitiv data- och audiokabel Alpha- Kapacitans ledare–ledare: 28,5 pF/m. Kapacitans ledare–skärm: 52,2 pF/m

Eller en med riktig skärm: Lågkapacitiv datakabel, RS-485 och CAN

hahaha jäklar vilken köttig skärm det var på den nedersta kabeln!

Postat

...men det låter häftigare och mer avancerat i reklamen om det påpekas speciellt att kabeln är "Oxygen Free"... 😉

Ja verkligen. Fast snäppet coolare är att skriva OFC utan förklaring om vad det betyder. 😄

Postat

...men det låter häftigare och mer avancerat i reklamen om det påpekas speciellt att kabeln är "Oxygen Free"... 😉

Ja verkligen. Fast snäppet coolare är att skriva OFC utan förklaring om vad det betyder. 😄

Ja ok då.. Men vad jag menar med syrefri koppar är precis vad jag skriver också.. Man ska försöka skaffa OFC kablar för dom oxiderar inte lika lätt.. Och som ni vet så kommer ju ordet Oxid från Oxygen och med det menas en reaktion i ett material då det utsätts för syre.

Sen att det i praktiken innebär så ren koppar som möjligt behöver man inte fästa sig vid. Ett känt fenomen inom metalurgin är ju det att ju mer utblandat (orent) en metall är ju lättare påverkas det av omgivningen syre och följdaktligen så oxiderar materialet (på grund av galvansika strömmar). I dessa sammanhang betyder det att det blir sämmre kontakt och i vissa fall börja det till och med att brusa eftersom oxid är kristalint (blir lite som en kolkornsmikrofon kan man säga)

Så fortfarande menar jag att man per defacto ska använda "syrefri koppar" i sina viktigare kablar. 😄

Postat

Jag har fel..Jag ändrar mig!!! 😕

Först och främst ChrioN & Claes. Visst finns det syrerfri koppar. Jag hittade en bra artikel om hur tillverkningen går till.

Vad hade jag fel om då? Jo.. OFC koppar oxiderar med tiden lika mycket som förorenad koppar men... OFC koppar reagerar inte på samma vis vid upphettning som vanlig ETP koppar gör.

Med andra ord... Ska man löda (vilket jag oftast gör) så ska man välja OFC koppar. Därav mina många års erfarenheter av OFC koppar i signalkablar jag tillverkar.. Att dom håller bättre och oxiderar mindre.

Länk till denna ypperliga artikel hittar ni här: http://forums.audioholics.com/forums/showthread.php?t=8852

Den verkar genomtänkt och saklig. Trevlig läsning dessutom 😲

Postat (redigerat)
Med andra ord... Ska man löda (vilket jag oftast gör) så ska man välja OFC koppar. Därav mina många års erfarenheter av OFC koppar i signalkablar jag tillverkar.. Att dom håller bättre och oxiderar mindre.

Jag har fortfarande fullt fungerande kablar som jag LÖDDE själv när jag hade mitt band för 15 år sedan ungefär. De har inte blivit utsatta för trampdöden eller stora belastningar, så kablarna i sig är fortfarande i perfekt skick. De låter exakt likadant som kablar av samma kvalisort, som jag har lött ihop för ett par veckor sedan. Dessa kablar står det inget nonsens om syrefritt koppar på - och trots handlödning har det alltså fortfarande inte blivit några problem...

Oxider på kardelerna under lödtennet i en lödd kabel har jag faktiskt aldrig sett hittills (möjligen kan det hända om någon har hittat på ett fiffigt sätt att hälla ut något flytande så att det har letat sig in i kontakten och det har varit slarvigt lött från början eller något... 😄 ). På kontaktytorna på kontaktdonet blir det däremot oxiderat med tiden. På kardelerna blir det också oxiderat med tiden om kabeln får ligga fritt i luften - men inte efter att lödningen har gjorts.

Lödningen kapslar ju in kontaktytan mellan kardelerna och lödpunkten i kontakten, så något syre lär inte komma in där för att oxidera ytorna även om man har kvar kabeln i 100 år eller något...

Om kardelerna som syns mellan lödkoppen och isoleringen, skulle råka bli lätt oxiderade på ytan (vilket de naturligtvis blir eftersom kardelerna har kontakt med syre där), så händer det ju ingenting mer än just oxidering på ytan i den punkten - och det påverkar inte ljudet. Om det skulle hända något, så är problemet i så fall lika stort med eller utan syrefrihet i kabeln. Oxideringen kommer ju av kontakten med syre - och OFC-kabelns kardeler får precis lika stor dos av syre från omgivningen som den "icke syrefria" kabeln, i den nämnda punkten... 🙂

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.