Jump to content
Annons

Nyinspelat låt, kritik önskas !


robc

Recommended Posts

Nyinspelat låt, kritik önskas !

Om allt-ljud, mixning mm

Här finns en MP3 som Lisa sjungit in,

den heter "Red" o är skriven av Maria E.

Du måste högerklicka på länken o välja "Spara mål som..."

redigerat 2004 04 07 låten är nu ommixad, ny länk längre ner

robc

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det skulle behövas lite effekter på rösten ,vill inte vara negativ men rösten håller inte så bra låter som en nybörjare.Sen på slutet så har ni lagt på för mycket effekter så det låter inte syncat.Lite enformig text . Det skulle ha behövts några avstickare så man inte tröttnar på låten. Den instrumentala delen va ok.

Men visst den borde få sig en mastring.

Allt beror ju på hur seriöst ni vill framställa er.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt!

Bra melodi, mycket bra sång, bra arr.

Ska jag gnälla så får det bli på trumloopen (metamorphosis?), jag personligen tycker den låter lite malplacerad... vanligt akustiskt trumkomp skulle nog passa bättre, kanske lite "brushed", vet inte vad man kallar det på svenska... 😉 borstade trummor? -Lite jazziga sådär...

Men en mycket bra låt!

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för kritik !!

Rockfart: tack för åsikt, -"lite knasiga, panorerade schoups ljud",-håller med blir lite

rörogt m så mkt choops

kenjoswe : ljudkortet är auidophile 24/96, mic röde nt1 gnm berhinger mixer 802

Karin Krantz: du har rätt , det synkar inte riktigt i sång stämman i slutet,

ska fixa det, du är mkt uppmärksam, tack

PepeLogu : jo det är en spectrasonics loop, är urkass på trumprog, skulle behöva hjälp,

är det nån som skull ekunna göra en 4takters loop till denna låt, tempo 85.080

med mer vanligt akustiskt trumkomp ? -en wavfil

(Kanonbra med många öron till hjälp-Tack !)

robc

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

personligen så tror jag att ett uns av lite reverb på rösten skulle göra sitt.

reverb brukar och andra sidan vara effekten som skapar mest bekymmer för den totala ljudbilden, så fårgan är nog om det skulle bli så mycket bättre.

alternativt så kan du försöka skapa en lite torrare attityd på den resterandes produktionen för att rösten ska göra sig mer bekväm.

allt detta kan och andra sidan vara orelevant om du sänker vokal volymen ett uns, så den inte ligger så högt som den enligt mina öron gör just nu 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

JHoffa (oregistrerad)

Jävlar vilken bra låt!! Det klart bästa jag har hört på detta forum nånsin. Om du fixar bättre trummor/percussion (för dem var riktigt illa) och en helt torr studio huvudsång med sedan tillagda effekter så har vi en storhit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack JHoffa för god kritik,

begärde hjälp i en annan tråd m trummorna, o hjälp är på väg, lägger ut låten igen när det är klart. det blir lite akustiska trummor, lite "brushed"

robc

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Knäckande bra början! Jäkligt snyggt med keyboardstämman till sången där. Fortsätter nästan lika bra, jag gillar rösten oxå. Med alla tips från forumets ljudkännare här så kan det blir riktigt bra! 🙁😳😆

Link to comment
Dela på andra sajter

begärde hjälp i en annan tråd m trummorna, o hjälp är på väg, lägger ut låten igen när det är klart. det blir lite akistiska trummor, lite "brushed"

Ska bli mycket spännande att höra resultatet! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack, hammagrella, Lisa gillar beröm !

angående keyboard stämman har jag nyss lärt mig ett symfoniskt sätt att lägga pads o stråkar på, det gjorde susen

***************************************

nu e den klar, kanon m de nya trummorna, som jag fick hjälp med,

precis som jag hade tänkt mig !

det blev mkt mer levande m lite brushed, eller hur??!

redigerat 2004 04 07 låten är nu ommixad med de gamla trummorna,

ny länk längre ner

robc

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här låten blir bara bättre och bättre ju mer man hör den! Kanon sång och gitarr, även keyboardsen i början av låten som sagt....

....men, även med dom nya trummorna tycker jag fortfarande drumsen är den svagare delen. Tycker det ska vara mera klipp i dom utan att för den skull ta över låten. Crispa kantslag kanske? Eller lite Robyn-komp (nån som vet vad jag menar?) kanske?

Dom nya trummorna låter mera som om grannen sitter och kompar i rummet intill... Asså, jag vill absolut inte såga för det här är en av dom bättre låtarna på forumet, så fortsätt finslipa!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt okej låt. Fast de nya akustiska trummorna suger =) För låg volym, testa med att ha hihaten i samma volym som guran. Sångerskan är ju inte så bra heller, men det går väl inte ändra 🙂 Annars är det bra jobbat! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och framför allt ett snyggt intro.

Tyvärr är basen inte 100% "tajt" ihop med trummorna. Den stressar på synkoperna. Borde kanske läggas om ifall du vill ha ett riktigt tajt och enhetligt sound på låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Sådär ja.

har nu mixat om låten, har dock kvar de gamla trummorna.....

för att höra vad en riktig mastring kan göra lät jag skicka en wav fil till en studio för o bl.a kolla över frekvenserna+trycka till volymen lite, har nu fått tillbaks den o så här låter det då....det blev helt klart en klarare ljudbild...

Du måste högerklicka på länken o välja "Spara mål som..."

http://hem.spray.se/robc/robc-red.mp3

robc

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂🙂

Lyssna inte på Nadom, knäcken rinner ur örona på han

Lisa Kan!!! 😉

Den akustiska git i slutet kanske är något otight, men va f*n den är ju

livespelad. Ljudet i sången är lite vass, skulle kanske mjukas upp lite, men det är bara en petitess.

Kanonlåt annars 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

*suck* bara att instämma i hyllningskören... 😆

Det här är förbannat bra tycker jag.

Tänk också på att kritiskt granska kritiken, det gäller att försöka hålla reda på vad som är viktigt. Se låten som en tavla, om någon påpekar att den hänger snett, eller att skuggorna är fel i förhållande till solen så är det värdefull information.

Men om någon tycker att barmen borde vara större på kvinnan till höger så är det frågan om tycke och smak. Därmed inte sagt att man bör bortse från synpunkten!

Samma sak med Lisas röst; ingen kan avgöra att den är bra eller dålig, men alla är fria att personligen tycka något, skönheten ligger ju i lyssnarens öra.

Hursomhelst så hoppas jag verkligen att jag får höra mer, fler låtar med Lisa, för det här har definitvt givit mersmak029.gif

EDIT: nu har det gått några dagar, och jag har lyssnat rätt många gånger på låten, (har tankat den till jobbet också) och den håller stenhårt! Det här är banne mig en hit!

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Trummor säger ni?? Vart då..jag hör bara lite tablas o soft percussion...eller hör jag fel..

ähhh.. shitt-de-sejm... Det var ju till det här jag smällde ihop lite trummor till för ett tag sen..fast dom skulle inte passat..det hör jag nu.. det ska ju vara vispade trummor..lite jazzinfluerat kanske..ståbas hade nog inte varit så tokigt heller...

Angående mastringjobbet, så tycker jag ändå att mellanregistret är liiite bumligt??? ...men lisas röst gillar jag...mycket 🙁

Jag vill höra det här igen när trummor kommit på...punkt!

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det e bra sound...Men för mig e det flera låtar i en ingen direkt definition i låten...men jag har helt annan musiksmak. annars e det ett bra arr. Men vart e hooken...???

Härlig röst. Bra jobbat

keep up the good work,

jim

Link to comment
Dela på andra sajter

Andrew (oregistrerad)

:rolleyes: Tja vad ska man säga. Grym inspelning... Amatör som man är så är ett sånt här ljud nåt man bara kan drömma om...

Coolt att sången känns så nära. Bra rumskänsla tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

helt okej låt!

[kritik]

Tycker den känns lite platt.

Jag verkar åxå vara den enda som inte gillar början. Jag tycker synthljuden är jättefula faktiskt. Grumliga och syntiga.

Jag hade uppskattat ett instrument som håller drivet igång, tycker låten tappar fart lite här och var.

just innan refrängen hade jag gillat om det hände nått mer, samtidigt som man fläskade på lite på refrängen (men inte mycket fläsk för det passar ju inte här).

Kanske skulle låten kunna gå lite snabbare?

[/kritik]

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...