Valle Postat 4 timmar sedan Postat 4 timmar sedan Jag funderar ofta på det här med användandet av AI i musikproduktioner och det mer eller mindre dubbelmoraliska motståndet kring det. Det värsta, tror jag, är när jag hör musiker/producenter i min egen ålder (70-talisterna) ojsa sig över tekniken, bara för att i nästa nysning briljera med sin nya, hippa, supermoderna ”mastering”-plugg. Så vad det rimligen handlar om är att AI är fiffigt så länge det tjänar ”mina” syften – eller för all del, ”mina” brister i musikproduktion – men börjar bli ett hot när ”jag” blir överträffad av AI i det ”jag” redan kan. Och det är ju klart; här har man liksom offrat hundratusentals kronor, tiotusentals timmar, sena nätter, psykbryt, skilsmässor och fan vet allt, för att bygga upp en egen profession och eget signum – bara för att snart riskera bli helt överkörd av en jävla algoritm (förmodligen programmerad av autodidakta millennials). Vad var syftet med all svett och börda? Var det värt alltihop? Vad gör jag nu? Och jag känner faktiskt lite sådär själv. Fast inte förrän alldeles nyligen, när jag insett att AI inte bara kan komponera skitbra musik, inte bara spela musiken, utan nu även sjunga till den, med resultat som i de flesta fallen inte går att urskilja från en ”riktig” människas skills och förmågor. Jag kan spela en handfull instrument och jag har lätt för att skriva låtar inom flera genrer, men min specialitet har alltid varit sång och sångarrangemang. Och medan jag har haft ”överseende” med att instrument idag kan ersättas av (AI)pluggar, så tar det lite hårt på mig att jag snart kanske inte kommer att få kunna fåfänga mig och briljera med mina färdigheter i sång. Det kommer sannolikt att betyda full nedsläckning av mina seriösa musiksysslor. Kvar blir väl det obligatoriska gitarrlirandet på snappsvisorna på midsommaraftnarna (vilket jag egentligen avskyr att göra – jag vill festa, inte underhålla packade människor). Jag är nämligen den typen av konstnär som lider av brutal fåfänga och bekräftelsebehov. Jag älskar applåder och publik som hejar mitt namn. Musiker som spelar ”bara för att det är kul, och bara för mig själv” (jag har några sådana i min omgivning) ser jag blott som ett förkastligt slöseri med konst och kompetens. Så när jag presenterar en (ny) låt går jag igång på den konstruktiva kritik jag får – och då helst den negativa kritiken, så att jag kan överträffa mig själv till nästa gång. Nu blir min utmaning att försöka vara så … eh, mänsklig? … som möjligt – försöka undvika att låta generiskt som en AI, eller makter förbjude; bli ifrågasatt huruvida hela eller delar av min komposition är AI-genererad. Men, jag är ändå vän av AI. Vi gubbar (70-talister) glömmer gärna bort att vi själva antog tekniker som gjorde många av våra egna ikoner (40-talisterna) delvis obsoleta. Vad som förutsatte en hel samlad orkester att prestera kunde nu lika gärna lösas individuellt, och inte alls sällan av en och samma person. Vad som krävde utrustningar i gjutjärn inburna av kranar och traverser kunde åstadkommas med plastdominerande kompaktutrustningar. Enheter som var så jävla dyra att till och med namnkunniga studios inte ansåg det var lönt att investera i och istället hyrde eländet kunde nu istället användas i hur många instanser ens dator orkade med, till en bråkdel av kostnaden. Det är nog det som är grejen. Vi lever alldeles för excentriskt i vår egen nutid, fullständigt nonchalanta inför det faktum att vi själva bidragit till utdatering av andra människors tidigare professioner och som vi nu själva ondgör oss över bli drabbade av. Ganska intressant egentligen 😊 Trevlig helg på er!
slejnard Postat 4 timmar sedan Postat 4 timmar sedan Äntligen fredagstråd igen! Vilken bra krönika. 👍 Jag är också 70-talist som spelar och sjunger samt även använder plugin med AI-funktion. Risken som jag ser det med AI är att den till slut dödar människans kreativitet. Det finns liksom inget gott i den. Ja inte ont heller. Menlös och själlös. Vad är det för kul med att mata prompter? Roligare att spela och sjunga själv även om det inte låter perfekt alla gånger.
Erik dP Postat 4 timmar sedan Postat 4 timmar sedan (redigerat) ”Jag har skrivit en prompt som blev min nya låt!” (Det heter väl prompt? En kort beskrivning som blir en låt i ett AI-program?) Jag antar att gränserna kommer förskjutas och att AI blir mer vanligt. Jag antar att det ”äkta” inte kommer vara lika viktigt (nu?) och i framtiden. När Milli Vanilli avslöjades bara vara mimande frontfigurer från samma tyska hitmakare som gett oss bla Boney M, så var det väl något av en skandal. Men låtskrivandet var ju äkta. Att det var en annan sångare, som faktiskt skrev musiken, spelade mindre roll. Äkthet var viktigt. Antar att denna äkthetskrav har rått längst inom rapmusiken. Numera verkar väldigt många vara inblandade i att skapa en låt åt någon skönsjungande tonåring. Jag gissar att med fler och fler automatiska (AI) verktyg för tex gitarr, mixning, mm, så kommer gränserna förskjutas. Jag hade ingen inspelningsmöjlighet för gitarr när jag skrev senaste låten, och tog därför fram mobilen och gjorde den akustiska gitarrbakgrunden i GarageBand istället. Ingel lär höra att det är autogitarr, eller bry sig. Jag använder regelbundet EZkeys för pianoplink. Melodyne för att snygga till min fulsång. Men att generera en låt med hjälp av AI och ta äran för detta är jag inte redo att acceptera. Jag såg att IK-multimedia nu har en gratisplugg för generering av sång. Jag skulle kunna sträcka mig till att ha denna för att generera körsång som skiljer sig från min röst efter att ha skapat en annan stämma med Melodyne. Sedan är väl problemet att AIn sjunger vackrare än jag. Men jag lägger inte så mycket prestige i min musik. Ser allt som en kul hobby. Redigerat 4 timmar sedan av Erik dP 1
Valle Postat 3 timmar sedan Trådstartare Postat 3 timmar sedan 36 minuter sedan sa Erik dP: Men jag lägger inte så mycket prestige i min musik. I alla fall inte mer än att du behöver Melodyne för att snygga till [din] fulsång, då ... 😁
Valle Postat 3 timmar sedan Trådstartare Postat 3 timmar sedan 57 minuter sedan sa slejnard: Äntligen fredagstråd igen! Nja, det vetefan! Har inte många antagonister kvar på forumet, vilka var de som höll liv i en tråd som borde ha dött efter max tio inlägg. (Ungefär som denna kommer att göra 😉) Ibland behöver jag bara skriva av mig. Och eftersom jag (som ovan nämnt) är så jävla fåfäng av mig, så vill jag gärna briljera med mina kompetenta tankar för någon annan än mig själv. 1
Erik dP Postat 2 timmar sedan Postat 2 timmar sedan (redigerat) 55 minuter sedan sa Valle: I alla fall inte mer än att du behöver Melodyne för att snygga till [din] fulsång, då ... 😁 ...Ha ha! Det handlar inte lika mycket om prestige som det handlar om nörderi. Det är av praktiska skäl jag använder Melodyne. Tidsbesparing. Innan så spelade jag in flera sångspår och klippte sedan ut de bästa småbitarna till ett nytt sångspår. Problemet var att tagningarna kanske inte passade så bra ihop. Tex timingen. Nu behöver jag bara sjunga in ett par spår och sedan ta längre sångfraser istället för små bitar. Jag justerar små timingfel. Pitchen och svajningar i rösten likaså. Ibland justerar jag melodin lite. När jag har ett ok sångspår bestående dubblerar jag det och lägger lite harmonier genom att höja fraser i tonhöjd. Jag har också justerat gitarrtoner i Melodyne. Men jag har inte de dyrare Melodyne så det fungerar bara med en ton i taget. Tex om jag fetar till gitarrpaketet med distade bastoner från gitarren så kan det bli en oönskad choruseffekt om jag inte justerar pitchen på dessa. Dessutom så sjunker pitchen efter anslaget, och detta går att jämna ut i Melodyne. Jag trodde jag bara skulle justera lite här och där med Melodyne när jag köpte den. Men nu använder jag den på rätt mycket på olika saker. Tex timingen på manuellt spelade synth-basgångar. Eller analysera ackorden från ett pianostycke. Redigerat 2 timmar sedan av Erik dP
Valle Postat 2 timmar sedan Trådstartare Postat 2 timmar sedan 5 minuter sedan sa Erik dP: Melodyne ... Inget ont om Melodyne. Det är ett effektivt verktyg och har sparat många både tid och nerver. Men jag minns att när det kom, så var det ett himla ojsande över pluggen; för nu skulle "vem som helst kunna sjunga". Men så kom Cher, som redan sjunger som en gudinna, och visade hur kul man kunde ha. Och så blev det mer eller mindre accepterat ("gränserna försköts", som du så fyndigt sa det själv). Jag har dock vare sig köpt eller använd pluggen. Om det händer att jag får något sångspår som innehåller skavanker här och där, så har jag med fördel fixat det med direkt automation/redigering på "objekt"-nivå (jag minns inte vad det heter i andra DAW, men i REAPER heter objekten "items"). REAPER har i och för sig ett liknande korrigeringsverktyg (ReaTune), men jag är tveksam till att den duger för att förlita sig på den helt och hållet som med t.ex Melodyne. Dessutom tycker jag att det låter fult med 100% korrigerad sång. Har alltid tyckt att det låter mekaniskt på något sätt. Det är de små, oskyldiga bristerna som skapar konsten.
Erik dP Postat 1 timme sedan Postat 1 timme sedan ...Finns pitchkorrigering i Waveform också. Men då på ett helt ljudklipp. Så lite justeringar funkade. Men inte att trolla bort smackljud/klicklud eller liknande om man sjunger väldigt nära micken. Men då och då är Melodyne på rea, och har jag passat på. Snabbare. Smidigare. I Logic finns tydligen motsvarande redskap som jag antar är prisvärt då det ingår. Jag justerar inte 100%.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.