Jump to content
Annons

Bedöm mina första produktioner!


Vad tycker ni, ärligt?  

15 röster

  1. 1. Vad tycker ni, ärligt?

    • Fett bra!
      2
    • Väldigt bra
      0
    • Bra
      2
    • Nja
      2
    • Sådär
      1
    • Klent
      0
    • Dåligt
      0
    • Lägg ner skiten
      0


Recommended Posts

Här är mina två första helt egna produktioner. Dom är snart ett par veckor gamla men jag har inte kunnat lägga upp dem tidigare. Båda låtarna är helt inspelade och producerade av mig hemma i mitt rum med Cubase LE som jag fick till min Presonus Firepod. Denna version av Cubase är hopplöst föråldrad och innehåller ruggigt lite pluggar och fruktansvärt dåliga mjukvaruinstrument. Så var inte för elaka mot själva trumljudet för LM7 var allt jag hade.

Vad tycker ni om låtarna? Mixningen? Arrangemangen? Ljudbilden? Ljudet på instrument/sång?

LÅTNAMN: ...Help you (arbetsnamn)

ARTIST/GRUPP: Emil Östman

GENRE: myspopballadrockcountry?

LÅTLÄNGD: 2,57

KOMPOSITÖR: Emil Östman

PRODUCENT: Emil Östman

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: April?/Maj -05

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.1 megabyte

STATUS: Grovmix som fuskmastrats

LÅTLÄNK: Musikbanken

LÅTNAMN: Fed up (arbetsnamn)

ARTIST/GRUPP: Emil Östman

GENRE: arg gitarrbaserad rock

LÅTLÄNGD: 3,40

KOMPOSITÖR: Emil Östman

PRODUCENT: Emil Östman

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: Maj -05

FORMAT: mp3

STORLEK: 4.3 megabyte

STATUS: Nästan färdigmixad

LÅTLÄNK: Musikbanken

edit: Jag lyckades få upp låtarna!

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gör alltid som jag blir tillsagd och lämnar därför feedback. 😄

Dock har jag inte så mycket att komma med. Även om det kanske inte är min typ av låtar så tycker jag dom är något svårbedömda p.g.a. dom ganska tråkiga ljuden. T.ex. trummorna. Men gitarrerna tycker jag du kunde meckat mer ljud med! Dom låter lite gråa och orörda. Stratta med gamla strängar? :rolleyes:😛 Hur spelar du in dom?

Fed up tycker jag iaf är den starkare av dom två, den har sina ljusa stunder. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrerna har alla relativt nya strängar. Dom gitarrer jag använt: Gibson L6-s -75, Gibson ES-135, Fender Stratocaster och Fender Jag-Stang. Kanske lite Les Paul junior också. Dessa är alla spelade genom en Fender Blues deluxe tweed uppmickat med dels SM57(Närmickning) och på vissa av dom en TSM mt47 (distansmickat). Jag har egentligen bara lagt ett högpassfilter och komprimerat en del av gitarrerna lite försiktigt, Kanske höjt lite i toppen på nån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrerna har alla relativt nya strängar. Dom gitarrer jag använt: Gibson L6-s -75, Gibson ES-135, Fender Stratocaster och Fender Jag-Stang. Kanske lite Les Paul junior också. Dessa är alla spelade genom en Fender Blues deluxe tweed uppmickat med dels SM57(Närmickning) och på vissa av dom en TSM mt47 (distansmickat). Jag har egentligen bara lagt ett högpassfilter och komprimerat en del av gitarrerna lite försiktigt, Kanske höjt lite i toppen på nån.

Haha, ok. Sorry!

Jag ska lyssna mer nån annan dag. Har inte sovit på två dygnmen jag tror det börjar bli dags nu... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ha rätt men eq:n som följde med Cubase LE var så dålig så jag var rädd att jag skulle sabba gitarrerna om jag ratta för mycket. Ett bra grundljud (som jag tycker att jag haft) är lättare att sabba än att förbättra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är en riktigt skön känsla i låtarna. :rolleyes:

Nu är jag ingen expert på "distadröstmusik" men fed up tycker jag påminner en del om Mando Diao i det mest skrikiga. I "versen" så är det mer som nåt engelskt ska-band. kankanske uppfattas som lite spretig med variationen på partierna.

Det låter som du har en schysst röst som skulle kunna klara sig med lite mindre dist.

Help you når inte riktigt upp till samma energi men helt klart bra ändå.

Eftersom du har lite skräpeffekt på rösten så tycker jag att den ljudmässiga kvaliteten på låtarna inte är så viktig. Tycker det låter bra med de förutsättningarna!

Så om detta är dina första produktioner så säger jag verkligen tummen upp och fortsätt göra din musik. Jag ser fram emot nästa alster 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag för mycket gitarr gitarr, det märkas att du är gitarist för du har mixat gitarrerna alldeles för hög (enligt mig) och sången tycker jag är väldigt låg. Tipset annars från någon studio tidning är att mixa sången så att när du drar på ordentligt skall det vara den som först gjör ont i öronen. Kan även hålla med om att trummorna låter lite tråkigt, men i ska låten tycker jag inte att det gör något. Kanske kan kolla om du kan ragga lite blås, det gör ju mycket i den stilen. Annars gillar jag ska låten, den var bra drag i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den distade rösten kom sig av att jag inte hade någon andravers på "Fed up" och den skrevs för säkert ett år sen så det skulle aldrig gå att hitta tillbaka till känslan när jag skrev resten. Och det går ju inte att mörka om man spelar in rent så jag sjöng igenom låten på en distad kanal allt på en tagning och det blev kvar alltihop. Jag gillar själv när jag skriker med disten så att det "tar i taket", lite som Matt Bellamy i Muse.

Kanske kan man höja sången lite, iaf på Fed up...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen tjena Emil! Kul att du börjat hänga här!

Inspelningarna låter finfint ju, men du borde nog spana efter en riktig trummis eller en schysstare trumplugg. Gillar låtarna hur som helst!

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen tjena Emil! Kul att du börjat hänga här!

Inspelningarna låter finfint ju, men du borde nog spana efter en riktig trummis eller en schysstare trumplugg. Gillar låtarna hur som helst!

Ha det

Jarlo: Känner vi varann på riktigt? Känner inte igen dig på bilden. Tore?

Hursomhelst så är det här dom två första låtarna på en EP som ska innehålla fem låtar och eventuellt så ska jag se om jag kan lägga på riktiga trummor hos en kompis. Vore kul iaf, dumt att inte göra det då jag faktiskt är rätt bra på att trumma.

Håller på å lär mig Logic nu och där har jag lite bättre ljud och en sampler.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Phobos!

Vill gärna tycka till men kommer bara till en vit sida från dina länkar.

😠

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunkenship (oregistrerad)

Gillar verkligen fed up! Låter inte som något annat=positivt. Snyggt jobbat!! Kan dock hålla med om att sången ligger rätt lågt och gitarrerna är lite höga.

Refrängen är stark men känns som den kanske skulle behöva en syntmatta eller liknande. På slutet är stämsången väl högt uppskruvad enligt min mening.

Keep up 😉

/Sunkenship

Link to comment
Dela på andra sajter

Help You är skitbra!

Snyggt gitarrljud. Både på kompet och solot. Trumljudet passar bättre på denna låt än Fed up i mina öron. Snygg refräng också!

Men testa feta till trumsoundet lite.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Eliasson: Tack! Jag håller med dig om att trummorna passar bättre på Help you än på Fed up och jag skulle gärna feta upp ljudet på trummorna. Tyvärr hade jag bara Cubase LM7 synttrummor vid inspelningstillfället så det var lite synd. Nu har jag Logic Express 7 och där fick man till lite bättre trumljud så kommande alster låter förhoppningsvis bättre på den punkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eliasson: Tack! Jag håller med dig om att trummorna passar bättre på Help you än på Fed up och jag skulle gärna feta upp ljudet på trummorna. Tyvärr hade jag bara Cubase LM7 synttrummor vid inspelningstillfället så det var lite synd. Nu har jag Logic Express 7 och där fick man till lite bättre trumljud så kommande alster låter förhoppningsvis bättre på den punkten.

Koolers. Ser fram emot det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jarlo: Känner vi varann på riktigt? Känner inte igen dig på bilden. Tore?

Hursomhelst så är det här dom två första låtarna på en EP som ska innehålla fem låtar och eventuellt så ska jag se om jag kan lägga på riktiga trummor hos en kompis. Vore kul iaf, dumt att inte göra det då jag faktiskt är rätt bra på att trumma.

Håller på å lär mig Logic nu och där har jag lite bättre ljud och en sampler.

Om jag säger såhär då: "Oooh the summer's threatening, my very life today. If I don't...." 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja gissade det, jag ska föra över dom här låtarna till Logic för där har jag bättre trumljud och bättre pluggar. Kanske tillochmed kan fixa till lite fills...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...