Jump to content
Annons

Brev från Grammofonarkivet idag


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag ställde några frågor till Grammofonarkivet via mail och fick svar därifrån idag. Grammofonarkivet är ett gemensamt arkiv för alla program inom Sveriges Radio, Utbildningsradion och Sveriges Television.

Man får gärna skicka in t.ex. två exemplar av en cd man gjort till dem, men...

...det får då inte vara en cdr utan måste vara en "pressad" cd, skriver de som svar. Anledningen sägs vara att en cdr inte håller den tekniska kvalitet som krävs för lagring i deras arkiv.

Har de varmt där? Kanske är de rädda för att cd-spelaren inte ska kunna läsa cdr-skivan? Lite pinsamt i en direktsändning...

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Hej!

Ja, mycket rimligt! Jag såg en intervju med Per Gessle för några år sedan där han berättade att han hade skickat in en massa vykort (tror det var 150 stycken) till dem under en massa olika namn och från fiktiva städer (förutom att han även sagt till vänner och släktingar också att posta), för att få sina låtar spelade på radio. Detta var under Gyllene Tiders allra första tid, eller innan de blev kända.

😉

PG business man/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

...det får då inte vara en cdr utan måste vara en "pressad" cd, skriver de som svar. Anledningen sägs vara att en cdr inte håller den tekniska kvalitet som krävs för lagring i deras arkiv.

De har rätt i att en bränd skiva generellt sett inte håller alls lika länge som en pressad. Räkna inte med att en bränd skiva håller mer än 7-10 år innan informationen bör flyttas över till ett nytt medium.

Trots bra lagingsplats, är det flera av mina noggrant brända Kodak-skivor från 1994/5 som inte längre helt går att läsa. Och då pratar vi data-cd som har inbyggd felkorrigering - något som ljud-cd inte har.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ajajdå...är det så illa. Det kanske är därför då som vissa av mina tidigare cd-r inte kan läsas av min nya pc:s cd-läsare? De skivorna är från millenieskiftet ungefär. Jag trodde detta berodde på annat operativsystem nu - windows 95 kontra windows xp.

Jag har redan börja leta cd-tillverkningsföretag... som pressar cd i mindre upplaga alltså.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gamla skivor från Windows 95 inte kan läsas i XP kan även bero på olika teckenuppsättning i filnamnen. Framför allt ger mappar med svenska tecken upphov till problem. Prova programmet Isobuster som låter dig extrahera de filer du inte kommer åt.

För övrigt verkar det som att många cd-tryckerier nu riktar in sig på att kunna trycka även mindre serier av skivor. Jag vet att Tocano är ett av dem, och jag är tämligen säker på att DCM tillhör skaran också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
komoriman (oregistrerad)

Lite lustigt är det ändå... vissa skivor har en garanterad lagringsbeständighet på 100 år. Fast de e klart.... faaan va skivor dom skulle få om alla fick skicka in! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju inga direkta empiriska studier på cd-skivors livslängd - de har ju inte funnits i 30 år ens, så ingen vet väl riktigt.

- men visst, nog har man varit med om att ha köpt billiga CDR-skivor, som sedan reflexlagret lossnat på. Kan tänka mig att sånt händer mer sällan med pressade och dyrare CDR-skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lustigt är det ändå... vissa skivor har en garanterad lagringsbeständighet på 100 år. Fast de e klart.... faaan va skivor dom skulle få om alla fick skicka in! 😏

Alltså, visst fan kan de garantera det... Garantin gäller troligen bara skivan, inte det som du har bränt på den... Så om du kontaktar Kodak om 10 år och säger "en av mina Kodak-skivor från 2005 går inte att läsa längre, ge mig en ny" så får du väl säkert en ny skiva á 1:50 kr 😐 Ganska simpelt: INGEN vet hur länge dagens CD-R-skivor håller egentligen, för CD-R har inte funnits i 100 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

komoriman (oregistrerad)

Det som är synonymt med med alla skivor som har garanterad livslängd på 100 år är att reflektionsskiktet i skivan är av 24 karats guld. Dessa skivors främsta syfte är just arkivering av viktig information, inte musik! Men man kan ju lägga in det ändå! =)

Redigerat av komoriman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på det.. det är ju billigare att trycka upp vinyl i små upplagor än CD. Om grammofonarkivet inte tar emot CDR-skivor, tar de emot vinyl då? Borde de ju nästan göra.

Skulle de inte ta emot vinyler tycker jag de borde ändra namn på arkivet. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det var roligt att fler tittat in på denna tråden.

Svar:

Jag kom aldrig på frågan att fråga om de skulle betala för min cd. Men, jag antar att de inte gör det.

Vinylskivor tror jag definitivt de tar emot. Man skapar väl knappast såna hemma heller... Kravet är alltså professionalitet verkar det som delvis.

🙂

fear factor med diverse dogs...jösses/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tyvärr slängde jag nyligen min allra första CDR, eftersom den innehöll synnerligen inaktuell programvara. Hade inte bränt den själv, utan betalade dyra pengar till en bekant vars pappas företag hade inskaffad nymodigheter. Den gick att läsa för så sent som ett par år sen, men i senaste flytten slängde jag den utan att kolla. Det var en SONY-skiva vill jag minnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...