Piccazzo Postat 16 maj 2005 Postat 16 maj 2005 Ăr det nĂ„gon som har erfarenhet av antingen ett Amek/Tac Bullet eller ett Tridet 65 bord. Ăr lite sugen pĂ„ att köpa nĂ„got av dessa eller kanske nĂ„t annat som rekommenderas.
Bo Hansén Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 (redigerat) Hej piccazzo, JodÄ, jag har erfarenhet av bÄda. Trident series-65 kom i mitten pÄ 1980 talet och TAC Bullet i början av 1990 talet. TAC Bullet mixern Àr igentligen inte en fullfjÀdrad "multitrack recording console" utan Àr en universal mixer som var tÀnkt att kunna anvÀndas i brodcast sammanhang och enklare inspelnings sammanhang, den Àr ocksÄ fysiskt mindre Àn series-65, och Àr vÀldigt trÄng och plottrig mellan rattar och omkopplare pÄ modulerna. Förövrigt Àr det en liten bra mixer med mÄnga finesser, och Àr utmÀrkt för en liten projektstudio tillsammans med ett mindre Protolls eller liknande. Trident series-65 Àr en mer fullfjÀdrad multitrack console, med 8 sub/bussar och upp till 16 tapereturer med 2 bands eq. IngÄngsmodulerna har 4 bands eq med bas, diskant och tvÄ swepbara mellanregister kontroller (samma eq design som i dom större vÀlkÀnda Trident consollerna) samt 4 AUX-tappningar valbara 1-4 eller 5-8. Alla in och ut Àr aktivt balanserat, (för utom insert sends och nÄgra andra in/ut) har ocksÄ stor VU-brygga med analoga VU för alla grupper stereo/remix. (series-65 har samma design och moduler som series-75, skildnaden Àr att series-75 Àr en "24-track console") Förövrigt sÄ skall inte series-65/75 förvÀxlas med Tridents "Àkta" vÀrldskÀnda consoler som series-80, 70, Trimix eller TSM, det Àr en enormt stor skillnad pÄ kvalitén, gÀllande prestanda och ljud, men dom har lÄnat en del "byggstenar" ur dom större consollerna exempl. eq sektionen som jag nÀmnde tidigare. Personligen skulle jag vÀlja series-65, eftersom den kÀnns mer som en "riktig console" gÀmfört med Bullet, men hade det varit en TAC Magnum istÀllet för Bullet, sÄ hade jag defentivt valt TAC Magnum. --Bosse Redigerat 7 juni 2005 av Bo Hansén
Piccazzo Postat 17 maj 2005 TrÄdstartare Postat 17 maj 2005 Tack för informationen. Det jag Àr ute efter Àr nÄgot att framför allt Mixa med dÄ vi har ett par riktigt bra preamps lösa.PÄ sin höjd spela in 4 kanaler samtidigt. Det jag hade tÀnkt mig var nÄgot i 16 - 24 kanaler som man skickar ut frÄn dator för att mixa och sedan skicka tillbaka till dator.SÄ att man för lite mera liv och rymd i mixarna istÀllet för att mixa i datorn. SÄ ljudkvalitet Àr vÀl igentligen det jag söker mest , Framför allt EQ sektionen. SÄ pÄ en budget pÄ ca 30 000 - 50 000 kr kanske litet till vad skulle du tro passar mina behov bÀst.
Bo Hansén Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 (redigerat) Piccazzo, Om du har en Trident series-65 pÄ gÄng för ett bra pris, sÄ Àr det nog ett mixerbord som skulle motsvara dina önskningar, lÄter bra, har en utmÀrkt eq-sektion, mÄnga aux-tappningar, rimlig storlek men ÀndÄ med ett proffsigt utseende. TAC Magnum som jag talade om tidigare Àr ett större bord, prisklass ca: 30 - 40.000:- (beroende antal ingÄngar) men hÀr har du en mera fullvuxen console med mycket finesser och inbyggd jackvÀxel, samt ser ut som en riktig studio console frÄn 1970/80 talet. Ett annat TAC bord som jag glömde sist, Àr TAC Scorpion som Àr nÄgot mindre Àn Magnum, Scorpion mixern har ett ryckte att vara vÀl-ljudande och lÄgbrusigt, och har liksom series-65 en bra anvÀndbar eq-sektion. --Bosse Redigerat 18 maj 2005 av Bo Hansén
Piccazzo Postat 18 maj 2005 TrÄdstartare Postat 18 maj 2005 Tack för svaren och informationen.. Det fÄr nog bli Trident bordet. Lite dyrare men troligtvis vÀrt pengarna..
Piccazzo Postat 31 maj 2005 TrĂ„dstartare Postat 31 maj 2005 Tjenare Bosse. Har lagt ett pris pĂ„ ett Tac Scorpion bord 24 kanalers vi fĂ„r se om jag och sĂ€ljaren kan komma överens om ett pris . The Scorpion makes/takes it's line level through the mic preamps. This means that you're at mic level and get reduce to get at line level. This adds noise and makes things muddy. We are currrently converting our entire console to line level only. Getting rid of the mic amps and using outboard mic pre's. It now sounds AWESOME! Ăr denna modifiering nĂ„got som du skulle kunna ta dig an.? Och Ă€r det vĂ€rt det. ?
Bo Hansén Postat 1 juni 2005 Postat 1 juni 2005 (redigerat) HallÄ Piccazzo, Va kul, hoppas du kan fÄ det för ett bra pris, Àr det ett Scorpion 1 eller 2 ??? Vad dom skrev angÄende modifikationen Àr delvis sanning , men jag hÄller inte med helt och hÄllet. Det Àr rÀtt att man "paddar" ner mikrofoningÄngen för att fÄ en linje-ingÄng, men som ingÄngsförstÀrkare sÄ anvÀnder man en special IC-krets SSM-2015 som Àr en aktiv balanserad mikrofonförstÀrkare/ "Instrumentation Amplifier" som har mycket lÄgt brus vid lÄgohmiga signalkÀllor. (föregÄngere till SSM-2017 eller 2019 som anvÀnds flitigt idag) Men nÀr den gÄr som linjeingÄng med +4 dB pro-studio level, sÄ hÄller sig bruset pÄ mattan och ligger i nivÄ med vanliga linjeingÄngar, men kanske vid svagare nivÄer som -10 dB "Tascam/Fostex nivÄer" och gain-kontrollen mÄste vridas upp mycket, och dÄ kan möjligen bruset vara nÄgot störande. Det gÄr att förbÀttra mick/linje ingÄngskonstruktionen utan att byta ut SSM-2015 IC-kretsen (detta Àr en utmÀrkt balanserad ingÄngs "receiver") och fÄ ner bruset en hel del, men givetvis sÄ gÄr det ocksÄ att bygga till en separat linjeingÄng dÀr inte SSM-2015 kretsen Àr inblandad nÀr line anvÀnds. Men pröva först i orginalutförande, jag tror att du inte Àr störd av bruset, eftersom detta var inget som folk reflekterade över nÀr mixern anvÀndes i diverse studios under 1990 talet. --Bosse Redigerat 7 juni 2005 av Bo Hansén
lavrell Postat 1 juni 2005 Postat 1 juni 2005 Bosse, du va mig en ruggigt kompetent kille đ vilka svar =) sjĂ€lv skulle jag vilja nĂ€mna Soundtracs Jade i denna diskussion eftersom det Ă€r det bĂ€sta analoga bord jag suttit vid (förutom SSL 4000 G+ dvs đ) FĂ„r verkligen mixarna att lĂ„ta mer analoga đ riktigt bra eq och schyssta inbyggda kompressorer. Du kan skicka ljud hur du Ă€n skulle vilja fram och tillbaka i bordet och det Ă€r ruggigt kompetent som inspelningsbord ocksĂ„. Kan vĂ€l hittas för runt 50 000:- vore kul att veta vad du tycker om dom Bo HansĂ©n ifall du jobbat med nĂ„t đ
Bo Hansén Postat 2 juni 2005 Postat 2 juni 2005 Hej Lavrell, JodÄ, har installerat, servat och Àven moddat nÄgra av bÄde den första Jade utgÄvan och den senare som heter Jade-S, vi kallade dom för "fattigmans SSL" nÀr dom kom ut pÄ marknaden under 1990 talet. Ett alldeles utmÀrkt bord för en billig penning, som kan otroligt mycket och dessutom lÄter helt ok, för att vara ett bord med ganska vanlig IC/OP-amps bestyckad analog design. Den första utgÄvan hade tyvÀrr ganska slö dator till automationen, (gick att uppdatera senare) och S-utgÄvan levererades med det gamla Surrouround systemet (ej 5.1) som inte blev nÄgon standard, men annars sÄ Àr det som du sa, ett av dom bÀttre borden i mellanprisklassen. (det Àr ocksÄ ett snyggt bord med ett fullvuxet pro-utseende) --Bosse
Piccazzo Postat 2 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 2 juni 2005 SKa trĂ€ffa sĂ€ljaren pĂ„ mĂ„ndag avg. Amek/Tac Scorpion bordet. Bordet har Ă€gts av ett turnerande band men tydligen servats regelbundet och till största del varit nedpackat i Case. Det följer Ă€ven med Multikablar till mixern. Ăr det nĂ„got speciellt jag bör vara vaksam för och kolla extra pĂ„.? Vad skulle ett rimligt pris vara för Scorpion 1 och för ett scorpion 2 ?. Tack pĂ„ förhand för dina extremt hjĂ€lpfulla svar .. Tuomas
Bo HansĂ©n Postat 3 juni 2005 Postat 3 juni 2005 (redigerat) HallĂ„ Tuomas, Ett 24 ingĂ„ngars Scorpion med 8 - 16 grupper ligger pĂ„ 25 - 35.000:- ute pĂ„ begagnademarknaden vĂ€rlden över, omrĂ€knat i svenska pengar. Det Ă€r ingen större skillnad pĂ„ Scorpion 1 och 2, nĂ„gra smĂ„ Ă€ndringar i utseendet, och nĂ„gra mer knappar/rattar, bl.a. HP/basavskĂ€rningsfilter och Q-switch pĂ„ mid-banden i eq i sektionen samt att det gick att bestĂ€lla 4 st. extra AUX-sends som option/tillbehör och nĂ„got uppdaterad i elektroniken, men som i princip inte mĂ€rks av anvĂ€ndaren. Förutom vanligt slitage eller skadogörelse pĂ„ utsidan, sĂ„ var det bara tre saker som det brukade bli fel pĂ„. 1. mikrofoningĂ„ngssteget (eller i bĂ€sta fall tvĂ„ skyddsdioder) kunde gĂ„ i sönder nĂ€r kondingmickar sattes i eller drogs utan att phantomspĂ€nningen var avslagen. 2. PĂ„ större konsoller (mer Ă€n 24 ingĂ„ngar) kunde nĂ€taggregatet (PSU750) sĂ€ga upp sig pĂ„ diverse olika sĂ€tt, speciellt om ventilationen var dĂ„lig, eller om det var inbyggt i ett lufttĂ€tt rackskĂ„p. 3. LED "VU" mĂ€tarna gick ibland sönder utan anledning, tyvĂ€rr sĂ„ Ă€r hela "VU" elektroniken uppbyggd med en special IC-krets frĂ„n Sharp, som inte finns att fĂ„ tag pĂ„ lĂ€ngre, men det finns en snubbe i England som jobbade pĂ„ Amek/TAC som tydligtvis bygger nĂ„gon ersĂ€ttningselektronik för detta. Om mixern varit anvĂ€nd i PA-samanhang, sĂ„ kan den ha varit konfiguerad som monitormixer, och dĂ„ kan den vara bestyckad med diverse specialmoduler, som exempelvis "matrix utgĂ„ngsmoduler" (som Ă€r en mixer i mixern, och anvĂ€nds för att göra en mix till varje monitor högtalare som finns pĂ„ scen) Ăven ingĂ„ngsmodulerna och mastermodulen kan vara special i detta fall. Det fanns en mĂ€ngd moduler till Scorpion mixern, designade för studio, PA, teater, broadcast och mycket annat. Lycka till med ditt köp. --Bosse Redigerat 4 juni 2005 av Bo HansĂ©n
Audiorent Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 Jag har ett Soundtracs CP6800 till salu för 32 lakan inkl en massa kablage och bantamkablar till patchen. Du kan se bordet pÄ min hemsida www.audiorent.se Har i.o.f. nÄgra som iskall komma och kolla pÄ det men först till kvarn..... Mattias
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.