Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Hej piccazzo,

JodÄ, jag har erfarenhet av bÄda.

Trident series-65 kom i mitten pÄ 1980 talet och TAC Bullet i början av 1990 talet.

TAC Bullet mixern Àr igentligen inte en fullfjÀdrad "multitrack recording console" utan Àr en universal mixer som var tÀnkt att kunna anvÀndas i brodcast sammanhang och enklare inspelnings sammanhang, den Àr ocksÄ fysiskt mindre Àn series-65, och Àr vÀldigt trÄng och plottrig mellan rattar och omkopplare pÄ modulerna.

Förövrigt Àr det en liten bra mixer med mÄnga finesser, och Àr utmÀrkt för en liten projektstudio tillsammans med ett mindre Protolls eller liknande.

Trident series-65 Àr en mer fullfjÀdrad multitrack console, med 8 sub/bussar och upp till 16 tapereturer med 2 bands eq.

IngÄngsmodulerna har 4 bands eq med bas, diskant och tvÄ swepbara mellanregister kontroller (samma eq design som i dom större vÀlkÀnda Trident consollerna) samt 4 AUX-tappningar valbara 1-4 eller 5-8.

Alla in och ut Àr aktivt balanserat, (för utom insert sends och nÄgra andra in/ut) har ocksÄ stor VU-brygga med analoga VU för alla grupper stereo/remix.

(series-65 har samma design och moduler som series-75, skildnaden Àr att series-75 Àr en "24-track console")

Förövrigt sÄ skall inte series-65/75 förvÀxlas med Tridents "Àkta" vÀrldskÀnda consoler som series-80, 70, Trimix eller TSM, det Àr en enormt stor skillnad pÄ kvalitén, gÀllande prestanda och ljud, men dom har lÄnat en del "byggstenar" ur dom större consollerna exempl. eq sektionen som jag nÀmnde tidigare.

Personligen skulle jag vÀlja series-65, eftersom den kÀnns mer som en "riktig console" gÀmfört med Bullet, men hade det varit en TAC Magnum istÀllet för Bullet, sÄ hade jag defentivt valt TAC Magnum.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Postat

Tack för informationen.

Det jag Àr ute efter Àr nÄgot att framför allt Mixa med dÄ vi har ett par riktigt bra preamps lösa.PÄ sin höjd spela in 4 kanaler samtidigt.

Det jag hade tÀnkt mig var nÄgot i 16 - 24 kanaler som man skickar ut frÄn dator för

att mixa och sedan skicka tillbaka till dator.SÄ att man för lite mera liv och rymd i mixarna istÀllet för att mixa i datorn.

SÄ ljudkvalitet Àr vÀl igentligen det jag söker mest , Framför allt EQ sektionen.

SÄ pÄ en budget pÄ ca 30 000 - 50 000 kr kanske litet till vad skulle du tro passar mina behov bÀst.

Postat (redigerat)

Piccazzo,

Om du har en Trident series-65 pÄ gÄng för ett bra pris, sÄ Àr det nog ett mixerbord som skulle motsvara dina önskningar, lÄter bra, har en utmÀrkt eq-sektion, mÄnga aux-tappningar, rimlig storlek men ÀndÄ med ett proffsigt utseende.

TAC Magnum som jag talade om tidigare Àr ett större bord, prisklass ca: 30 - 40.000:- (beroende antal ingÄngar) men hÀr har du en mera fullvuxen console med mycket finesser och inbyggd jackvÀxel, samt ser ut som en riktig studio console frÄn 1970/80 talet.

Ett annat TAC bord som jag glömde sist, Àr TAC Scorpion som Àr nÄgot mindre Àn Magnum, Scorpion mixern har ett ryckte att vara vÀl-ljudande och lÄgbrusigt, och har liksom series-65 en bra anvÀndbar eq-sektion.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
  • 2 veckor senare...
Postat

Tjenare Bosse.

Har lagt ett pris pÄ ett Tac Scorpion bord 24 kanalers vi fÄr se om

jag och sÀljaren kan komma överens om ett pris .

The Scorpion makes/takes it's line level through the mic preamps. This means that you're at mic level and get reduce to get at line level. This adds noise and makes things muddy. We are currrently converting our entire console to line level only. Getting rid of the mic amps and using outboard mic pre's. It now sounds AWESOME!

Är denna modifiering nĂ„got som du skulle kunna ta dig an.?

Och Àr det vÀrt det. ?

Postat (redigerat)

HallÄ Piccazzo,

Va kul, hoppas du kan fÄ det för ett bra pris, Àr det ett Scorpion 1 eller 2 ???

Vad dom skrev angÄende modifikationen Àr delvis sanning , men jag hÄller inte med helt och hÄllet.

Det Àr rÀtt att man "paddar" ner mikrofoningÄngen för att fÄ en linje-ingÄng, men som ingÄngsförstÀrkare sÄ anvÀnder man en special IC-krets SSM-2015 som Àr en aktiv balanserad mikrofonförstÀrkare/ "Instrumentation Amplifier" som har mycket lÄgt brus vid lÄgohmiga signalkÀllor. (föregÄngere till SSM-2017 eller 2019 som anvÀnds flitigt idag)

Men nÀr den gÄr som linjeingÄng med +4 dB pro-studio level, sÄ hÄller sig bruset pÄ mattan och ligger i nivÄ med vanliga linjeingÄngar, men kanske vid svagare nivÄer som -10 dB "Tascam/Fostex nivÄer" och gain-kontrollen mÄste vridas upp mycket, och dÄ kan möjligen bruset vara nÄgot störande.

Det gÄr att förbÀttra mick/linje ingÄngskonstruktionen utan att byta ut SSM-2015 IC-kretsen (detta Àr en utmÀrkt balanserad ingÄngs "receiver") och fÄ ner bruset en hel del, men givetvis sÄ gÄr det ocksÄ att bygga till en separat linjeingÄng dÀr inte SSM-2015 kretsen Àr inblandad nÀr line anvÀnds.

Men pröva först i orginalutförande, jag tror att du inte Àr störd av bruset, eftersom detta var inget som folk reflekterade över nÀr mixern anvÀndes i diverse studios under 1990 talet.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Postat

Bosse, du va mig en ruggigt kompetent kille 😛 vilka svar =)

sjĂ€lv skulle jag vilja nĂ€mna Soundtracs Jade i denna diskussion eftersom det Ă€r det bĂ€sta analoga bord jag suttit vid (förutom SSL 4000 G+ dvs 🙂)

FĂ„r verkligen mixarna att lĂ„ta mer analoga 😄 riktigt bra eq och schyssta inbyggda kompressorer. Du kan skicka ljud hur du Ă€n skulle vilja fram och tillbaka i bordet och det Ă€r ruggigt kompetent som inspelningsbord ocksĂ„. Kan vĂ€l hittas för runt 50 000:-

vore kul att veta vad du tycker om dom Bo HansĂ©n ifall du jobbat med nĂ„t 😠

Postat

Hej Lavrell,

JodÄ, har installerat, servat och Àven moddat nÄgra av bÄde den första Jade utgÄvan och den senare som heter Jade-S,

vi kallade dom för "fattigmans SSL" nÀr dom kom ut pÄ marknaden under 1990 talet.

Ett alldeles utmÀrkt bord för en billig penning, som kan otroligt mycket och dessutom lÄter helt ok, för att vara ett bord med ganska vanlig IC/OP-amps bestyckad analog design.

Den första utgÄvan hade tyvÀrr ganska slö dator till automationen, (gick att uppdatera senare) och S-utgÄvan levererades med det gamla Surrouround systemet (ej 5.1) som inte blev nÄgon standard, men annars sÄ Àr det som du sa, ett av dom bÀttre borden i mellanprisklassen. (det Àr ocksÄ ett snyggt bord med ett fullvuxet pro-utseende)

--Bosse

Postat

SKa trÀffa sÀljaren pÄ mÄndag avg. Amek/Tac Scorpion bordet.

Bordet har Àgts av ett turnerande band men tydligen servats regelbundet

och till största del varit nedpackat i Case.

Det följer Àven med Multikablar till mixern.

Är det nĂ„got speciellt jag bör vara vaksam för och kolla extra pĂ„.?

Vad skulle ett rimligt pris vara för Scorpion 1 och för ett scorpion 2 ?.

Tack pÄ förhand för dina extremt hjÀlpfulla svar ..

Tuomas

Postat (redigerat)

HallÄ Tuomas,

Ett 24 ingÄngars Scorpion med 8 - 16 grupper ligger pÄ 25 - 35.000:- ute pÄ begagnademarknaden vÀrlden över, omrÀknat i svenska pengar.

Det Àr ingen större skillnad pÄ Scorpion 1 och 2, nÄgra smÄ Àndringar i utseendet, och nÄgra mer knappar/rattar, bl.a. HP/basavskÀrningsfilter och Q-switch pÄ mid-banden i eq i sektionen samt att det gick att bestÀlla 4 st. extra AUX-sends som option/tillbehör och nÄgot uppdaterad i elektroniken, men som i princip inte mÀrks av anvÀndaren.

Förutom vanligt slitage eller skadogörelse pÄ utsidan, sÄ var det bara tre saker som det brukade bli fel pÄ.

1. mikrofoningÄngssteget (eller i bÀsta fall tvÄ skyddsdioder) kunde gÄ i sönder nÀr kondingmickar sattes i eller drogs utan att phantomspÀnningen var avslagen.

2. PÄ större konsoller (mer Àn 24 ingÄngar) kunde nÀtaggregatet (PSU750) sÀga upp sig pÄ diverse olika sÀtt, speciellt om ventilationen var dÄlig, eller om det var inbyggt i ett lufttÀtt rackskÄp.

3. LED "VU" mÀtarna gick ibland sönder utan anledning, tyvÀrr sÄ Àr hela "VU" elektroniken uppbyggd med en special IC-krets frÄn Sharp, som inte finns att fÄ tag pÄ lÀngre, men det finns en snubbe i England som jobbade pÄ Amek/TAC som tydligtvis bygger nÄgon ersÀttningselektronik för detta.

Om mixern varit anvÀnd i PA-samanhang, sÄ kan den ha varit konfiguerad som monitormixer, och dÄ kan den vara bestyckad med diverse specialmoduler, som exempelvis "matrix utgÄngsmoduler" (som Àr en mixer i mixern, och anvÀnds för att göra en mix till varje monitor högtalare som finns pÄ scen)

Även ingĂ„ngsmodulerna och mastermodulen kan vara special i detta fall.

Det fanns en mÀngd moduler till Scorpion mixern, designade för studio, PA, teater, broadcast och mycket annat.

Lycka till med ditt köp.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Postat

Jag har ett Soundtracs CP6800 till salu för 32 lakan inkl en massa kablage och bantamkablar till patchen. Du kan se bordet pÄ min hemsida

www.audiorent.se

Har i.o.f. nÄgra som iskall komma och kolla pÄ det men först till kvarn.....

Mattias

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.