Jump to content
Annons

Hjälp! Datorn startar inte!


Johan Royen

Recommended Posts

Igår hängde sig min burk fullständigt, varvid jag stängde av den och sedan ägnade mig åt andra aktiviteter. När jag idag försökte starta burken igen upptäckte jag att datorn inte startar. Den kör igenom de vanliga minneskontrollerna etc, men istället för "laddar windows xp"-fönstret kommer "Starta i felsäkert läge"-sidan upp. Jag har prövat både felsäkert läge och senast fungerande konfiguration, men då kommer jag bara tillbaka till felsäkert läge-fönstret. Eftersom jag är en lat person som inte backupar filer särskilt ofta ser jag "senast fungerande konfiguration som en sista utväg, och undrar alltså om någon har något tips på vad man kan göra... Eller är jag helt körd nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Låter som att grafikkortet har fått en smäll.

Öppna datorn, ta ut & sätt in alla kort. Kolla om fläkten på grafikkortet är igensatt av damm.

Brukar funka.

& ge datorn lite kärlek & löften, t.ex. "om du startar nu så lovar jag att aldrig vara full eller ha utomäktenskapligt sex".

Brukar funka för mig

(fast jag har inte lyckats hålla löftena)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oookej, provade att rensa ur fläkten på grafikkortet osv osv. Först kom jag så långt att windows började laddas innan det hänge sig. Nu får jag dock oftast ett felmeddelande när jag startar: "CPU is unworkable or has changed. Please recheck - CPU SOFT MENU" och sedan får man välja att trycka DEL eller F1 för att gå in i BIOS eller bara fortsätta ladda. BIOS kommer jag åt och allt verkar stämma (har dock inte provat defaults än), men båda valen innebär att burken hänger sig.

Lite sökande på internet visar att många får det här felmeddelandet, men att det inte verkar finnas någon patenterad lösning på det. I värsta fall får man väl försöka med DataPrince-supporten på måndag... :/

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Oookej, provade att rensa ur fläkten på grafikkortet osv osv. Först kom jag så långt att windows började laddas innan det hänge sig. Nu får jag dock oftast ett felmeddelande när jag startar: "CPU is unworkable or has changed. Please recheck - CPU SOFT MENU" och sedan får man välja att trycka DEL eller F1 för att gå in i BIOS eller bara fortsätta ladda. BIOS kommer jag åt och allt verkar stämma (har dock inte provat defaults än), men båda valen innebär att burken hänger sig.

Lite sökande på internet visar att många får det här felmeddelandet, men att det inte verkar finnas någon patenterad lösning på det. I värsta fall får man väl försöka med DataPrince-supporten på måndag... :/

Ta bort ljudkort, nätverkskort och ev. andra kort som inte behövs för att datorn ska gå att köra. Starta datorn. Funkar uppstarten då (en massa klagan på saknade ljudkort &sånt blir det förstås) så är felet i något av de borttagna korten. Sätt i ett av dem, prova starta datorn...osv tills det felande kortet hittas.

Ibland finns det prestandainställningar i BIOS, typ overclocking etc. som kan ge problem. Se till att ställa sådana inställningar till "Normal/Standard" (Lite RTFM för BIOS:et kanske behövs här.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en kompis som fick det problemet när han hade installerat XP SP2. Han hade aldrig ändrat BIOS, men vi körde "Load Defaults" och sparade.

Sen funkade det finfint...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...