Jump to content
Annons

Låt färdigställd


Recommended Posts

Hallåj på er!

Har äntligen mer eller mindre gjort klart den första låten på ca 20 år då😅 Har noll koll på kompressorer och eq och sånt utan har gått lite på känsla och höftat😀 Kom gärna med synpunkter på vadsom om ni har lust. Ha en trevlig helg på er🍺

 

Redigerat av Richie76
Pillade lite och la upp igen😅
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sketabra! Musikalitet o fungerande hörsel har du uppenbarligen full koll på. Att ha (som du) en bra låt o bra arrangemang parat med spelkvalitet har räckt långt genom musikens historia. Vänta nu inte 20 år till innan du är klar med nästa låt! Om jag lever då är jag sannolikt stendöv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack Flizzaff! Jätteroligt att du tyckte om helheten. Värst vad du var vaken tidigt😅 Befarade att jag skulle behöva byta ut min medföljande eq i GarageBand och börja skruva lite😱

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fått till en pärla här. Vad heter låten?

Jag tror oxå låten skulle lyfta ytterligare med en basgitarr; en klassiskt Fender P-bas t.ex.

En sak jag tänker på är att basen och kaggen inte spelar samma rytm. Min erfarenhet är att kaggens rytm ger en känsla för hela låten. I din låt spelar kaggen ofta ett mönster av 1-4-6 (tror jag mig höra), och basen spelar en rak 1/4 och 1/8-rytm. Nu måste inte bas o kagge vara synkade, men i rock/pop är ju detta mycket vanligt. Jag är en sucker för kaggemönster 1-4-5, eller 1-5-6, som ju är väldigt vanliga kaggerytmer i (svensk) rock.

Jag skulle tro att du får en helt annan låt om du lägger om basen så att den spelar samma rytm som kaggen (1-4-6), alt lägga om kaggen så att den synkar med nuvarande bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för feedback Henric! Kul att sången är ok. Förstår detta med basen och ska känna lite på det men har själv inga problem med att det låter konstlat, men bra att du gör mig uppmärksam på det👌

Tackar som bockar Jonatan! Har inte ens tänkt på detta med basen och kaggen men ska prova pilla lite… fördelen med midi😅 Tror den kanske ska heta ”in the depth of darkness”. Uppskattar verkligen feedbacken👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt jobbat. Överlag en skön låt tycker jag.

Jag hade testat att klippa de första 6 sekunderna i låten, och börjat med ett rakt ackord på gitarren.

Basen är sedan det som jag också tycker du bör jobba på, och ljudbilden på solot som börjar 1:14 in i låten.

Är du sugen på att kränga några nya pluggar, så rekommenderar jag att du köper Toontracks ez drummer3 och ezbass. Skulle låta bra på denna låten, och låter bra med lite roddande 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2/23/2024 at 7:01 PM, Richie76 said:

Hallåj på er!

Har äntligen mer eller mindre gjort klart den första låten på ca 20 år då😅 Har noll koll på kompressorer och eq och sånt utan har gått lite på känsla och höftat😀 Kom gärna med synpunkter på vadsom om ni har lust. Ha en trevlig helg på er🍺

 

Helskön låt Richie. Tycker skarpt om den, bra känsla i sången och fina idéer. Det hörs att du har lite koll på Kompressor och EQ. Hade jag fått stens på den skulle jag vilja se om jag kan piffa till den med en ny mix och en master 🙂

Kör på bara. du har mycket bra talang.

10 av 10 med låtskriveriet

7 av 10 på preformance

3 av 10 på mix

Link to comment
Dela på andra sajter

Kinlion - Tack så mycket för feedback! Får kolla upp detta med pluggarna och testa med lite nytt basspel. Förstått att det inte är optimalt.

Johan - Tack! Ja, visst var det en fin tid. Har en ny låt som förmodligen är ännu mer 90-tal😅 Det tråkiga med att få sången närmare är ju bara att man får dra ner på effekterna😂

 

Toniced - Tackar ödmjukast för feedback och uppskattar verkligen att du lyfter fram min oförmåga att kunna med kompressorer och eq, vilket sätter mig i klistret. Är som jag sagt tidigare helt otroligt imponerad av dina mixar på rekyhl. Gillar även låtarna skarpt! Så om du när tid finnes, ville kolla lite på nån låt så vore jag otroligt tacksam!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...