Jump to content
Annons
  • 0

Få shakers och hihats att låta mjuka?


Baztard

Fråga

Använder man sig av kompressor då?

Just nu försöker jag lära mig att skapa afro beats. Där är det mycket shakers som skapar en del av svänget, men de låter nästan inte som shakers för de har gjort något med dom. De hörs tydligt men är väldigt mjuka, nästan som att de bara glider mjukt fram i beatet. Är det kompressor man använder sig av för att softa till dom eller är det genom en EQ?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Är inte expert på afro beats.

Men kompressorn borde ligga halvsnabb men mer åt det"svaga"hållet. Långsam release.

EQ med ganska hårt skär i höga frekvenser. Sänkning i låga registret runt 80-250 kanske med 2-3 dB.

Sänka midden och tillsammans med övriga instrument igång, svepa lite med lågpassfilter för att hitta rätt balans. Bra panorering för man har tydlighet utan för mkt bas/diskant med en bred fyllighet.

Kanske ha shaker spåret i stereo med en lätt panorering. Mono tror jag kan bli lite för luddigt eller att det kommer bort i mixen. 

Hi hat brukar må bra av att vara säkra rejält i hög/låga ändarna och ha mkt mid kvar. Kanske höja i högre register sist av allt för tydlighet och att den orkar jobba igenom när det är mkt instrument som jobbar samtidigt. Lite rumsmickar att blanda in brukar hjälpa för djup och dimension. 🤗👍

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
5 timmar sedan sa vayzeria:

Är inte expert på afro beats.

Men kompressorn borde ligga halvsnabb men mer åt det"svaga"hållet. Långsam release.

EQ med ganska hårt skär i höga frekvenser. Sänkning i låga registret runt 80-250 kanske med 2-3 dB.

Sänka midden och tillsammans med övriga instrument igång, svepa lite med lågpassfilter för att hitta rätt balans. Bra panorering för man har tydlighet utan för mkt bas/diskant med en bred fyllighet.

Kanske ha shaker spåret i stereo med en lätt panorering. Mono tror jag kan bli lite för luddigt eller att det kommer bort i mixen. 

Hi hat brukar må bra av att vara säkra rejält i hög/låga ändarna och ha mkt mid kvar. Kanske höja i högre register sist av allt för tydlighet och att den orkar jobba igenom när det är mkt instrument som jobbar samtidigt. Lite rumsmickar att blanda in brukar hjälpa för djup och dimension. 🤗👍

 

Härligt inlägg!
Nu har jag lite att pilla med ikväll, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...