Jump to content
Annons
  • 0

GarageBand på ipad - tillräckligt bra ljud?


Richie76

Fråga

Hallåj på er!

Jag höll på med en liten hemmastudio med Logic via PC, snickrade låtar och harvade runt här på forumet för typ 16 år sedan. Sålde sen alla grejor när småbarn och allt annat kom emellan. Märkte för några veckor sedan att jag hade GarageBand på ipaden och testade spela in lite. Blev helt ok ljud i mina gamla Sennheiser lurar när jag spelade in via den trådade micken som följer med i apples earplugs. Så tänkte att jag testade köpa en 1000 kronors stereo mick med lightninguttag där det finns en gainknapp och eget hörlursuttag. Blev bättre ljud. 

Har nu testat spela in ett par covers som låter helt ok i lurarna men den stora frågan är om det är teoretiskt möjligt att få till sån ljudkvalitet att ge ut i cyberrymden eller om man måste skaffa dator, ljukort, kondensatormick och hela konkarongen? Inte så sugen på detta😬

Tanken är väl att stanna vid akustisk gitarr och sång och kanske lite pianoplinkande, inget avancerat men få det så proffsigt som möjligt. Finns ändå många möjligheter med bra pluggar, automatisering och möjlighet till mastring. Har tyvärr då inga studiomonitorer att lyssna i. Några tankar kring allt detta?

Trevligt att vara tillbaka igen iallafall!🙂

Rikard

Link to comment
Dela på andra sajter

2 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0
On 12/16/2023 at 11:14 AM, Richie76 said:

Hallåj på er!

Jag höll på med en liten hemmastudio med Logic via PC, snickrade låtar och harvade runt här på forumet för typ 16 år sedan. Sålde sen alla grejor när småbarn och allt annat kom emellan. Märkte för några veckor sedan att jag hade GarageBand på ipaden och testade spela in lite. Blev helt ok ljud i mina gamla Sennheiser lurar när jag spelade in via den trådade micken som följer med i apples earplugs. Så tänkte att jag testade köpa en 1000 kronors stereo mick med lightninguttag där det finns en gainknapp och eget hörlursuttag. Blev bättre ljud. 

Har nu testat spela in ett par covers som låter helt ok i lurarna men den stora frågan är om det är teoretiskt möjligt att få till sån ljudkvalitet att ge ut i cyberrymden eller om man måste skaffa dator, ljukort, kondensatormick och hela konkarongen? Inte så sugen på detta😬

Tanken är väl att stanna vid akustisk gitarr och sång och kanske lite pianoplinkande, inget avancerat men få det så proffsigt som möjligt. Finns ändå många möjligheter med bra pluggar, automatisering och möjlighet till mastring. Har tyvärr då inga studiomonitorer att lyssna i. Några tankar kring allt detta?

Trevligt att vara tillbaka igen iallafall!🙂

Rikard

Vill du inte spendera mer pengar, är Garageband nog det som man kommer längst på. Allt handlar om hur mycket du kan om ljudteknik samt framförandet. Framförandet är oftast det som får en låt till att låta proffsig inte självaste inspelningskvaliteten. Det finns massor av bevis på det. Hade The Beatles haft en iPad och Garageband på sin tid, skulle de skratta sig lyckliga.

Jag har hört vissa producenter som skapat mycket bra låtar på en iPhone och Garageband. Sök på YouTube.

Börja med det du har, så får du se i fall det är tillräckligt för dig.

 

Lycka till. Lägg gärna upp din musik, så kan vi få ett smakprov. 👍

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...