Jump to content
Annons
  • 0

Ljudabsorbent?


HBaeck

Fråga

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Det beror på rummet. Är det kass akustik i rummet i övrigt tror jag inte den där screenen gör några underverk, men det går säkert få till ett ok resultat iallafall. Jag skulle provat först innan jag köpte en massa dyra absorbenter att hänga på väggarna.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
30 minuter sedan sa Fidden:

Det beror på rummet. Är det kass akustik i rummet i övrigt tror jag inte den där screenen gör några underverk, men det går säkert få till ett ok resultat iallafall. Jag skulle provat först innan jag köpte en massa dyra absorbenter att hänga på väggarna.

OK tack. Jag tycker inte det va så dyrt med absorbenter dock.. Men ändå onödigt om det inte gör så mycket nytta. Tittade på de där 50 mm på thomann. 16 st för 700 kr 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2023-11-12 at 13:10 sa Fidden:

Det beror på rummet. Är det kass akustik i rummet i övrigt tror jag inte den där screenen gör några underverk, men det går säkert få till ett ok resultat iallafall. Jag skulle provat först innan jag köpte en massa dyra absorbenter att hänga på väggarna.

Hej igen.. Nu blev det så att jag skaffat 16 st 30x30 50mm plattor. 

Mitt "rum" är en del av övervåningen där jag skärmat av med skena i taket och tjockare gardintyg som en vägg. 

Det finns 1 fönster, sen är det snedtak utåt. Ytan är typ 2x3 meter. 2,3 m höjd. 

Hjälper det att sätta plattor i smedtaket? Eller räcker det med att spegla plattor på de två vanliga väggarna? Tänker om jag sätter 6 plattor på väggen där mina högtalare står emot sen på motsatta väggen 6 st i samma höjd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Snedtak och en hel vägg av tjockt tyg tycker jag låter som ganska goda förutsättningar för bra akustik, även om det är en killgissning. Jag hade nog koncentrerat mig på de parallella väggarna, för att döda eventuellt flutter.  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
1 timme sedan sa Fidden:

Snedtak och en hel vägg av tjockt tyg tycker jag låter som ganska goda förutsättningar för bra akustik, även om det är en killgissning. Jag hade nog koncentrerat mig på de parallella väggarna, för att döda eventuellt flutter.  

Ja asså tyget är själva väggen 😅 men ska testa mig fram. Sätta upp några plattor i taget. Jag har 16 st. Men tänkte börja med 6 på varje vägg.

Sen undrar jag, är det nån funktion med att sätta upp de i mönster? Alltså en platta på ett håll och nästa vertikalt liksom. Eller är det bara en estetisk grej? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...