Jump to content
Annons
  • 0

Vilka kyrkotonarter passar bra ihop?


Peter Mellgren

Fråga

6 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Om jag förstår dig rätt så är det nog bara att prova. Men olika val blir olika stora hopp.

Tex A Eolisk till F Lydisk blir en väldigt smooth övergång, märks knappt, då de innehåller samma toner.

A Eolisk till C Lydisk blir kanske lite mer spännande då en av tonerna i skalan förändras. A B C D E F G -> C D E F# G A B. Ju större hopp ju mer händer det i låten.

Maximalt hopp blir det att gå från A Eolisk till F# Lydisk. A B C D E F G -> F# G# A# B# C# D# E# då är alla tonerna nya. Samtidigt kan man se det som en tonartshöjning med ett steg och i det hänseendet blir det ju inte ett jätte stort hopp. Intressant!

Mitt i mellan alternativet vore att gå från A Eolisk till D Lydisk A B C D E F G -> D E F# G# A B C#, eller till A Lydisk A B C D E F G -> A B C# D# E F# G# A. Då är runt hälften av tonerna nya.

Intressant fråga. Själva tonartsförändringen är nog inte det viktiga här om du vill få till ett medeltida sound, det är snarare harmoniken du använder inom varje tonart/skala samt vilka instrument du använder.

Jag tror det bästa är att prova sig fram och se hur stort hopp som låter bäst för de idéer du har i huvudet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
morgonte (oregistrerad)

Ligger det inte en inre konflikt i att å ena sidan vilja skriva så det låter medeltid och å andra sidan göra något som ingen tonsättare på medeltiden skulle gjort, byta kyrkotonarter i sån omfattning? Min bild är att man som regel höll sig inom en tonart i ett stycke, men undantag kan säkert finnas. Men kul ide, om än väldigt svår!

Två saker kan man tänka på förutom kyrkotonarterna om man vill ha medeltidskänsla:

1. Undvik tersintervall. Terser sågs som falska på medeltiden, beroende på:

2. Man spelade alltid renstämt. Den tempererade (piano)-stämningen fanns inte. Har du en synt som kan ställas in i ren skala kommer du att märka vilka begränsningar det sätter (ju längre bort från tonarten man stämt i på kvintcirkeln, desto värre låter det), samtidigt som det kan ge en helt annan harmoniupplevelse när det är renstämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2023-10-30 at 16:27 sa morgonte:

Ligger det inte en inre konflikt i att å ena sidan vilja skriva så det låter medeltid och å andra sidan göra något som ingen tonsättare på medeltiden skulle gjort, byta kyrkotonarter i sån omfattning? Min bild är att man som regel höll sig inom en tonart i ett stycke, men undantag kan säkert finnas. Men kul ide, om än väldigt svår!

Två saker kan man tänka på förutom kyrkotonarterna om man vill ha medeltidskänsla:

1. Undvik tersintervall. Terser sågs som falska på medeltiden, beroende på:

2. Man spelade alltid renstämt. Den tempererade (piano)-stämningen fanns inte. Har du en synt som kan ställas in i ren skala kommer du att märka vilka begränsningar det sätter (ju längre bort från tonarten man stämt i på kvintcirkeln, desto värre låter det), samtidigt som det kan ge en helt annan harmoniupplevelse när det är renstämt.

Jag tänker det inte är en inre konflikt. Det skrivet musik idag som ska låta som tex. 1980-tal, men man vill samtidigt inte att det ska låta som det skrevs på 80-talet utan ändå kännas nutid. 

Tack för tipsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...