Jump to content
Annons
  • 0

Kommer jag höra skillnad


Draonzer

Fråga

Hej, jag har ett Behringer Xenyx 302USB som jag använder som externt ljudkort (bara vst och midi, inget analogt skall spelas in). Kommer jag som nybörjare att höra skillnad till det bättre/renare etc på ljudet med ett Focusrite Scarlett Solo (3:e Gen)? Jag använder ett par dt770pro hörlurar.

Redigerat av Draonzer
Link to comment
Dela på andra sajter

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Jag har inte erfarenhet med Behringer-enheten men jag antar att Focusrite Scarlett-serien inte kommer vara ett stor kliv upp. Min rekommendation är ett Audient iD4 då jag till min laptop köpte sådant och jämfört med Scarlett 2i2 Gen2 märkte en oerhörd skillnad. Detta är endast anekdotiskt men jag hörde mycket mer och fastare bas och överlag vad jag vill påstå bättre ljud. Hörlursutgången på Audienten tycker jag är enormt mycket bättre än på mitt Scarlett 2i2 Gen2.

Jag är faktiskt väldigt förvånad över ljudkvalitén i Audient iD4. Ska jag ge den negativ kritik så är jag inte så glad över typen av potentiometer de använder till volymratten. Det är den typen som på många andra elektronikapparater jag använt till slut inte registrerar korrekt när jag snurrar på den och måste snurra som en galning. Förhoppningsvis blir inte denna sådan men jag skulle inte bli förvånad. En annan tråkig sak är även att startar jag om min dator så måste jag snurra på denna volymratt igen för att få volym då den nollställer volymen.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
14 timmar sedan sa punkrockdude:

Jag har inte erfarenhet med Behringer-enheten men jag antar att Focusrite Scarlett-serien inte kommer vara ett stor kliv upp. Min rekommendation är ett Audient iD4 då jag till min laptop köpte sådant och jämfört med Scarlett 2i2 Gen2 märkte en oerhörd skillnad. Detta är endast anekdotiskt men jag hörde mycket mer och fastare bas och överlag vad jag vill påstå bättre ljud. Hörlursutgången på Audienten tycker jag är enormt mycket bättre än på mitt Scarlett 2i2 Gen2.

Jag är faktiskt väldigt förvånad över ljudkvalitén i Audient iD4. Ska jag ge den negativ kritik så är jag inte så glad över typen av potentiometer de använder till volymratten. Det är den typen som på många andra elektronikapparater jag använt till slut inte registrerar korrekt när jag snurrar på den och måste snurra som en galning. Förhoppningsvis blir inte denna sådan men jag skulle inte bli förvånad. En annan tråkig sak är även att startar jag om min dator så måste jag snurra på denna volymratt igen för att få volym då den nollställer volymen.

Tack för informativt svar! Äntligen information från någon som faktist hört skillnaden istället för en massa gissningar. 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 4/13/2023 at 8:23 AM, Draonzer said:

Tack för informativt svar! Äntligen information från någon som faktist hört skillnaden istället för en massa gissningar. 👍

Focusrite låter för min del bra men Audienten var för mig en större upplevelse. Jag kan inte säga vilken enhet som är mer 'korrekt' objektivt men jag uppskattar Audients ljud mycket mer. Dessutom tycker jag om DI-/Hi-Z-ingången då jag upplever att jag spelar bättre på mitt instrument och får bättre respons när jag använder den. Även höröursutgången tycker jag ger ett mäktigare ljud. Tänk på att koppla enheten i en USB-port som kan ge mer än 0,5A/5V då du annars inte får lika mycket volym.

Väldigt mycket anekdotiskt och subjektiva åsikter från mig och det låter som att jag skulle kunna vara återförsäljare för Audient men det är sanningen att jag finner Audient iD4 ett ganska stort kliv upp från Scarlett 2i2 Gen2. Dessutom är den Class Compliant och fungerar mycket bra under Linux. </raljera>

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)

Väldigt små skillnader på ljudkorten. Latencyn kan dock bli bättre med Scarlett eller senaste ID serien från Audient

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
2 timmar sedan sa drloop:

Väldigt små skillnader på ljudkorten. Latencyn kan dock bli bättre med Scarlett eller senaste ID serien från Audient

Tack för input! Har kollat runt en del nu och det verkar som att det som du säger, inte är någon större skillnad. Jag linear ju inte något externt utan kör bara vst och färdiga samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...