Jump to content
Annons
  • 0

Vilken key är dessa chords i??


Anatta

Fråga

21 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 1
9 hours ago, Greenlight said:

Dm7 - C - G - F - C - G

D-dorisk

 

9 hours ago, Greenlight said:

Dm7 - C - G - F - G - A
:
Vilka ackord i denna följd bör vara i moll respektive dur, sjuor etc - om man ska följa tonartsläran?

Håller vi oss till D-dorisk så fungerar den över denna ackordföljden MEN med A-dur ackordet förändrar du septiman i D-dorisk och gör den till stor istället för liten. Vill du följa de s.k. reglerna så ska A vara ett Am.

Mollskalan / Eolisk: 1 2 b3 4 5 b6 b7
Dorisk: 1 2 b3 4 5 6 b7

Tretonsackord i D Dorisk skala: Dm Em F G Am Bdim C
7-ackord i D Dorisk: Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 Bm7(-5) Cmaj7

Bm7(-5) är vad man kallar för ett halvdim då septiman inte är en förminskad utan liten.

Har jag skrivit något fel så rätta gärna mig.


 

Redigerat av punkrockdude
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
2 minuter sedan sa mixamannen:

Såvida du inte är tondöv så hör du nog vilken tonart det är. Har vi inte gått igenom detta en gång förut och då sa du att du kunde höra vilken tonart det var och så vidare, eller var det nån annan. Det är ganska slött att fråga på ett forum istället för att försöka lyssna själv.

Det måste varit någon annan. jag har ingen aning om exempelvis chords, tonarter etc. Jag är helt självlärd med musik och går endast på det som låter rätt men försöker hela tiden lära mig detta. Och det du sa om slött, satt i en timme med att försöka lista ut utan någon framgång så då är det ganska skönt att vända sig hit. Det är väl trots allt det forumet är till för? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
26 minuter sedan sa mixamannen:

Så varenda gång du ska göra musik ska du fråga nån på ett forum, "vilken key är detta?".....ursäkta men du är ju inte 5 år.

Men hur ska jag lära mig det då? Jag vet exempelvis inte vad det blir för tonart om jag spelar ackordet C och D efter varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

DET BÖR PÅPEKAS (vi gamlingar uttrycker oss så) att tonarten är G mixolydisk. Att förklara konceptet med modala tonarter tänker jag inte göra, YouTube har en uppsjö med bra videor (på engelska) som gör det. Men G mixolydisk och "vanlig" G-dur har inte samma skala. En ton skiljer dem åt. Vilken? Säger jag inte. 🤨

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Om låten (som går i tonarten G) börjar på D och slutar på C, är det då naturligt att landa på G efter C? Vad är det då som bestämmer/styr detta?

Skulle man inte kunna tänka sig att landa på Em efter C istället? Och fortsätta till Am och vidare till B7? Och fortfarande säga att låten går i tonarten G?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Key heter tonart och chord heter ackord på svenska. Den går i kyrkotonarten Mixolydisk verkar det som. Lär dig C-dur skala och dess parallelltonart Am. Lär dig noternas/tonernas namn. Lär dig höjda/sänkta (#/b) toner. Efter det läser du om kyrkotonarter som även kallas "modes" på engelska som du tycker om 😉

Jag har inte lyssnat utan enbart läst @Neosus kommentar och utgår från att det är den ackordföljd som nämns. Det är då G-Mixolydisk då istället för ett F# (fiss) som G-dur har, finner vi ett vanligt f i ackorden Dm7 och F. Hade det varit ren G-dur skala skulle det var ett D7 samt F#dim ackord. Denna G-tonart grundar sig på C-dur skala och är femte kyrkotonarten i C-dur skala... C(1) D(2) E(3) F(4) G(5)...

Kyrkotonarterna som byggs från C-dur skala är

1. (C) Ionian
2. (D) Dorisk
3. (E) Frygisk
4. (F) Lydisk
5. (G) Mixolydisk
6. (A) Eolisk
7. (B) Lokrisk

I Sverige använder de flesta h istället för b och när det är ett sänkt h (Bb) kallar de det för ett b. Förvirrande och spelar man med folk får man lära sig vad de olika använder för term så att man förstår varandra.

Musikteori är en djungel MEN ifall man ibland klarar av att tänka "det bara är så, jag går vidare", vilket jag inte tycker om, stöter man oftast senare på saker som förklarar tidigare saker man inte förstod sig på.

Redigerat av punkrockdude
Lade till information.
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
7 timmar sedan sa mixamannen:

Så varenda gång du ska göra musik ska du fråga nån på ett forum, "vilken key är detta?".....ursäkta men du är ju inte 5 år.

Ta det lugnt nu, vi är här för att hjälpa varandra! 🙂

Angående att höra ackord och tonarter så är det en skill som tar lång tid att lära sig. Först måste man lära sig alla tonarter (C dur-B dur, C moll-B moll), hur dom är uppbyggda. Sen måste man lära sig vilka ackord som ingår i tonarterna. Tex C dur har ackorden C, Dm, Em, F, G, Am, Bm-5 etc. Sen måste man lära sig intervaller, hur de låter (sekund, ters, kvart, kvint etc.)  Man måste lära sig hur olika ackord låter, främst hur ett dur ackord och ett moll ackord låter. Med denna kunskap kan man sedan höra en ackordföljd och veta exakt vilka ackord det är man hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
1 timme sedan sa punkrockdude:

Key heter tonart och chord heter ackord på svenska. Den går i kyrkotonarten Mixolydisk verkar det som. Lär dig C-dur skala och dess parallelltonart Am. Lär dig noternas/tonernas namn. Lär dig höjda/sänkta (#/b) toner. Efter det läser du om kyrkotonarter som även kallas "modes" på engelska som du tycker om 😉

Jag har inte lyssnat utan enbart läst @Neosus kommentar och utgår från att det är den ackordföljd som nämns. Det är då G-Mixolydisk då istället för ett F# (fiss) som G-dur har, finner vi ett vanligt f i ackorden Dm7 och F. Hade det varit ren G-dur skala skulle det var ett D7 samt F#dim ackord. Denna G-tonart grundar sig på C-dur skala och är femte kyrkotonarten i C-dur skala... C(1) D(2) E(3) F(4) G(5)...

Kyrkotonarterna som byggs från C-dur skala är

1. (C) Ionian
2. (D) Dorisk
3. (E) Frygisk
4. (F) Lydisk
5. (G) Mixolydisk
6. (A) Eolisk
7. (B) Lokrisk

I Sverige använder de flesta h istället för b och när det är ett sänkt h (Bb) kallar de det för ett b. Förvirrande och spelar man med folk får man lära sig vad de olika använder för term så att man förstår varandra.

Musikteori är en djungel MEN ifall man ibland klarar av att tänka "det bara är så, jag går vidare", vilket jag inte tycker om, stöter man oftast senare på saker som förklarar tidigare saker man inte förstod sig på.

Tack så sjukt mycket. Uppskattar verkligen att du lägger tid på att hjälpa mig. Vill verkligen lära mig också!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
25 minuter sedan sa ostfisk:

Ta det lugnt nu, vi är här för att hjälpa varandra! 🙂

Angående att höra ackord och tonarter så är det en skill som tar lång tid att lära sig. Först måste man lära sig alla tonarter (C dur-B dur, C moll-B moll), hur dom är uppbyggda. Sen måste man lära sig vilka ackord som ingår i tonarterna. Tex C dur har ackorden C, Dm, Em, F, G, Am, Bm-5 etc. Sen måste man lära sig intervaller, hur de låter (sekund, ters, kvart, kvint etc.)  Man måste lära sig hur olika ackord låter, främst hur ett dur ackord och ett moll ackord låter. Med denna kunskap kan man sedan höra en ackordföljd och veta exakt vilka ackord det är man hör.

Tack för även din expertis, tog till mig allt du påpekade och ska försöka träna på att lära mig allt i rätt steg!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
2 timmar sedan sa mixamannen:

Ta det lugnt själv(!), man behöver verkligen inte veta vad saker och ting heter för att avgöra tonart, det räcker att använda öronen. Du riskerar att göra den bortskämde ynglingen ännu mer förvirrad.

och Anatta, det är inte hjälp du fått av Ostfisk, han har bara påpekat att det är jättesvårt för dig. Jag säger att det är ganska lätt.

Vi pratar nog om olika saker. Det jag pratar om är förmågan att höra en ackordföljd och veta vilka ackorden är, så som Neosus gjorde. Då krävs det den kunskapen. Vet man redan ackorden, eller om man listar ut dem med hjälp av ett instrument, och man vill veta tonarten, då räcker det med de två första stegen i det som jag skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vilken tonart är den här ackordföljden i?

Dm7 - C - G - F - C - G 
Dm7 - C - G - F - G - A

Är det G? Eller D? Eller nått annat?

Fråga 2:
Vilka ackord i denna följd bör vara i moll respektive dur, sjuor etc - om man ska följa tonartsläran?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...