Jump to content
Annons

Ny låt "Brothers"

Recommended Posts

Fortsätter på indie/pop spåret och skrev den här låten som handlar om mig och mina barndomsvänner.

Tacksam för feedback.

Mvh

/Stefan

Annons

Tack för er feedback! 

@-Johan- När du säger att det är lite tunt och föreslår "mer botten", kan du ge några exempel ? Distade gitarrer t ex? Piano? Mer stråkar?

Hej stesson, nice låt !

Håller med Johan om hans mixnings-kommentar. Om du vill kan jag göra en mix som visar vad Johan menar. Jag har fokuserat endast på mixning/mastring under lång tid…

Jag behöver i så fall alla ljudspår separat med alla effekter/pluggar avstängda 🙂
mail: stefano_calzone@icloud.com

Mvh
/Stefan

Lyssnade lite kort, väldigt kort. Absolut inte mig typ av musik. Men gillar att jag hör 80/90 talet. Skulle nästan vilja ha in mer sannolikt "skit" i ljudbilden. Lite urtunnad. Mer delar/reverb. Sången liiite längre bak skulle jag gilla 👍

Olika delay i vardera högtalare?

Kanske olika delay tider men väldigt subtil?

Bara svagt reverb i ena och slapdelay i andra?

I övrigt bra. Lyssnade i mobilen så ska inte uttala mig för mycket om hela låten. Men musikmässigt låter det schysst👌

Hej igen - här är en exempelmix som visar lite på vad som syftades på ovan (med att "vissa frekvenser känns bortskurna"). Jag gjorde en "checker-mix" så att du lättare kan höra/jämföra de två olika versionerna. Först din mix i några sekunder, sedan min mix i några sekunder, osv.. Ljudvolyms mässigt är de samma, men det kanske inte känns så p.g.a att hjärnan blir lurad frekvensmässigt (av olika orsaker). Lägger till hela min mix nedan ("klar" till typ 80% (?))

Mvh /S

Edited by stecar

Tack för filerna stesson. Kul att göra ny mix på denna låt ! Hoppas det klargjorde lite vad jag syftade på med min kommentar. Sedan finns det ju ingen "sanning" vad gäller mixning. Någon tycker kanske att "kicken sticker ut för mycket" (vilket den kanske gör i början av mixen) eller att någon av "gitarrerna är för höga/för låga" i vissa partier (direkt vid låtstart + tar över lite från sången i vissa partier), + dist från någon plug vid ett tillfälle (kan vara miss i gain-staging mellan pluggar ? eller för lite headroom vid export till .mp3 ?) - osv, osv. Man får anpassa sig efter den som "beställt" mixen 🙂 - det här var så långt jag hann, kvällen på min sista semesterdag 🙂

Bra låt - håll ångan uppe !

Mvh /S

Edited by stecar

Tusen tack för att ni tog er tid att mixa och förklara!

Jag kommer fortsätta fokusera på att skriva låtar, det är det jag tycker är roligast. När det kommer till mixning har jag mycket att lära. Eller så får jag helt enkelt anlita någon av er som kan det bättre :)

• 2 weeks later...