Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

För nÄgra Är sedan byggde jag ett kontrollrum dÀr jag anlitade akustikern Claes Olsson frÄn Eora. Nu kommer vi dra igÄng ett projekt dÀr vi kommer göra ett attefallshus pÄ 30kvm till ett inspelningsrum som vi kommer koppla ihop med det redan fÀrdiga kontrollrummet. Flera pÄ FB va intresserade av att följa detta bygge och dÄ kom jag Àven att tÀnka pÄ forumet dÄ detta kan vara ett sÀtt för mÄnga att kunna bygga ut sjÀlva. Jag kommer lÀgga ut allt material pÄ denna FB sida om man vill följa bygget. https://www.facebook.com/Backyard-Recording-Studio-101522002485798

SjĂ€lvklart gĂ„r det Ă€ven bra att stĂ€lla frĂ„gor eller kommentera i den hĂ€r trĂ„den ocksĂ„ 🙂 

Vill man se bilder frĂ„n bygget av kontrollrummet sĂ„ kan man hitta dem hĂ€r, samt mĂ€tvĂ€rdena 🙂 https://drive.google.com/drive/folders/0ByO0WDdcPq8eRU9rM2JxcF9nOGs?resourcekey=0-FbcYOfUcKOIIgd66R8v4Ow&usp=sharing

MVH

Anders

Redigerat av Anders F
  • Gilla 2
Annons
Postat

Kul med studiobygge ju! Blir ju till att stuffa förbi och kika in bygget med jÀmna mellanrum.

VĂ€nligen,

CHAE

Postat
2 timmar sedan sa CHAE:

Kul med studiobygge ju! Blir ju till att stuffa förbi och kika in bygget med jÀmna mellanrum.

VĂ€nligen,

CHAE

Det tycker jag! 🙂 

• 9 mĂ„nader senare...
Postat

För den nyfikna sĂ„ har jag kommit relativt nĂ€ra slutet nu. All teknik och lödning Ă€r gjord. Ribborna ska upp enigt mönstret över alla vĂ€ggar och tak, hörnen ska ha ecophon och en innerdörr ska monteras, men sedan Ă€r det redo att göras inspelningar 🙂

Bild 1.jpeg

bild 2.jpeg

Bild 3.jpeg

Postat

Snyggt! SÄn dÀr stuga vill jag med ha.

Är ventilationen ljudisolerad?

Är det en luft/luft-vĂ€rmepump man ser? Tror du att den kan vara igĂ„ng under inspelning?

Sitter det ihop med andra byggnaden, eller mÄste man gÄ utomhus för att komma till kontrolrummet?

• Gilla 1
Postat
55 minuter sedan sa oioioi:

Snyggt! SÄn dÀr stuga vill jag med ha.

Är ventilationen ljudisolerad?

Är det en luft/luft-vĂ€rmepump man ser? Tror du att den kan vara igĂ„ng under inspelning?

Sitter det ihop med andra byggnaden, eller mÄste man gÄ utomhus för att komma till kontrolrummet?

Hej

ventilationen Àr ljudisolerande med dubbla ljuddÀmpare bÄde in och ut

LuftvÀrmepumpen Àr bland den tystaste pÄ marknaden, men vid kritisk inspelning kan man behöva stÀnga av den tillfÀlligt. 

huset Àr separat frÄn övriga pÄ grund av bygglovet. SÄ tyvÀrr fÄr man gÄ fem meter utomhus för att komma in. 

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Hej

lite uppdatering för den nyfikna. Mer ribbor uppe och taket pÄbörjat som Àr det sista. Idag kopplades Àven elen in. Ecophon Àr uppsatt i hörnen ocksÄ. En innerdörr har ocksÄ kommit pÄ plats. 

FE3A2BB2-6BC7-41BF-A4BF-686D05DAA1B4.jpeg

0D9A9CD2-6B06-40AF-A1F8-2BC4E63DA23B.jpeg

3D64192D-D7AD-4B25-BA3D-1465D42FD601.jpeg

• 4 veckor senare...
Postat

Nu Àr nya liverummet klart och i helgen testade vi en truminspelning dÀr. Jag Àr grymt nöjd med resultatet. Rummet lÄter fokuserat, tryck, bra med transienter i alla mickar, och har ÀndÄ liv till sig med allt trÀ som Àr i rummet. SÄhÀr sÄg det ut och lÀt.

https://drive.google.com/file/d/10eKKaEkWCnweSiftkguEjuOQwHUBaQLl/view?usp=share_link

Drum recording.jpg

Postat

Var har du mixerdelen av bygget? GÄr inte se pÄ bilderna. Snyggt blev det!

Postat
3 timmar sedan sa berch:

Var har du mixerdelen av bygget? GÄr inte se pÄ bilderna. Snyggt blev det!

Hej

kontrollrummet Àr ett eget rum inne i huset. SÄ det Àr ca 5m mellan byggnaderna. 

A030C0FE-167F-4812-AF10-633E54EE84DC.jpeg

Postat
1 timme sedan sa berch:

Kontrollrummet Àr ju riktigt snyggt det ocksÄ!

Tack!!! 🙏🙏🙏 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.