Jump to content
Annons

Bygga nytt inspelningsrum av attefall


Anders F

Recommended Posts

Hej.

För några år sedan byggde jag ett kontrollrum där jag anlitade akustikern Claes Olsson från Eora. Nu kommer vi dra igång ett projekt där vi kommer göra ett attefallshus på 30kvm till ett inspelningsrum som vi kommer koppla ihop med det redan färdiga kontrollrummet. Flera på FB va intresserade av att följa detta bygge och då kom jag även att tänka på forumet då detta kan vara ett sätt för många att kunna bygga ut själva. Jag kommer lägga ut allt material på denna FB sida om man vill följa bygget. https://www.facebook.com/Backyard-Recording-Studio-101522002485798

Självklart går det även bra att ställa frågor eller kommentera i den här tråden också 🙂 

 

Vill man se bilder från bygget av kontrollrummet så kan man hitta dem här, samt mätvärdena 🙂 https://drive.google.com/drive/folders/0ByO0WDdcPq8eRU9rM2JxcF9nOGs?resourcekey=0-FbcYOfUcKOIIgd66R8v4Ow&usp=sharing

 

MVH

Anders

Redigerat av Anders F
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 9 månader senare...

För den nyfikna så har jag kommit relativt nära slutet nu. All teknik och lödning är gjord. Ribborna ska upp enigt mönstret över alla väggar och tak, hörnen ska ha ecophon och en innerdörr ska monteras, men sedan är det redo att göras inspelningar 🙂

Bild 1.jpeg

bild 2.jpeg

Bild 3.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt! Sån där stuga vill jag med ha.

 

Är ventilationen ljudisolerad?

Är det en luft/luft-värmepump man ser? Tror du att den kan vara igång under inspelning?

Sitter det ihop med andra byggnaden, eller måste man gå utomhus för att komma till kontrolrummet?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan sa oioioi:

Snyggt! Sån där stuga vill jag med ha.

 

Är ventilationen ljudisolerad?

Är det en luft/luft-värmepump man ser? Tror du att den kan vara igång under inspelning?

Sitter det ihop med andra byggnaden, eller måste man gå utomhus för att komma till kontrolrummet?

Hej

ventilationen är ljudisolerande med dubbla ljuddämpare både in och ut

Luftvärmepumpen är bland den tystaste på marknaden, men vid kritisk inspelning kan man behöva stänga av den tillfälligt. 
 

huset är separat från övriga på grund av bygglovet. Så tyvärr får man gå fem meter utomhus för att komma in. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Nu är nya liverummet klart och i helgen testade vi en truminspelning där. Jag är grymt nöjd med resultatet. Rummet låter fokuserat, tryck, bra med transienter i alla mickar, och har ändå liv till sig med allt trä som är i rummet. Såhär såg det ut och lät.

https://drive.google.com/file/d/10eKKaEkWCnweSiftkguEjuOQwHUBaQLl/view?usp=share_link

 

Drum recording.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...