Jump to content
Annons
  • 0

Kombinera aktiva och passiva högtalare på bästa sätt.


Wonder stash

Fråga

Jag har aktiva studiomonitorer i studion som går direkt från ljudkortet. Jag har också ett par passiva hifi-högtalare(med andra slags kablar) som jag vill ha breve dom aktiva. Det bästa vore att ha en switch så jag kan växla mellan dom så lätt som möjligt. 

Hur går jag till väga för att kombinera aktiva och passiva? Jag måste väl ha en förstärkare till dom passiva? Sen köra hörlursutgången från ljudkortet till förstärkaren? Eller finns det ljudkort där man kan kombinera aktiva och passiva högtalare? Vad är den billigaste och smidigaste lösningen? 

Tack på förhand

Redigerat av Wonder stash
Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 1

Som PME säger så måste du ha en dedikerad förstärkare för dom passiva högtalarna. Pris varierar något ofantligt dock. Helt beroende på din setup här men det kan vara så att dina aktiva högtalare spelar starkare än dina passiva om du inte har en bra förstärkare med kräm till den. Speciellt om du vill A/B köra dem. Som en sidofråga, varför vill du använda dina HIFI högtalare?

Sen vet inte vi vad du har för ljudkort men om du tex har ett med 2 ut för högtalare så kan du tex skaffa något i stil med en Mackie Big Knob för att kombinera ihop 2st olika set högtalare.

Det du då gör är att du krämar på med volym på högtalarkit 1 och 2 (din förstärkare till dina passiva) och sedan sätter en någorlunda jämn nivå mellan de båda (om detta går...) och vidare in i din monitor controller.

När du sen jämför mellan A och B så är nivån likadan.

 

Du kommer inte undan en separat förstärkare till dina passiva

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
8 timmar sedan sa red_house_painter:

Som en sidofråga, varför vill du använda dina HIFI högtalare?

8 timmar sedan sa red_house_painter:

Du kommer inte undan en separat förstärkare till dina passiva

Jag vill kunna lyssna av med flera olika högtalare när jag mixar, jag har redan två andra par av den sämre sortens högtalare(som är aktiva), men mina studiomonitorer kommer alltid vara dom jag kör med mest.

ok, då var det som jag anade. vet inte riktigt vad jag hade hoppats på, kanske ett ljudkort som är till för både aktiva och passiva högtalare, allt-i-ett. man vet aldrig riktigt vad det finns för prylar där ute så var tvungen att fråga 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
9 timmar sedan sa pme:

En förstärkare är naturligtvis nödvändigt för passiva.

Det finns massor av olika lösningar för den "switch". Från några hundralappar till massor.

De brukar säljas som "monitor controllers".

ja jag befarade att det är så man får göra, att det inte finns ett ljudkort för passiva och aktiva högtalare med switch XD

Link to comment
Dela på andra sajter

  • -1
pme (oregistrerad)

En förstärkare är naturligtvis nödvändigt för passiva.

Det finns massor av olika lösningar för den "switch". Från några hundralappar till massor.

De brukar säljas som "monitor controllers".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...