Jump to content
Annons
  • 0

Inget ljud från mikrofon i hörlurar


Goliatbagge

Fråga

Jag kör Waveform ihop med ett UR22mkII ljudkort. Jag har en mikrofon som jag kopplar in i MIC/LINE 1 och jag får respons på ljud i mikrofonen i indikatorn för spåret. Ljudet spelas även upp när jag spelar upp inspelningen. Men jag hör inte ljudet "live" i mina hörlurar, vilket t.ex. försvårar när jag på förhand vill ställa in effekter. Vad gör jag för fel? På mina MIDI-spår går ju ljudet direkt till hörlurarna, men inte för mikrofonen. Gäller spår 4 på bilden, om det skulle hjälpa. (Det ligger ett plugin på det spåret, men även utan pluginet kvarstår problemet.)

1384601554_Spr4.png.afb120fed32e5e34d5a9bd38c4fe4521.png

Link to comment
Dela på andra sajter

8 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Tack för svar. Jag har testat den. Det dyker upp en meny enligt bild nedan. Har testat att skifta till alla fyra output-alternativen, men fortfarande tyst i hörlurarna. Frågan är om det har med monitorkontroll att göra ändå - fast att inställningen finns någon annanstans. Har letat lite grann, men inte hittat något än.

 

Spår4 02.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)

Du skall ha hörlurarna inkopplade i UR22.

Finns ett enkelt sätt att få lyssning. Finns en ratt på ditt ljudkort som det står mix på.

Vrid på ratten så balanserar du mellan direkt lyssning från mic preampen och din DAW.

Vill du sätta effekter så så du hör dessa live så skapar du en effektsend innan "regeln" och skickar till ett reverb.

Dra sedan ned sångkanalen i din DAW och vips så har du reverb i dina lurar utan att höra din sång med slapback eko pga av lyssning både från din DAW och direkt från mick.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

 

@drloopTack, nu har du puttat mig i rätt riktning! Det var mix-ratten som var boven och som du nu lärt mig syftet med. När jag vred den åt Input så hörde jag mig själv i lurarna. Men när jag vrider åt DAW så blir det helt tyst i lurarna och följaktligen hörs inga effekter heller.

4 timmar sedan sa drloop:

Vill du sätta effekter så så du hör dessa live så skapar du en effektsend innan "regeln" och skickar till ett reverb.

Beror det på detta ovan som du skrev? Jag blottar min okunskap här, men förstår inte riktigt hur jag ska gå till väga för att "skapa en effektsend innan 'regeln' och skicka till ett reverb".

Jag har ett spår där jag väljer "Input 1"  som källa, där mikrofonen sitter. Jag "drar in" ett plugin till spåret som bland annat ska ge reverb. Men inget alls hörs alltså "live" i lurarna när jag vrider mix-ratten till DAW. När jag vrider mix-ratten till Input så hör jag mig själv, men utan effekter. Misstänker att det är något mer jag behöver göra i Waveform och har försökt leta, men får det fortfarande inte att fungera.

Redigerat av Goliatbagge
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)

Kör du reverbet på 100% blött funkar det att lyssna via Waveform kanalen plus direkt signalen.

Klicka på spåret du vill spela in, sedan kan du välja längst ned när du högerklickar på edit > input  Live input monitoring för att lyssna via din DAW.  

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

@drloopJag bockar för "Live input monitoring" (se bild) och har ställt in på 100 % wet (vet inte ens vad det egentligen betyder) i mitt reverb-plugin. Fortfarande är det knäpptyst från DAW-kanalen. Jag har kontrollerat att jag är på rätt spår och gör inställningen.

liveinputmonitoring.png

Redigerat av Goliatbagge
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...