Jump to content
Annons

Feedback på en remix som jag håller på med?


Recommended Posts

Hej Allihopa! Jag håller just nu på med en remix av "Mange Makers" nya låt "Ballar Ur" som jag hade tänkt släppa, men jag vill gärna få lite feedback på den som t.ex Vad jag kan ändra, och hur jag kan fixa vissa saker! Hoppas ni gillar den! /AquaStranger
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
52 minutes ago, AquaStranger said:

Hej Nenne! Menar du min sidechain compressor?

Nja jag menar att du ska öka dynamiken på sångspåret.

Möjligen har du en sidechain på det och i så fall tror jag att du ska ta bort den.

Redigerat av Nenne
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja, Sången ligger jätte långt bak i mixen.
Ta bort sidechainen på vocalsen, sänk reverbet också, låter som killen sitter i en vattentank.
Och sen försök att få upp vocalsen så dom hamnar mycket mer i framkant.
Sen kanske man ska tillägga att sången inte är i samma tonart som din melodi heller, det skär sej.

Nu vill jag inte att du ska ta det där för negativt, det är bara feedback.
Det viktigaste är att du gillar att göra musik och att du har kvar din inspiration, mixning och mastring kommer med tiden.
Fortsätt kör bara så blir det fett till slut.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/29/2021 at 10:20 AM, AquaStranger said:

Jag tycker att själva vocalen inte låter så bra när jag tar bort sidechainen, jag vet inte direkt hur jag ska fixa det så om du vet nåt så kan du gärna berätta!

Sorry jag såg inte din fråga. (Citera gärna när du ställer ett inlägg till ett annat specifikt inlägg).

Nu ser jag att du redan fått svar men oftast är det vocals som är centrum i en mix; Den ska alltid ligga i mitten av mixen (pan = 0) och helst med ett minimum av dynamikkorrigering. Tycker jag iaf. 

Jag jobbar helst med "torra" acapellas från amatörer eller semiprofessionella sångare och ibland kan dynamiken vara litet väl stor och då kan man behöva engagera en kompressor men i normalfallet kan man nöja sig med en ganska svag kompression.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...