Jump to content
Annons

Val av ljudkort


Lars-Göran

Recommended Posts

Hej. Ny som musikskapare och håller på att sätta ihop min studio. Har ordnat dator och nu ska jag välja ljudkort men jag blir trött av att inte veta vad jag kan börja mef( och vara nöjd). Vill inte att det ska begränsa mina idéer men vill samtidigt inte behöva lägga ner så mycket pengar på det. Har några gitarrer, synth och en mic snart

Säg vad jag ska köpa så kan jag börja tänka på annat. Tack

Lars-Göran 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Kan vara värt att kolla om man kan få med någon kul programvara.  Man brukar få någon form av lite daw, men om du redan vet vilken du ska ha så får du kolla om det finns någon med plugins som kan vara användbara för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns gratis-DAW:ar. Jag kör med Waveform 11 free från Tracktion. Funkar utmärkt. Ett annat folk verkar gilla är Cakewalk by Bandlab. Gratisljud hämtar jag från Spitfire, LABS.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/5/2021 at 7:06 PM, Lars-Göran said:

 

2 eller är det bra med mer? 

Jag skulle välja något fler, så att du kan ha mick, gitarr och synt inkopplat samtidigt. (Om du vaknar mitt i natten med en idé så vill du att allt ska finnas på plats!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oioi. Det låter förståndigt men det e nog lite som i poker. Man får använda det man har på bästa sätt 🙂

Det är väldigt nytt för mig så jag väntar på mitt ljudkort och under tiden försöker jag lära mig Ableton. 

Tack för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Budget?

Låter för mig som att att du behöver några ingångar fler än 2. 
Av erfarenhet vet jag att behovet av ingångar växer över tid, så jag skulle rekommendera att du väljer ett kort med 8.
Kort jag kan rekommendera är från Presonus eller Focusrite.  Ljudkort med låg latency, ren återgivning och hög kvalitet.  Dessutom kostar de inte skjortan.

edit: såg nu att du köpt ett redan. Hoppas du inte finner det alltför begränsande med 2 ingångar. Men mitt tips, utifrån den utrustning du beskriver att du har, är att du skickar tillbaka ditt UR22 och beställer ett kort med fler ingångar.

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
MaryJame (oregistrerad)

När du väljer ett ljudkort är det viktigt att komma ihåg att kvaliteten på ljudutgången inte beror på enskilda enheter utan på hela ljudsystemet. Således räcker det inte bara att köpa ett bra externt kort - det måste kompletteras med högtalare av lämplig kvalitet, annars kommer du inte att uppskatta köpets fulla potential.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...