Jump to content
Annons

Stående vågor.


Leo (oregistrerad)

Recommended Posts

Leo (oregistrerad)

Hej alla.

Har precis flyttat till en trea med min sambo och nu har min studio fått ett eget rum. Fyra väggar som i alla andra rum, tre i betong och en i gips(där dörren sitter)

Gissa om det är problem med basen... suck.

Har egentligen tre frågor.

1- Jag vet att det finns positiva stående vågor med finns det även negativa?

2- Skulle vilja ha lite tips på hur man kan få bukt på dom stående vågorna och ändå få ett rum som ser okej ut. Har kollat en del på olika hemsidor på basfällor men det känns en aning för dyrt. Finns det någon som gjort egna med bra resultat?

3- Grannarna har sitt sovrum precis under min "studio". Någon som provat att dämpa ett golv?

Tjo! - Leo

Redigerat av Leo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Egentligen skulle du gärna bygga om lite med hjälp av gipsplattor, så att du inte har några parallella väggar - men det är kanske överkurs...? 😉

I grova drag: Dämpa 3 av väggarna med något tungt draperi eller delvis med akustikmaterial, så att de värsta reflektionerna minskas. Väggen som är bakom dig får gärna vara odämpad.

Ställ in välfyllda bokhyllor i hörnen, så får du ganska bra basfällor på köpet. Rejäla absorbenter på väggen direkt bakom högtalarna för att minska basförstärkningen som annars kommer som ett brev på posten - och absorbenter mellan högtalarna och underlaget, så att du inte skickar ner alla vibrationer i bordet och vidare ner i golvet...

Absorbenter på väggarna och i taket, överallt där du skulle kunna se högtalarna i en spegel när du sitter i lyssningspositionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

3- Grannarna har sitt sovrum precis under min "studio". Någon som provat att dämpa ett golv?

Tjo!  - Leo

Ett billigt och bra sätt att bygga ett flytande golv mot dina grannar är att lägga fligolitblock 3-5 cm tjocka över hela golvet... Lägg sedan typ pergo, klickgolv rätt över utan kontakt med väggar etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Själv har jag bara frigolitplattor under gitarrförstärkaren och det funkar rätt så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leo (oregistrerad)

Claes: Tusen tack till att börja med!

Det är en hyreslägenhet så jag får/bör/vågar/har inte pengar till att göra om rummet hur som hellst, tyvär 😉

Tror att du gav mig lite fina ideér.

Ett draperi som täcker hela väggen bakom högtalarna och med något dämpande material precis bakom högtalarna(bakom väggen)

Kanske sen draperi på väggarva vid sidorna som man kan dra bort när det ska se lite finare ut.

Em gammal studio-räv sa pratade för ett tag sedan om att han bygt rör (80cm diameter, 1,5m höga) av höns-nät med rund platta i sågspån både över och under sen fyllt hela röret riktigt packat med isolering och tillslut ett tyg runt för att få det och se snyggt ut. och hålla all isolering på plats!)

Detta skulle hjälpa väldigt bra för att bli av med lite bas.

Man kanske skulle bygga två sådana fast som går hela vägen upp till taket och sätta en i varje hörn. Det skulle man nästan kunna få att se snyggt ut också. Tror jag.

Lilleman: Isåfåfall måste jag nog såga av 6cm från dörren för den går hela vägen ner till golvet just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stort är ditt rum? Jag antar att det är ett normalstort sovrum. Risken med en massa draperier är att du dödar för mycket höga frekvenser men ingenting i basen -> matt ljud med bullrig och okontrollerad bas.

Förslag på en bättre lösning:

Köp stenull (120*60*10 cm, 45-100kg/m3). Bygg en enkel ram av brädor (inte nödvändigt, men är praktiskt och snyggt). Svep in varje "panel" i tyg (tätt nog för att hålla kvar ev lösa fibrer men möjligt att enkelt blåsa igenom). Gör så många du har råd/plats med. Det kan inte bli för många. Prioritet vad gäller placering: Golv till tak tvärs över alla vertikala hörn. Sedan frontvägg(bakom monitorer), horisontella (vägg-tak)hörn. osv

Tidiga reflektioner fixar du med tunnare stenullsplattor(kan ha lägre densitet) eller akustikskum. Försök att sätta bara i de zoner där ljudet studsar mot din mixposition: sidoväggar, tak.

När basen och tidiga reflektioner är under kontroll kan du börja tänka på ev draperier eller annat för att reglera hur "levande" rummet skall vara.

Du kan inte få bort de stående vågorna, men de dämpas ganska mycket. Här http://www.musicplayer.com//ultimatebb.php...forum/f/26.html kan du läsa mer om den här typen av bredbandsabsorbenter. Har själv byggt 10st till mitt lilla rum och det är en enorm förbättring. Ska göra ännu fler nu.

Tillägg: Om väggen bakom dig är närmare än ca 3m (vilket den troligen är) så skall den helst vara rejält dämpad. Tidiga reflektioner från den kommer annars att blanda sig med direktljudet.

Redigerat av scrub
Link to comment
Dela på andra sajter

Lilleman: Isåfåfall måste jag nog såga av 6cm från dörren för den går hela vägen ner till golvet just nu.

Börja med att vända på karmen så dörren går åt andra hållet... 😛

Ska man ha kul får man va ful... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Menar inte att komma här som värsta messerschmitt, men...

– Studiorävens basfälla använder inte helmholzprincipen, utan samma princip som de mjuka absorbenter du själv har på väggar och tak.

– Det kan mycket riktigt beräknas vid vilken frekvens som en helmholzresonator arbetar som mest, men jag ifrågasätter påståendet att man måste beräkna den ganska noga. Om resonatorns volym är fylld med cirka 50% mineralull, arbetar den över cirka tre oktaver. Så om centrumfrekvensen är 120 Hz, så har resonatorn påverkan mellan 45 - 360 Hz (dock inte speciellt effektivt i ändarna). Så någon Hz hit eller dit spelar ingen större roll, "in the ballpark" är fint. På min hemsida under "Övrigt" kan man ladda hem ett Excelblad för att beräkna vilken centrumfrekvens resonatorn får när man ändrar de olika parametrarna (lådans djup, frontens tjocklek, hur stor andel av fronten som är öppen och bredden hos varje öppning).

– Ditt räkneexempel angående dämpmaterialets tjocklek och vilken frekvens det arbetar vid tar ju ingen hänsyn till materialets beskaffenhet. I min studio använder jag SUND-skivor som också är 50 mm och som med en luftspalt på 200 mm dämpar ned till cirka 125 Hz. Denna frekvens sänks ytterligare genom att placera lågdensitets mineralull bakom. Jag lovar att dina kontorsskivor åtminstone går ned till 250 Hz.

– Glasrutor släpper igenom bas, men det är knappast unikt för just glas. Det är en egenskap som delas av alla tunna skikt med låg massa. Bäst är att mixa i ett tält, allt ljud bara försvinner för att sedan aldrig synas till igen.

Förlåt, kunde inte låta bli.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning...

Hur fungerar en diffuser?

En diffusor är en reflekterande yta som sprider ut reflexerna maximalt i tid och vinkel. En slät vägg ger en reflex som en örfil, en diffusor ger en reflex som en ... dusch.

Budgetdiffusorn är en bokhylla med lite olika saker slumpvis utspridda. Icke-budgetdiffusorn är en konstruktion som använder matematiska beräkningar för att åstadkomma så stor spridning av reflexen som möjligt. Det senare kan man också göra en mindre seriös variant av, om man sparar överblivna små träbitar och bara limmar på en skiva som sedan fästs på väggen eller var man nu vill ha diffusion.

Om du kollar in min webbsida ser du mina diffusorer i bakänden av rummet. De ser ut som Manhattans skyline ungefär.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning...

Hur fungerar en diffuser?

Få konkreta exempel på något som verkligen absorberar i basområdet i denna tråd! 🙂 Det som behövs är HH-resonanter. Jag ger följande länk i hemläxa att läsa: LÄNK Där finns teorin och räkneexempel att gotta ner sig i. Summation? Det tar plats med basabsorbtion!

Svanå Miljöteknik har tagit fram ett intressant alternativ där man har en "fast" volym men kan justera portens avstämningsfrekvens och därmed HH-resonansen. Detta gör dom möjliga att tune'a in för varje enskillt rum. Verksamma ned till 40 hz om jag inte missminner mig. Tyvärr brukar rum normalt vara 2.4 meter högt och 5 meter långt vilket ger stående våg runt 35Hz för två leder (i rummet).

Man kan själv bygga HH. Nästan att föredra faktiskt. då kan man anpassa formen, storleken och utseendet efter rummet. Man använder självklart variabel portlängd så att man kan tune'a in till rätt frekvens.

Ang diffusor:

Om vi tar motsatsen "icke diffusion" så är det som en spegel - det reflekteras ut direkt. Om vi sen tittar på en diffusor funkar den som en mosaik av små små speglar, vinklade åt olika håll, så vartifrån du än beskådar spegeln kommer du se små delar av hela av hela rummet.

Tänk dig detta med ljudvågor istället. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang diffusor:

Om vi tar motsatsen "icke diffusion" så är det som en spegel - det reflekteras ut direkt. Om vi sen tittar på en diffusor funkar den som en mosaik av små små speglar, vinklade åt olika håll, så vartifrån du än beskådar spegeln kommer du se små delar av hela av hela rummet.

Tänk dig detta med ljudvågor istället.  🙁

Blir inte resultatet då ett "grötigt" eko?

Varför inte dämpa isället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Henrik!

Du har säkert helt rätt i dina kommentarer angående de märkliga cylindrarna som tidigare nämnts. Står de i var sitt hörn så borde de ju även fungera som om man dämpade hörnen i ett rum och just i hörnen har jag för mig att det är mest effektivt att placera dämpmaterialet eftersom man ju har totalreflektion 180 grader där, oavsett infallande vinkel.

Jag trodde dock att det var fråga om en HH-resonator eftersom vi har en sådan i vårt "tysta rum" på akustikavdelningen där jag jobbar. Då är den visserligen av annat utseende. HH-resonatorn är kopplad via ett 125mm rör till ett av de nedre hörnen. I ett angränsande rum finns en låda med ställbar volym som är intrimmad för att sänka en av de värsta resonanserna. Vad jag minns så ger den bara 3-6 dB dämpning eller nåt sånt, men den gör ju ingen skada så den får sitta kvar. 🙂

När det gäller beräkningen av dämpmaterialet var det bara grova tumregler som jag försökte redovisa. Naturligtvis finns det massor med olika dämpmaterial som har helt olika egenskaper. Dock är det nog omöjligt att hitta ett material som formligen "slurpar" i sig all bas och inte har någon vidare tjocklek eller massa. Tunga material som gips upphängda lagom hårt, t ex på träregelverk är inte heller så dumma, för de vibrerar och ger stora värmeförluster, vilket ger både dämpning för transmission och reflektion.

I fallet med dina 5cm plattor 200mm från väggen borde du ju få en viss bandspärrfiltrerande effekt mellan 340Hz och 425Hz (fast med extremt lågt Q-värde), men ditt material har kanske tillräckligt med transmissionsdämpande egenskaper för att dämpningen ska bli hyfsat jämn över ett bredare område. Jag har ju liknande funktion i mitt tak, med 25mm plattor på 70mm distans. och det fungerar ju inte så tokigt.

mvh

Björn

Du har helt rätt i att basfällor gör sig bäst i hörn, samt i skärningar vägg/tak.

HH-resonatorn arbetar ju just med en trång passage in i en tät och dämpad låda, så som du beskriver att ni har på ditt jobb. (Vad är det för jobb? Låter spännande). En konstruktion med mjuka absorbenter (min-ull, akustikskivor etc) har vad jag vet inget speciellt namn.

Jag menade verkligen inte att starta någon "pissing match" om vem som vet mest om akustik!

Peace,

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang diffusor:

Om vi tar motsatsen "icke diffusion" så är det som en spegel - det reflekteras ut direkt. Om vi sen tittar på en diffusor funkar den som en mosaik av små små speglar, vinklade åt olika håll, så vartifrån du än beskådar spegeln kommer du se små delar av hela av hela rummet.

Tänk dig detta med ljudvågor istället.  🙂

Blir inte resultatet då ett "grötigt" eko?

Varför inte dämpa isället?

Det är klokt att dämpa ytorna mellan högtalarna och dig - sidorna, taket och golvet. Men bakom lyssningspositionen kan det vara bra att låta rummet klinga lite, eftersom du annars får en onaturlig dämpning och dessutom tenderar att slaska på med för mycket reverb. Så ytor bakom dig bör vara diffuserade i görligaste mån. Viktigast är rakt bakom nacken.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang diffusor:

Om vi tar motsatsen "icke diffusion" så är det som en spegel - det reflekteras ut direkt. Om vi sen tittar på en diffusor funkar den som en mosaik av små små speglar, vinklade åt olika håll, så vartifrån du än beskådar spegeln kommer du se små delar av hela av hela rummet.

Tänk dig detta med ljudvågor istället.  😉

Blir inte resultatet då ett "grötigt" eko?

Varför inte dämpa isället?

Hej,

Sett fristående blir det ett mer - diffust - eko, men inte grötigare. Förutsatt att du dämpat resten av rummet så kommer det blir mer naturligt. 🙂

Sett ur ett stereo-hifi-perspektiv så skall inte reflexen från sidoväggen helt försvinna. Absolut inte. Däremot skall den inte vara så kraftig och så entydig som den blir av en rak, platt, vägg. Hellre då diffusera och låta lite reflekteras till lyssnaren men merparten till resten av rummet.

Undantaget är hemmabio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sett ur ett stereo-hifi-perspektiv så skall inte reflexen från sidoväggen helt försvinna. Absolut inte. Däremot skall den inte vara så kraftig och så entydig som den blir av en rak, platt, vägg. Hellre då diffusera och låta lite reflekteras till lyssnaren men merparten till resten av rummet.

Är lite osäker på vad "stereo-hifi-perspektiv" betyder. Varför skulle man inte, helt och hållet, vilja slippa tidiga reflexer från sidoväggarna?

Vad gäller diffusion så är det bara vettigt i större rum med högt till tak, inte för de flesta hemstudios med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sett ur ett stereo-hifi-perspektiv så skall inte reflexen från sidoväggen helt försvinna. Absolut inte. Däremot skall den inte vara så kraftig och så entydig som den blir av en rak, platt, vägg. Hellre då diffusera och låta lite reflekteras till lyssnaren men merparten till resten av rummet.

Är lite osäker på vad "stereo-hifi-perspektiv" betyder. Varför skulle man inte, helt och hållet, vilja slippa tidiga reflexer från sidoväggarna?

Vad gäller diffusion så är det bara vettigt i större rum med högt till tak, inte för de flesta hemstudios med andra ord.

Det har med smak att göra. I stereo/hifi-sammanhang uppskattar dom flesta en viss efterklang som rummet bidrar med, det blir för sterilt om det absorberas för hårt.

Sidorväggen bidrar med en förstareflex, ofta tätt följd direktljudet. Precis som golv och tak.

Golv löser man praktiskt med en stor mjuk matta, tak mer ovanligt att man gör något åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...