Jump to content
Annons

Feedback sökes på mixen


Saibotmusic

Recommended Posts

Hej!

Har suttit och rattat rätt länge på den här låten nu och vore väldigt tacksam för ett par andra öron.

Första filen går igenom Logics "Final Pop Master Wide", den andra har bara Gain för att få samma volym.

Är främst osäker på hur jag har klarat EQ och kompressionen? Tack på förhand!

Tobias

 

Vi måste göra något_MedMaster_2020-12-13.mp3 Vi måste göra något_Utan_Master_2020-12-13.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Sai, välkommen till Mixakuten. Jag tolkar det som att du vill veta om "mastern" låter bättre än din mix?

Vid en första genomlyssning är det frestande att välja den mastrade versionen, då denna har mer topp med en ganska kraftig boost runt 3,5 kHz och mer luft. En närmare lyssning avslöjar dock att mastern tappat det lägre mellanregistret (det varma och goa som passar genren) - vilket gör att den nu känns lite väsig och distanserad. Det låter också som att hela mastern är breddad i toppen vilket lägger fokus på överhänget, något som inte behöver vara fel, men som låter lite konstigt i mina öron - plastigt på något sätt. Personligen gillar jag att bredda längre ner, mellan 400-4000 Hz, men det är en annan historia. Det som händer när mixen breddas är att fokus försvinner från mitten, vilket i detta fall inte tilltalar mig.


I förhållande ter sig då org-mixen dov, men detta handlar snarare om att det saknas ett lyft i andra frekvenser. Jag föreslår (om vi nu pratar mastring av låten och inte att du går tillbaka till mixen och trixar) att du kikar på följande frekvenser, här med den dynamiska equalizern från Ozone 9: 60 Hz, 650 Hz, 2000 Hz, 4000 Hz och 10000 Hz.

dyn_eq.png.b99f4305cd60490510cf07144e5d3af5.png

Mindre 60-80 Hz för att kontrollera basen något, samt mindre 4000 och 10000 Hz för att få bort diskantväset, från framförallt trummorna. Mer 650 och 2000 Hz för att få fram sången och mellanregistret generellt.

Slutligen gav jag hela låten lite mer luft med gratispluggen Fresh Air.

air.png.ba669f0c27c365823c99210ee68fcc96.png

Lyssna på min master, hur virveln är fetare och sitter bättre i mixen och driver låten framåt, istället för att puttra uppe vid 4000-10000 Hz där den gärna bråkar med sången (lösa hellre detta i mixen). Samt hur leadsången nu har mer fokus.

Ny Master: sai_fix.mp3

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Jon,

Wow vad mycket bättre det låter efter dina ändringar!!!

Lite tokigt att jag inte ens förklarade vad jag behöver hjälp med. Mastring tänker jag att jag kommer låta något proffs göra. Vad jag främst söker feedback på är mixen, men jag antar att jag fick en del ledtrådar av ditt svar ändå. Mitt slutmål är egentligen att mixen ska vara så ok att jag kan lämna den för mastring, så finns det saker i mixen som sticker ut väldigt mycket?

Jag skar basen med 4,5 db runt 65 hz (qvärde 1,30).

Skar trummor med 5 db runt 3900 hz (qvärde 0.60) och 10400 med 10 db (q 0.71)

Och slutligen gav jag sången 2 db boost kring 2 khz (q 1,80) samt 2,5 db vid 650 hz (q 0,75)

Bättre? 

(Laddar även upp hela låten om det ger dig en bättre bild?)

Tack på förhand!

Tobias

Vi måste göra något_15_dec_20.mp3 Vi måste göra något_Hela_15_dec_20.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina öron är/var din mix färdig för mastring, eventuellt hade jag önskat en sänkning av basen och kanske en dipp i diskanten av trummorna, innan låten skickades. Med detta sagt...

Gällande att gå tillbaka till mixen så handlar det nog mer om balansen mellan de olika instrumenten, än att gå in och pilla med eq i första hand. Mina rekommenderade frekvenser var ju ur mastringssynpunkt, alltså sett till helheten.

Om vi utgår från orginalmixen skulle du exempelvis kunna testa att dra ner basen några dB, istället för att sänka den med eq, lyfta fram "funk"gitarrerna något för att få fram mer mellanregister och se hur detta låter. Tror dock att trummorna mår bättre av att vara aningens mindre toppiga/pappiga, med mer botten speciellt virveln (200 Hz) och att sången skulle må bra av en boost runt 2000 Hz, passa dig dock för att den inte hamnar för långt fram, eventuellt att sången behöver backas lite i volym om du boostar den.

Men som sagt, detta är bara spekulationer från min sida, hade gladeligen mastrat din originalmix som den är/var. 

Mvh Jon

 

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...