Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå alla Studio-läsare...!

E ny här på forumet, trots att man har suttit och läst en del inlägg ett tag. Första frågan jag har till alla rävar här är: hur ska jag ställa in min nya micpreamp för att få ut det bästa resultatet? Har en skrikgul Hooter Sound (samma tillverkare som Joemeek) med kompressor och gate. Problemet är att jag inte riktigt snappar hur jag ska ställa in in-gain jämfört med out, kompressorn låter jag vara så länge jag inte hajar detta. Mitt ESI Waveterminal har ju en gain för micen i soft-mixern, men den kan jag inte vrida upp nästan nånting whatsoever för då låter det distat och läbbigt. Vilka settings torde vara dom mest givande? Använder en NT1000 på toppen om det kan vara till hjälp...

Ha det bäst, tacksam för svar! 😉

/Merlin

Annons
Postat

puuh....knepigt det där.

Du får försöka hitta ett "bästa" värde mellan ingångs och utgångsvolym i din preamp.

det är bara att testa och skruva sig fram tills du hittar i dina öron rätt volym med minst brus.

mer outgain mer brus gissar jag, lite beroende på vad du har. och mer ingain, mer risk för distorsion.

typ.

😆

Postat

Det första steget är normalt det som ger bäst ljudkvalitet vid hög förstärkning - så du borde testa i första hand att skruva upp Gain tills peak-LED:en (för det finns väl en sådan?) blinkar till vid starka passager - och så drar du ner lite grand därifrån. Output ställer du sedan för att anpassa till nästa steg - alltså ljudkortet.

Du kopplar förstås in preampens utgång på en line-ingång på ljudkortet och inte på en micingång - annars blir det garanterat rejält distat... 😉

Om det är en rörpreamp, så kanske du vill mata ingången hårdare för att få lite rördistortion - och då får du förstås backa lite på Output när du gasar lite med Gain...

Pleadian (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Åh tackar, där kom svaren...var inte inne på nån dag. Och visst, det blir ju bättre effekt om jag pluggar in ampen i ett line-in, men å andra sidan så får jag bara in mono i lurarna då, knasjobbigt och spela in med...hoho.

Hur ska man bara sig åt för att få stereo i lurarna? För det blev ju bra mycket mer krut i nt-tusingen i lurarna vid monitoring efter att jag körde line-in, så bara man kan lösa monoproblemet (och jag vet ju att d e monosignal fortfarande) så e det guldrich. 😉

Kör på hög ingain och lite lägre ut nu iaf, funkar helt ok med lite kompression, har fattat hur det funkar något så när.

Thanks guys / Merlin (med ett gammalt reggat konto)

Redigerat av Pleadian
Postat

Hej

Jag tror du satt upp ingången som ett stereopar i ditt sequenserprogram och då hör det bara i ena hörluren/högtalaren. Om du ändrar till mono kommer du höra samma sak i båda.

Om kompressorn: När du ställt in in + ut gain kan du slå på kompressorn. Då sjunker volymen varpå du kan justera med "make-up gain" eller liknande. Justera upp tills du får samma nivå. Sedan kan du slå av compressor för att jämföra A/B med det okomprimerade ljudet. Hjärnan föredrar hög volym och jämförelsen skulle annars bli orättvis.

Försök undvika allt för mycket komprimering vid inspelning dock, drygt 3-4 db i topparna tycker jag brukar vara lagom.

En kompressor/preamp skall ALDRIG kopplas till något annat än en lineingång.

Om du inte är ute efter en specialeffekt förstås. Vet inte hur nyttigt det är att tokdista micpreampen i din mixer eller i ljudkortet dock.

Postat

Ok, gotcha...men när jag spelar in små samplingar då, utanför Cubasen...? Typ drar in nåt i Cool Edit.? Då har jag ju inget val, det måste bli mono? För ljudet e ju kanon nu, men det e jobbigt att lyssna av i en lur...det finns ju inga alternativ i softmixern att avaktivera stereo på kanalerna...borde väl kanske köra en tråd på Ljudkortsdelen och höra om nån har en lösning på Waveterminalkorten

Tackar igen, ni lyfter mitt ljud för varje inlägg 😄

/Merlin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.