Jump to content
Annons

Mixning fokus på piano/gitarr


Im ok

Recommended Posts

eMastered_talk-7.mp3

Gällande pianot: Jag har inte Nexus för tillfället så jag är tvungen att använda Logics piano och jag tycker inte att jag får till bra sound. Jag vet att Nexus har ju bra  "danspiano", men jag vet inte hur jag ska få till så att Logics piano låter bra. Så just nu skriver jag låtar för att sedan, när jag får Nexus tillbaka, ersätta Logics med Nexus piano. Men jag känner att då är det lika bra att jag lär mig nu hur man mixar en halv-bra piano tills dess. Sen generellt om mixningen vore super tacksamt! Jag kollade på några YouTube videos igår om bas-mixning och det var flera som nämnde att subben ska ligga mellan 35hz-100hz. Stämmer detta? Jag har alltid subben någonstans mellan 10-45/50hz.  

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Härligt att du är så produktiv. Jag tycker du svarar lite på din egen fråga. Du har ett pianoljud som du inte är nöjd med och du vet vad det beror på: Du använder "fel" ljud och vill egentligen ha Nexus. Nu vet jag inte vilket pianoljud du refererar till i Nexus så det blir väldigt svårt för mig att försöka omvandla ditt sound till något jag inte vet hur det låter.

Exakt var subbasen ligger och låter bäst är olika från låt till låt, men man brukar säga mellan 20-60 Hz.

Jag väljer att utgå från mixen som den är och delar med mig av mina spontana tankar:

Bra tryck i botten och skönt pump med side-chainen, snyggt jobbat. Stör mig personligen inte på pianoljudet, tycker det ligger snyggt och dovt i kontrast till sången. Gitarrer hör jag inte några? Generellt hade hela mixen kunnat ljusas upp en aning så den slår igenom ännu kraftigare när det drar igång. Mixen funkar utmärkt som den är, men gjorde en snabbmaster som är lite brightare så kan du se vad du tycker. I min master har jag använt ett högt hyllfilter vid ungefär 4000-5000 Hz som är boostat ca 2 dB, vilket öppnar upp. Vidare gjorde jag en liten ökning vid 160-170 Hz, ca 1 dB eller så för att få lite mer kropp i basen.

Mvh Jon

 

ok_fix_2.mp3

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...