glenna Postat 7 september 2020 Dela Postat 7 september 2020 Hej, jag har beställt ett midi-keyboard (KEYLAB-MKII-61) och har ca 6 meter till datorn. Är det någon som vet hur man bäst löser avståndet med usb-kabeln? Den försörjer även keyboardet med ström. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 7 september 2020 Dela Postat 7 september 2020 Vet att Kjell & Co har usb-kablar om 5 meter.. de har även förlängningsvarianter.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
glenna Postat 7 september 2020 Trådstartare Dela Postat 7 september 2020 ...jag tänkte mest om det fungerar med så långa kablar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JakobP Postat 7 september 2020 Dela Postat 7 september 2020 (redigerat) USB 2 max 5 meter, USB 3 max 3 m, du får använda en strömförsörjd hub för att förlänga. EDIT Ska gå att använda 5 hubbar i serie för max 30 m för USB2, aldrig testat själv dock.. 🙂 Redigerat 7 september 2020 av JakobP 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
glenna Postat 7 september 2020 Trådstartare Dela Postat 7 september 2020 1 timme sedan sa JakobP: USB 2 max 5 meter, USB 3 max 3 m, du får använda en strömförsörjd hub för att förlänga. EDIT Ska gå att använda 5 hubbar i serie för max 30 m för USB2, aldrig testat själv dock.. 🙂 OK, då kan jag använda 2 st 3 meters USB 2 med en hub på mitten och få full funktion? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 7 september 2020 Dela Postat 7 september 2020 10 meter https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/aktiv-forlangning/aktiv-usb-forlangning-10-meter-p98603 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
glenna Postat 7 september 2020 Trådstartare Dela Postat 7 september 2020 Tack för hjälpen. Men om jag använder en 240/12 V psu så skulle jag väl inte behöva usb alls utan köra via midi? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Roos Postat 8 september 2020 Dela Postat 8 september 2020 (redigerat) Jag skulle nog vara lite försiktig med förlängningskablar, brände ett batteri till en Garmin Virb-kamera när jag använde en 5 meters förlängningsskabel från Inet. Det verkade som den inte klarade att stömförsörja genom en sådan lång kabel (5+1meter) - och kabeln blev supervarm. Jag skulle istället rekommendera en förlängingskabel från datorn till en strömförsörjd USB-hub, och sedan koppla in midikeyboardet. PS: läste inte hela tråden: JakobP nämnde bra fakta där på kabellängder:-) Redigerat 8 september 2020 av Peter Roos Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oioioi Postat 8 september 2020 Dela Postat 8 september 2020 17 hours ago, glenna said: Tack för hjälpen. Men om jag använder en 240/12 V psu så skulle jag väl inte behöva usb alls utan köra via midi? Det skulle jag testa. Borde fungera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
glenna Postat 8 september 2020 Trådstartare Dela Postat 8 september 2020 Finns ju ingen inbyggd ljudbank utan den laddas ner som ett vst (Analog lab), då borde det inte finnas något behov av usb-ansl och midi-kablar har ju inga problem med 6 m. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.