Jump to content
Annons

Lite frågor om stereopanorering


Alexander Paul

Recommended Posts

Hej! Jag håller på att försöka lära mig att mixa och har nu kommit till stereopanorering.

Har en låt som innehåller följande:
Trummor (helt trumset)
El-bas
2 akustiska gitarrer som strummar likadant
Sång
Pianosolo (som ersätter sången vid ett tillfälle)

Tänker mig att jag panorerar de två akustiska gitarrerna hyfsat mycket till vänster respektive höger?
Resten bör väl vara i mitten?
Eller kan man göra något med instrument (t.ex. pianot) som inte har något annat instrument att komplettera?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle dra ut gitarrerna fullt höger vänster, låta pianot vara i mitten (om det är mono) annars kanske göra det lite snävare än gitarrerna. Trummorna kan man ha rätt kul med om du har individuella spår - overhead 60% höger vänster men trumambience fullt ut höger vänster 🙂 

Sång, bas, kick och virvel - alltid i mitten 🙂 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pandu (oregistrerad)

 

Hej Alexander Du kan prova stereoformare eller stereohöjare för att ge bättre panorering till gitarr i din mix (om du använder Fl studio), kommer det att ge dig mer bred känsla och det finns inga regler för vad du ska panorera du kan vad som helst så länge du gillar mixen och låten

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett till tips är att lägga gitarrerna in en BUS och sen använda en multibandkompressor som bara är aktiv upp till 130khz som dessutom är i mono. Då blir du av med det basiga fladdret i varsin högtalare. Så kommer det sitta bättre i mixen. Sen kan du dessutom lägga en saturation/dist som skapar lite skönt skimmer som gör att gitarrerna slår genom ännu bättre i mixen utan att du behöver EQ:a så mycket.

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa dajerszz:

Ett till tips är att lägga gitarrerna in en BUS och sen använda en multibandkompressor som bara är aktiv upp till 130khz som dessutom är i mono. Då blir du av med det basiga fladdret i varsin högtalare. Så kommer det sitta bättre i mixen. Sen kan du dessutom lägga en saturation/dist som skapar lite skönt skimmer som gör att gitarrerna slår genom ännu bättre i mixen utan att du behöver EQ:a så mycket.

 

Det blir inte mycket kvar vid 130kHz 😉 dessutom handlade väl frågan om panorering och inte om bus-kompression etc.? 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, dajerszz said:

Ett till tips är att lägga gitarrerna in en BUS och sen använda en multibandkompressor som bara är aktiv upp till 130khz som dessutom är i mono. Då blir du av med det basiga fladdret i varsin högtalare. Så kommer det sitta bättre i mixen. Sen kan du dessutom lägga en saturation/dist som skapar lite skönt skimmer som gör att gitarrerna slår genom ännu bättre i mixen utan att du behöver EQ:a så mycket.

 

 

1 hour ago, osiris said:

Det blir inte mycket kvar vid 130kHz 😉 dessutom handlade väl frågan om panorering och inte om bus-kompression etc.? 

Kan inget om busar än. Viktigt i de flesta mixar?

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan sa Alexander Paul:

Använder främst Logic efter att jag gått över till Mac, men jag har en gammal licens till FL Studio så jag kan kolla vad det är för något. Någon som vet om det finns någon liknande inbyggd funktionalitet i Logic?

Det finns det med största sannolikhet.

22 minuter sedan sa Alexander Paul:

 

Kan inget om busar än. Viktigt i de flesta mixar?

Ja, det är väl viktigt, om än inget du kanske behöver fokusera på i första hand när du lär dig mixa. Det är ett sätt gruppera flera olika spår så att man sedan kan EQ'a och komprimera all de spåren tillsammans. 

Till exempel så kanske man har en låt med massor av gitarrspår - elgitarrer och akustiska. Då kan man skapa en gitarr bus (AUX-channel strip tror jag det heter i Logic) och så skickar man alla gitarrer dit.

Finns en massa bra info om det på youtube också 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-08-12 at 15:29 sa osiris:

Det blir inte mycket kvar vid 130kHz 😉 dessutom handlade väl frågan om panorering och inte om bus-kompression etc.? 

Jag förstår att det kanske var lite väl med info när jag blandade in BUS och saturation. Det jag ville poängtera var att när man vill bredda ut akustiska gitarrer, då finns det frekvenser i det lägre partiet som borde finnas kvar för att det ska låta bra. Undantagsvis om du ute efter telefoneffekt. Dom lägre frekvenser mår bra av  att vara i mono, precis som alla basfrekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...