Jump to content

Recommended Posts

Doc Holliday

A lunger and a pistol , colt a 38
His Riding down to Tombstone
to gamble and to fight.
He love to see their face when he shows the cards.
A hand thats full of aces and he takes it all.

Im a Dentist and a gambler
Devils took my soul
Im slinger and rambler
One shot and your gone
Im the fastest gunman in the west
And i do the devils work.
I put them six feet under.
In a box under the dirt.

Im deadly with my pistols cause i got nothing to lose.
If your hand shake or you blink, your going home in a box of wood.
The Clanton boys were blinkin when we met head on.
The ferrymans now taking them to their new home.

Devils took my soul
Im slinger and rambler
One shot and your gone
In a box under the dirt.

There was another slinger and he was mighty fast.
His name was Johnny Ringo and his time has now past.
He had to much to lose in a duel with a walking dead.
His mind started playing tricks on him and now he is full led.

Devils took my soul
Im slinger and rambler
One shot and your gone
In a box under the dirt.

There was no faster slinger to meet me in a duel.
Ive done the devils bidding so now it is my turn.
My lungs are giving up and its time for me to go.
Time for me to meet my maker
Time for me to pay my dues.

Send me a mail if you want to work together on something.

Atrax51@hotmail.com

Best regards from Robin H.

Now how would that sound if someone sang it ? And what  melody would it fit ?

Is it ment to be a poem ?  If so, what is its rythem to be spoken ?

The refrain, it has a rythem, not shure about the rest.

Somebody sing it and put it to the test.

There might be melody, may good for a rap.

Whatever, I don't think it's crap.

Think there'are som spellings wrong.

But, hey, that's not my song.

I never learnd english, got it all from TV Simps.

I can make it sound ok, but I spell like Chimps.

I got stuck a little on Kenny rogers The Gambler when i wrote this 😃

Lyrics doesnt follow all the way of course but then again Edison didnt create the lightbulb on his first try either .. =))

On 2020-08-01 at 06:49 sa HomerJSimpsson:

Now how would that sound if someone sang it ? And what  melody would it fit ?

Is it ment to be a poem ?  If so, what is its rythem to be spoken ?

The refrain, it has a rythem, not shure about the rest.

Somebody sing it and put it to the test.

There might be melody, may good for a rap.

Whatever, I don't think it's crap.

Think there'are som spellings wrong.

But, hey, that's not my song.

I never learnd english, got it all from TV Simps.

I can make it sound ok, but I spell like Chimps.

Thats a text right there 😂

1 timme sedan sa Nbient:

Thats a text right there 😂

All my texts are just like that,

it's hell putting music on my crap.

I know the The Gambler, that's really a well made song.

Heavy stuff for Atrax51 to take on.

I think he'll needs a band,

you know, some guys who can take a stand.

Knowing 'bout the old ways, while dealing the new.

He could be a part of that, maybe you to.

• Gilla 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By WilliamNilsson
      Hej! Jag är en svensk rappare med ca 50 000 streams på spotify. Efter en längre paus ska jag nu återgå till att släppa singel och sedan ett album runt april-maj. Jag söker nån som är duktig på att skriva musik som vill vara med och hjälpa till att skriva då jag har lite svårt med det just nu. Om du är intresserad så hör av dig antingen här eller på Instagram DM heter @William_nilssoon på instagram. 
      Du behöver ingen erfarenhet överhuvudtaget jag vill bara ha nån att skriva med för att det ska underlätta. Lyssna gärna även på min låt "Skrik Nu" på spotify. 

• By stesson
      Jag har precis gjort klart en ny demo låt som heter "Everything Reminds Me Of You".
      Vore tacksam för feedback på den.
      Mvh
      /Stefan

• By Eva Hillered
      Ett plus ett är ofta mer än två! Att skriva en låt ihop med en annan person blir ett allt vanligare framgångskoncept – I USA är det nästan mer regel än undantag att stora hitlåtar skrivs av minst två låtskrivare. För dem som lever på att leverera låtar till andra är co-writing ofta ett måste.
      Den vanligaste formen för co-writing är att man delar rättigheterna i lika många delar som personer som deltar i co-writen, oavsett om någon varit betydligt mer aktiv än övriga.
      Flera av de artister jag talat med rekommenderar att du förbereder dig inför ett möte med en idé av något slag – en textidé, ett musikaliskt utkast, ett riff.
      Säg ja till alla idéer som spontant dyker upp och pröva dem i praktiken. Undvik att säga negativa saker om din co-writers idéer. Pröva det han eller hon föreslår, och om du inte gillar det, kom med ett eget, annorlunda förslag. Var prestigelös, ha fokus på att skapa en så bra låt som möjligt, det är viktigare än vems idéer som förverkligas. Blir ni inte 100 procent nöjda eller färdiga med låten under den tid ni avsatt så kan det vara bra att låta sången mogna och göra justerin-gar i efterhand. Var noga med att informera din partner om du tänker spela in låten, eller om du vill ändra något i det ni gjort. Glöm inte att Stim-anmäla. Ibland kan två personer göra två olika varianter av samma låt. Var tydlig i allt ni gör och hitta överenskommelser där ni är överens.
      Varför ska man ägna sig åt co-writing?
      De hinder eller utmaningar som man kan fastna i när man skriver en låt ensam går oftast dubbelt så lätt att lösa när man är två. Att skriva ihop med en annan låtskrivare innebär att man får en injektion av nya idéer, ackordgångar, grooves, uttryckssätt, ordval och förhållningssätt. Man lär sig massor genom att öppna sig för en annan kreatörs sätt att hitta lösnin-gar.
      Skriva på svenska eller engelska?
      När jag själv började skriva regelbundet tillsammans med andra låtskrivare runt om i världen förändrades min karriär dramatiskt. Jag hade dittills bara skrivit och gjort plattor på svenska. Plötsligt blev den marknad jag kunde vända mig till betydligt större. Sedan jag började skriva tillsammans med engelskspråkiga artister har jag turnerat i stora delar av Europa och i USA. Förutom att mina samskrivna låtar har kommit ut på andras plattor i Danmark, USA, Kanada och Tyskland, så har jag etablerat ett internationellt nätverk som öppnar massor av dörrar och möjligheter.
      Ett fantastiskt sätt att ge sitt eget skrivande en riktig skjuts är att åka på ett så kallat songwriting-retreat. Under en vecka skriver man oftast med en ny partner varje dag, och jobbar varje dag med en ny låt. På kvällarna får man feedback på det man skrivit.
      Min första erfarenhet av detta var när jag åkte till Samsö i Danmark 2003. Den allra första kvällen satt jag i en stor ring med 20 olika låtskrivare från hela världen. Alla presenterade sig med en låt var, och jag kan intyga att nervositeten steg betydligt mer än vid ett vanligt scenframträdande, när artist efter artist levererade den ena fantastiska låten efter den andra. Men mot slutet av veckan var känslan av rädsla ersatt av en upplevelse av att de här människorna var mina allra bästa vänner, det var som att få en ny familj, där alla delade samma passion – musiken. Jag har fortfarande tät kontakt och samarbeten med flera av artisterna från detta låtskrivarläger.
      Idag driver jag själv liknande låtskrivarretreater. Jag ser också till att själv delta på minst ett retreat varje år för att ladda batterierna, för det är det man gör. Jag kommer garanterat hem med enormt mycket energi och lust att kasta mig över karriären igen med hjälp av alla kontakter, kunskaper och nya låtar.
      Man vet aldrig vad som händer när man co-writar! Nyligen fick jag veta att en av mina sånger från senaste plattan Heaven & Hill placerat sig som finalist i International Songwriting Competition, med domare som Tom Waits och Peter Gabriel. Jag hade inte ens skickat in låten, det hade min co-writer Markus Rill gjort. Nästan varje svensk tidning skrev om det här i mars.
      Fredrik Kempe testar ny genre
      – Ett sätt gör mig att få ny inspiration är att byta genre. Då har jag en enorm glädje av att samarbeta med någon som kan genren. Den största anledningen till att jag co-writar är att få jobba med en producent som är expert på just den genre som jag för tillfället är intresserad av. Någon som kan hitta rätt sound och som verkligen kan den typen av musik.
      – En fördel man har när man co-writar är att man har en tidsram att hålla sig till när man skriver ihop med en annan person, och att man har någon man direkt bollar sina idéer med. Det förenklar processen och gör den kortare. Det är inte alltid det blir en bättre låt för den sakens skull. När man jobbar ensam har man obegränsad tid och det gör ibland att slutresultatet blir ännu bättre.

Fredrik Kempe. Foto Pär Bäckstrand, TV4
      – Men det finns också en massa saker som kan bli fel i en co-write. Problem kan uppstå precis som i alla relationer om man inte känner sig trygg med varandra. Jag går inte in i en co-write som en affärsman, utan jag går in med själ och hjärta. Kreativa människor kan vara rätt otrygga och det kan bli fel. Det har hänt att jag har lämnat en co-write av den anledningen att ingenting faktiskt kändes rätt.
      – Försök att försätta dig i en känslostämning som gör dig kreativ. Ett sätt är att ta med några bra idéer. Det behöver sedan inte bli de idéerna man utgår från, men det kan vara en tändsticka som får elden att börja brinna.
      – Ett exempel på en co-write som resulterade i ett väldigt lyckat resultat var när jag och Bobby Ljunggren skrev Hero. Vi träffades vid elvatiden på förmiddagen och skrev en hel låt rätt fort. Sen gick vi på lunch. När vi kom tillbaka hade vi glömt melodin, vi hade bara spelat in ackorden. Då skrev vi en ny melodi på fem minuter, det blev jättehiten Hero. Det handlar ofta om att jobba sig in i en viss sinnesstämning och utifrån den lyckas man sedan skapa det där lilla extra som verkligen berör.
      Aleena Gibson är inte rädd
      – Jag co-writar för att få tillgång till en annan persons kompetens, till exempel det en musikproducent kan tillföra. I sin tur behöver de mig för att jag kan bidra med bra text och melodi. Men jag skriver också med andra för att jag njuter av att göra det. Man får nya synvinklar, nya idéer, andra universum att ta del av. Co-writing-relationer är speciella, man får ju barn ihop, och tillsammans undrar man, och oroar sig för, hur det ska gå för barnen där ute i världen. Och man älskar dem, oavsett hur det går.
      – Jag fick en hit efter att ha jobbat med låtskriveri i fyra år och den fick jag tillsammans med en co-writer. Det skapade en efterfrågan och folk ville ha mina låtar. Sen har det bara flutit på. Det roliga är att man oftast inte har träffat den här personen man ska skriva med innan. Mitt tips är att inte vara rädd utan att bara frimodigt hoppa rakt in i det intensiva mötet som en co-write är. I 99 procent av fallen blir det väldigt bra.

Aleena Gibson.
      – Egentligen är jag singer/songwriter och vill framföra mina egna låtar och nu håller jag på med en egen platta. När jag skriver åt mig själv letar jag mer efter det konstnärliga uttrycket än det rätta formatet/uttrycket som ska passa en annan artist.
      –Samarbeten kan leda till oväntade saker. Till exempel är jag med i ett band som heter Creep Crew och som gör barnprogrammet Creep School. Jag har inte tittat på programmet någon gång, men tjänar massor av pengar på den låten som jag co-writat, och det är jag som sjunger den. För ett tag sen kollade jag på Youtube, och det fanns massor med klipp på den här låten. Folk undrar vem sångerskan med den sexiga rösten är – och det är ju jag!
      Brett Perkins om co-writing
      – Att arbeta med en annan låtskrivare för mig bort från min vanemässiga approach till låtskriveri och ger nästan alltid något mer intressant och annorlunda än om jag skriver själv. Co-writing ger mig också mer frihet och ett vidare perspektiv, mindre av en negativ egofixering som lättare uppstår när det bara är ”min sång”.

Brett Perkins.
      – En utmaning som finns när man skriver ihop är när det är läge att säja ”nej, jag vet att vi kan göra det här ännu bättre”, istället för att säja ja till en idé från partnern. Ett av mina bästa minnen från co-writing var i mötet med Teitur från Färöarna. Vi skrev sju fantastiska sånger under några få möten.
      Irene Peet tänker utanför ramarna
      Irene Peet är musikförläggare och äger Feature Sounds och Lady Marmalade Music.
      – Varje co-write är unik och inspirerande och får mig att tänka och skriva utanför mina egna ramar och gör mig till en bättre låtskrivare. Idéer, tankar, känslor, melodier, ackord och musikstilar blandas, man bollar idéer för att hitta den bästa idén och det är roligare än att skriva själv. Andra fördelar är att man delar på demokostnaderna och båda pitchar låten för placering. Det som kan vara svårt är om någon av parterna, på grund av sitt ego, inte kan släppa en idé som inte funkar. Det händer med många som inte är vana att co-writa. Ifall den ena parten är för kontrollerande kan det hända att man inte kan uttrycka sig och man blir emotionellt och kreativt blockerad.
      – Mitt bästa tips inför en co-write är att ha en grundidé, kanske en melodisnutt som du tar med till mötet. Sitt ner och prata öppet om livet med din låtskrivarpartner innan ni börjar skriva. Det skapar ett djupare förtroende och man öppnar sig emotionellt. Ha gärna ett gemensamt mål – vem ska låten skrivas till, fastställ en demobudget och deadline och skriv ett låtskrivaravtal
      Jade Ell samlar på text
      – Det magiska med en co-write är att man tillsammans hittar en tredje ”individ” – eftersom man samtidigt kan vara lyssnare. Det handlar även om energi, det finns en förväntan och inspiration, att man gemensamt ger sig av på en resa där man fångar upp det omedelbara och omformar det till en låt.
      – Det som kan göra det svårt är om man inte bestämmer för vilken stil och till vem man skriver – då kan det vara svårt att veta vilket budskap och vilken produktion låten ska ha. Det är förutsättningen för att kunna komma framåt. När det finns prestige inblandat kan det också bli jobbigt.

Jade Ell. Foto Peter Erichsen.
      – Jag samlar på titlar och fraser som fastnar, och som gör att man kan komma igång. Det är viktigt att ha lite ”bensin” för att sätta igång motorn. Nu ska jag till Hamburg för att skriva för ett nytt emorockband, så jag förbereder mig genom att lyssna på deras favoritlåtar och samlar hop textidéer som passar deras universum.
      Ett roligt minne från en co-write var när jag var i Toronto på en writing camp för Pop Idol. Jag var lite sen till en co-write med Mark Jordan och John Capek. De hade börjat jamma lite på en idé. Mark satt och sjöng i ett hörn rakt in i en gammal bandspelare. Jag smög mig in och lyssnade på vad som var på gång. De nickade till mig och fortsatte. Det lustiga var att jag inte ens hade sagt hej – men så hörde jag vad man kunde göra med refrängen, och jag började sjunga lite försiktigt när Mark tittade upp och sa ”go on – you’re onto someting there”. Så hade vi skrivit en låt – utan att vi riktigt visste vem den andra var.

I serien:
      Gör din första låt i 6 steg 5 steg som förbättrar din låt Så skriver du en riktigt bra låttext, del 1 Så skriver du en riktigt bra låttext, del 2 Så hittar du ämnen till dina låtar Så hittar du rytmen i texten Ta hjälp av slumpen när du skriver låtar Co-writing – så skriver du låtar med andra (denna) Tricken som får dig att växa som låtskrivare Låtskrivaren bakom Avicii och SHM avslöjar vägen till framgångarna

Om artikelförfattaren
      Eva Hillered är en Grammis­nominerad artist/låtskrivare/pedagog och författare till boken Lathund för låtskrivare (Prisma/ Norstedts). www.evahillered.se

Uppdaterat 2020-12-11: Boken finns även att köpa digitalt här på Studio:

• By Eva Hillered
      1. En bra grundidé
      Utgå från någonting som du själv har upplevt eller en känsla eller tanke som är viktig för dig. När du har skrivit av dig under ditt första inspirationsrus, fundera på hur du ska vinkla din idé. Kanske kan du berätta utifrån ett nytt perspektiv som inte är så vanligt – då är det lättare att få uppmärksamhet när du vill förmedla din sång. Om du själv är berörd av någonting så finns det troligen många andra som också blir det. Lyssnarna vill höra om ditt hörn av verkligheten.
      Om du vill kunna framföra din egen musik så måste du kunna stå för varje ord. Det är inte detsamma som att du måste vara bokstavligen sannings­enlig – sånger är små historier från livet som tar fasta på det allra viktigaste och där du gör bäst i att ta bort alla oväsentliga och tråkiga detaljer.
      Under en tidsrymd av cirka tre minuter ska du först lyckas fånga lyssnarens uppmärksamhet och sedan också hålla kvar intresset. Om du skriver om händelser från ditt eget liv, skriv först av dig, syna sedan din idé och fråga dig hur du kan göra det så intressant som möjligt för den som lyssnar.
      Gör din historia ännu mer tragisk, eller ännu mer dramatisk. Du kan se en sång som en liten minipjäs som mår bra av en tydlig dramaturgi. Vilket är det bästa sättet att börja sången? Ändra slutet eller öka dramatiken om det gör att sången blir mer spännande! Använda din fantasi helt ohämmat.
      Du kan leva dig in i andras öden och göra dem till dina. Du kan vara ett naturelement eller föra en katts talan. Du kan återge historier från böcker och filmer eller hitta på historier och välja hur du vill att händelseförloppet ska utvecklas. Friheten du har som låtskrivare är gränslös, men för att det ska bli engagerande för den som lyssnar är det viktigt att det är engagerande för dig också och att din grundidé är intressant.
      Språket i en sång är ett speciellt språk som skiljer sig från dikter och vanlig prosa. Läs gärna sångtexter av andra artister som du tycker om, och låt dig inspireras. En bra skrivövning är att först läsa en favorittext ett antal gånger och sedan utgå från första frasen och med egna ord skriva din egen version. Troligen har du då blivit inspirerad och påverkad av din favoritartists sätt att använda språket.
      2. Tydlighet
      I mina tidigare artiklar i Studio har du kanske redan läst om de tre val man ska göra sig medveten om som låtskrivare när man skriver en text. Det handlar om sångens berättare, scen och tidsram. Att lyssnaren kan följa med i historien och förstå innehållet är en viktig regel om man vill skriva en bra sångtext som verkligen kommunicerar innehållet till lyssnaren.
      Jag stöter ofta på låtskrivare som vill skriva dunkla texter – de vill inte ”skriva lyssnaren på näsan”. Vill man ha en mångtydighet i sina texter är det bättre att använda sig av metaforer som i sig är just mångtydiga. Faran är att om man plötsligt ändrar till exempel berättarröst utan att det är fullt begripligt, så tappar den som lyssnar fokus och börjar tänka på annat. Risken finns att det som för låtskrivaren kanske känns häftigt och speciellt, för lyssnaren bara upplevs som oförståeligt och ointressant.

Tänk hellre ut metaforer än att vara dunkel i texterna eftersom metaforer kan vara mångtydiga i sig. Foto: iStockphoto.
      Om du skriver på engelska så rekommenderar jag att du bollar din text med någon som har engelska som sitt första språk. För oss svenskar kan vissa engelska uttryck som vi kommer på i ett inspirerat ögonblick låta hur coola som helst, men det är svårt att veta hur en engelskspråkig person tolkar uttrycken. Det kan bli helt fel. För att bli inspirerad och hitta bra uttryck som fungerar för en engelskspråkig marknad så finns det många webbsidor du kan besöka. Sök till exempel på ”American idioms”, så hittar du en massa uttryck som kanske i sig kan inspirera till en ny sång.
      När du har skrivit din första textskiss, ställ dig då dessa tre frågor:
      Vem berättar historien? Utspelar sig historien någonstans – finns det en ”scen” – eller är det hela en beskrivning av någons tankar eller känslor? Under vilken tidsperiod utspelar sig historien? Det bästa brukar vara att hålla sig till samma berättare, tidsram och scen under hela sången. Om du ändrar i någon av dessa parametrar under sångens gång måste det vara logiskt och begripligt för den som lyssnar.
      Tydligheten mår också bra av att du håller dig till samma språkbruk, och språkton rakt igenom sången.
      Berättaren
      Första person: jag/vi Andra person: du (direkt tilltal) Tredje person: han/hon/de Perspektivet du skriver utifrån påverkar din historia. Varje perspektiv skapar en värld, som skiljer sig från de andra perspektiven. Din utgångspunkt styr relationen till publiken. Utgångspunkten utgör ramen för din idé.
      Att välja första person innebär att det är sångarens personliga historia som levereras till publiken och det skapar intimitet, publiken får ta del av sångarens värld.
      Oftast faller sig berättarperspektivet naturligt, men du kan laborera med det när du gjort den första färdiga arbetsskissen av sången för att se om den blir ännu bättre med ett annat berättarperspektiv.
      Andra person kallas också för direkt tilltal eftersom sångaren talar till en andra person – ett du – eller till och med direkt till publiken. Ett exempel på direkt tilltal är John Lennons Imagine.
      Om du väljer tredje person som berättarperspektiv – han eller hon eller de – så blir du en historie­berättare. Sångaren och publiken riktar då sin uppmärksamhet mot en tredje part.
      Tredjepersonperspektivet kan vara användbart om du ska skriva om någonting personligt som känns för utlämnande. I stället för att skriva ”jag” så kan du tänka dig att en annan person har råkat ut för samma sak. Det skapar lite mer distans och befriar dig från direkt inblandning i det som händer i sången. Tillsammans med publiken betraktar du någon utifrån och berättar hans eller hennes historia.
      Tidsram
      Nutid Dåtid Framtid Rörelse i tid Att skriva i nutid (presens) i kombination med första person ger ofta en stark emotionell laddning till en låt, lyssnaren blir närvarande i sångarens nu och detta kan bidra till lyssnarens inlevelse i texten.
      Dåtidsperspektivet (imperfekt) är bra att använda när du berättar en historia som har hänt. Nutid och dåtid är de vanligaste tidsramarna.
      Framtidsperspektivet kan användas när sångaren beskriver en dröm som han/hon har, oftast förekommer nutiden som en kontrast till den efterlängtade drömmen.
      Rörelse i tid är den mest ovanliga tidsramen.
      Scenen
      Ingen särskild plats En särskild plats Ett odefinierat ”här” Scenen förflyttar sig – förändras Ett fortskaffningsmedel i rörelse Många sånger kretsar runt en känsla, en tanke eller en upplevelse och det är ett ”jag” som beskriver dessa känslor. Det finns ingen specifik scen och ingen tidsram. Ibland fastnar man i texten just för att man tycker att man redan har sagt allt man vill säga.
      Ett sätt att utveckla sin text och få mer material är att då att i stället tänka sig att det är en annan person som upplever detta. Då kan man skissa på en beskrivning av den här personen, låta personen vara med om en specifik händelse, låta det hela utspela sig någonstans. På så sätt kan man få mer kött på benen och mer konkret material till sin sångtext, även om man i slutänden kanske ändå låter perspektivet vara första person.
      3. Undvik stora generella ord
      Vissa ord är verkligen överanvända i sånger, och med tanke på hur många miljoner kärlekssånger det finns så har du större chans att bli lyssnad på om du uttrycker någonting unikt. Du upplever kärleken på ditt specifika sätt, och det är den beskrivningen som gör det spännande att lyssna på ännu en kärlekssång.
      Blanda in din sinnesupplevelse så påverkar du också lyssnarens sinnen. Beskriv förutom syn och hörsel intryck av hur det känns i kroppen, vilken smak och vilka dofter du upplever. Måla bilder med ord. Leta efter de konkreta namnen. De ger färg åt din sång och understryker det unika perspektivet. I stället för att skriva ”Han satt i en bar och drack en drink” kan du i en mening både ge personen en karaktär och bestämma en specifik plats som ger färg åt din berättelse: ”I Georgios stimmiga bar tömde han snabbt sin mojito”. Ju mer konkret och specifik du är desto mer engagerande och trovärdig blir texten.

I serien:
      Gör din första låt i 6 steg 5 steg som förbättrar din låt Så skriver du en riktigt bra låttext, del 1 (denna) Så skriver du en riktigt bra låttext, del 2 Så hittar du ämnen till dina låtar Så hittar du rytmen i texten Ta hjälp av slumpen när du skriver låtar Co-writing – så skriver du låtar med andra Tricken som får dig att växa som låtskrivare Låtskrivaren bakom Avicii och SHM avslöjar vägen till framgångarna

Om artikelförfattaren
      Eva Hillered är en Grammis­nominerad artist/låtskrivare/pedagog och författare till boken Lathund för låtskrivare (Prisma/ Norstedts). www.evahillered.se

• By Eva Hillered
      För att få till en riktigt bra sångtext med ett personligt språk är ett bra råd att du först bara skriver ner alla associationer och tankar som dyker upp utifrån din grundidé, utan att redigera. När du har en grovskiss av din text kan du gå in och finslipa och kanske få till ett ännu bättre språk med hjälp av de grundprinciper och verktyg som jag presenterar.
      Om du inte kommer på någonting lysande i stunden – sätt en parentes runt ordet eller frasen och gå vidare. Du kan återkomma dit senare. Ibland hjälper det inte att anstränga sig i en kreativ process, utan det är snarare bättre att luta sig tillbaka och lita på att det omedvetna jobbar för att hitta den saknade pusselbiten.
      1. Var unik och universell
      Som låtskrivare kretsar vi runt några få ämnen som väcker våra starkaste känslor. Vi skriver om det som engagerar oss och vår önskan är att andra människor ska känna igen sig och bli berörda. Risken är att vi bara härmar vad andra redan har lyckats uttrycka och att det mest låter som en klyscha när vi skriver om de stora ämnena, till exempel kärlek. Lösningen är att hitta ett unikt språk som känns trovärdigt och en vinkel på ämnet som är spännande. Ju mer dessa bägge perspektiv – det unika och det universella – samtidigt är representerade, desto starkare och mer angelägen blir en sång.
      2. Skapa unika metaforer
      Metaforer är ett av de verktyg du kan använda för att göra ditt språk mer personligt. De ger också utrymme för dubbeltydighet och den komplexitet som finns i livet. Metaforer skapar bilder och gör en text mer levande.
      En metafor får du genom att para ihop två ord som inte har något med varandra att göra och som tillsammans bildar någonting nytt. Konflikt är grundläggande för en metafor. Om jag säjer ”en armé är en stridshär”, så är det bara en beskrivning, men om jag säjer ”en armé är en blodtörstig varg” så påstår jag något som sakligt sett är osant, och det skapar en metafor. I metaforen hamnar fokus på vargen, som tydligt ger bilder och känslor som beskriver den här arméns specifika karaktär och farlighet.
      Att då och då leka med detta pusslande av substantiv som inte har med varandra att göra kan leda till att du hittar nya spännande metaforer, som i sig kanske ger upphov till nya sångidéer.
      Skriv en lista med substantiv, plocka dem som dyker upp spontant. Se till att ha med både abstrakta och konkreta substantiv, då brukar det gå lättare att skapa metaforer. Till exempel kan du sätta ihop orden rädsla och skugga, du kan använda meta foren i olika former, till exempel: ”rädslan är en skugga”, ”skuggrädsla” eller ”rädslans skugga”.
      Du kan också sätta ihop substantiv med ett adjektiv eller ett verb med ett adverb. Gör listor på samma sätt, välj substantiv och adjektiv på måfå, skriv ner i en lista och försök para ihop, pröva detsamma med verb och adverb. Se bara till att det finns en motsättning mellan orden, annars blir det ingen intressant metafor. Till exempel är ”sjunga vackert” ingen metafor. Men att ”sjunga blint” är en intressant metafor. Precis som ”ulliga moln” bara är ett vanligt adjektiv parat med ett substantiv, medan ”kantiga moln” är en metafor som ger bilder och sätter fart på fantasin.
      Du kan också hitta en metafor genom att ställa två frågor: Vad karaktäriserar min idé och finns det någonting annat som har samma karaktär? Metaforer fungerar genom att du hittar en tredje sak som de två sakerna har gemensamt.
      Om du tillexempel ska beskriva en vind, fundera på vilken karaktär vinden har. Kanske är den het och intensiv? I så fall – vad mer är hett och intensivt? Det första du kommer på är kanske en hårfön. Naturligtvis kan du skriva just ”vinden är het och intensiv”, men du kan också skapa en metafor och säja: ”vinden är en hårfön”, eller ”en hårfönsvind”, beroende på hur rytmen och utrymmet ser ut i din sång.
      Du kan också hitta metaforer genom att bara sätta ihop två ord, eller fraser som är varandras motsats, utan att bry dig om satslära. Fokusera bara på motsättningen mellan orden. När man hittar en riktigt bra metafor med två motsatsord så kan det bli den bärande idén i en låt, ibland både titeln och den så kallade hooken. Ett exempel på det är sången Beautiful Disaster av Kelly Clarkson.
      Skriv ner ord på måfå och leta efter deras motsats. Skapa meningar eller metaforer, till exempel: mörker–ljus, ond–god, idyll–katastrof.
      När du ska göra personbeskrivningar i sånger är det väldigt tacksamt att använda metaforer genom att likna personen vid någonting annat. Ett naturelement, en väderlek, ett djur, en växt, ett musikstycke. Ställ frågan: Om den här personen vore en väderlek, vilken väder skulle han vara? Regn? Snö? Het vind? I hitlåten Release me med Oh Laura används detta grepp flitigt:
      I am the wilderness locked in
      a cage
      I am a growing force you kept
      in place
      I am a tree reaching for the sun ...
      3. Skriv som du talar
      Utgå från ditt vardagsspråk och sättet du uttrycker dig på, det bidrar till en personlig ton. Ibland kan det löna sig att läsa texten högt och bara fortsätta med de ord som spontant dyker upp om du har fastnat. Ta med detaljer, det specifika, sorten på kaffet som huvudpersonen i sången dricker, märket och färgen på jackan, namnen på orten där din sång utspelar sig. Välj det konkreta före det abstrakta, det gör din sång tydligare och lättare att leva sig in i för lyssnaren.
      4. Repetition
      Du kan med fördel repetera utvalda starka ord och fraser för att skapa igenkänning, mönster eller understryka något. Det gäller särskilt titeln, och det är ett mycket användbart redskap och en princip som du nästan alltid kan använda dig av. Pete See gers klassiker Where have all the flowers gone är ett bra exempel.
      5. Utveckling och dramaturgi
      Se din sång som en mini pjäs eller film. En bra öppning – en höjdpunkt – en klimax och en upplösning – ett bra slut. Tänk på att arrangera elementen i sången i en meningsfull, logisk sekvens. Om din sång kretsar runt en specifik idé, se till att det finns en sorts utveckling som leder från något, genom något, fram till något.
      6. En stark start
      Både introt och den allra första frasen är väldigt viktiga i en sång. Det är där det avgörs om lyssnaren dras in och blir intresserad av att lyssna vidare. Starten kan gärna tydliggöra berättaren och det är oftast där man etablerar var det hela utspelar sig.
      7. En bra titel
      Att hitta en bra titel är ofta det sista momentet när du har skrivit en sång. En tumregel är att titeln ska summera innehållet i texten. Det kan också vara ett namn eller ett uttryck som finns i refrängen. Försök att hitta en titel med en unik touch och undvik klichéer. Det kan vara en poäng att googla din låttitel för att se hur många andra sånger det finns med samma titel. Får du enormt många träffar kanske det är läge att byta titel. Eller förändra den något.
      8. Enkelhet
      Håll dig till en idé/känsla och ta bort sidohändelser. Ett vanligt misstag är att försöka säga för mycket i en sång. Det lilla tidsutrymme vi har i en sång tillåter bara att vi utvecklar en historia, belyser ett ämne.
      Låt varje ord räknas, undvik utfyllnadsord. Gör granskandet av din sång i slutet av processen, när du tycker att du i princip är färdig. Det allra bästa är om du har låtit sången vila minst ett par dagar när du tar itu med denna uppgift. Då ser du tydligare vad som kan skäras bort och vad som behöver tajtas till.
      Se till att du inte använder samma ord fler gånger – om det inte är en hook eller en refräng förstås, eller en medveten repetition. Allra bäst är det att få feedback på sin sång. Välj en person som du har förtroende för och som har mer kunskap och erfarenhet än du när det gäller låtskriveri.

I serien:
      Gör din första låt i 6 steg 5 steg som förbättrar din låt Så skriver du en riktigt bra låttext, del 1 Så skriver du en riktigt bra låttext, del 2 (denna) Så hittar du ämnen till dina låtar Så hittar du rytmen i texten Ta hjälp av slumpen när du skriver låtar Co-writing – så skriver du låtar med andra Tricken som får dig att växa som låtskrivare Låtskrivaren bakom Avicii och SHM avslöjar vägen till framgångarna

Om artikelförfattaren

• Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

• Create New...