Jump to content
Annons

Mac Mini vs IMac


hugg

Recommended Posts

Väljer mellan en Mac Mini och en IMac till musikproduktion. Vilken av dessa hade varit bäst i studiomiljö? Har någon erfarenhet av att producera på en Mac Mini över en längre tid? På papperet har mac minin högre prestanda, men är lite bekymrad över dess lilla format och livslängd. Borde inte överhettning bli en faktor?

Tacksam för svar!

Screenshot_20200721_115235_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20200721_115428_com.android.chrome.jpg

Redigerat av hugg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Tror inte att överhettning är något problem. Det är nog dock ganska stor skillnad i prestanda mellan en dual-core i5 och 6-core i7 med hyperthreading.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en Mac Mini med i7:a med 16 GB Ram och det funkar utmärkt. Har tidigare haft två Mac Mini som studiodatorer, funkar görbra. Valet mellan i5 och i7 är inte så svårt, i7:an är så mycket bättre, men jag har även kört musikprojekt på den här datorn jag skriver på, som är en Macbook Air med i5 (med 8 GB ram). Det beror ju lite på hur tunga projekt man har. Har kört videoprojekt på Macbooken med Final Cut Pro (vilket jag aldrig trodde skulle funka).

En annan fördel med Mac Mini är att du kan köra vilken skärm du vill, samt att den är lättare att ta med sig vid behov.

Besökte Strawberry-studion uppåt Skara-hållet för några år sedan och de körde Mac Mini i studion.

 

Redigerat av Peter Roos
meningsbyggnad
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Har kört Mac Mini utan problem i många år, tidigare en 2012 i7, nyligen utbytt mot en 2020 i7. Fördelen jfr iMac är att den går lätt att ställa undan/bakom något. Fläkten hörs knappt men kör man processorn hårt så hörs den mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Uppskattas! Skönt att höra att folk är nöjda med sina Mac Mini's. Lutar åt det hållet nu i och med att jag redan har en Dell Ultrasharp 27 tum skärm och man verkar få lite mer för pengarna.

Men det blir ändå runt 20 000 - snåret om man väljer 16 gb ram, i7 och 512 SSD. Hur viktigt är bra internt SSD? Funkar 128 SSD och sen koppla till externt? Är det värt det eller blir saker långsammare och onödigt struligt?

Modellerna från 2018 är rätt billiga begagnade nu också, men osäkert om man vågar riskera att inte köpa nytt kanske...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan sa hugg:

Tack för alla svar! Uppskattas! Skönt att höra att folk är nöjda med sina Mac Mini's. Lutar åt det hållet nu i och med att jag redan har en Dell Ultrasharp 27 tum skärm och man verkar få lite mer för pengarna.

Men det blir ändå runt 20 000 - snåret om man väljer 16 gb ram, i7 och 512 SSD. Hur viktigt är bra internt SSD? Funkar 128 SSD och sen koppla till externt? Är det värt det eller blir saker långsammare och onödigt struligt?

Modellerna från 2018 är rätt billiga begagnade nu också, men osäkert om man vågar riskera att inte köpa nytt kanske...

 

Kör SSD på Minin (2011) - har flytta operativet till en extern Samsung SSD 500 GB USB 3.0 - snabbar upp nåt enormt. Om du har råd köp en större intern SSD än 128GB, det blir lite snålt med utrymme till slut.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

HasseFX (oregistrerad)

Apple tar "bra" betalt för större SSD, visserligen snabba, men för DAW-bruk är hastigheten i externa USB3-diskar mer än tillräckligt till lägre kostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
On 2020-07-22 at 11:47 sa oioioi:

Har inte både mac mini och Imac så att säga samma typ av komponenter? (Och kanske samma som i macbook?)

Jo, troligtvis är det samma komponenter - vad jag vet - fast till halva kostnaden för en Mac Mini.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...